BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Stępień Beata
Title
MNCs as Absorbers of Host Countries' Institutions - Case of Poland
Przedsiębiorstwa międzynarodowa jako podmioty ulegające instytucjom rynków goszczących - przypadek Polski
Source
Trends in the World Economy, 2011, vol. 3, s. 245-263, tab., bibliogr. 23 poz.
Issue title
Selected Problems of the Contemporary World Economy
Keyword
Przedsiębiorstwo międzynarodowe, Inwestycje bezpośrednie, Przedsiębiorstwo zagraniczne, Relacje organizacja-otoczenie
International enterprise, Direct investments, Foreign enterprises, Organization-environment relations
Note
streszcz.
Abstract
W rozdziale przedyskutowano dwa przeciwstawne rodzaje presji wywieranej przez przedsiębiorstwa międzynarodowe od strony teoretycznej i empirycznej. Przedsiębiorstwa stale dążą do osiągnięcia równowagi między skłonnością do standaryzacji swych operacji a koniecznością ich dostosowania i modyfikacji do zmiennego otoczenia krajów goszczących. Przedsiębiorstwa międzynarodowe jawią się tu jako instytucjonalne hybrydy: są jednocześnie twórcami reguł (głównie na arenie międzynarodowej) oraz ich biorcami (głównie z rynku macierzystego i goszczących), a taka hybrydowość skutkuje tym, że wewnętrznie są "zdeinstytucjonalizowane" Główny nacisk położono na ukazanie wpływu rynków goszczących na działalność przedsiębiorstw międzynarodowych. Omówiono także wpływ, jaki ma działanie i status filii na danym rynku goszczącym na standaryzację działalności koncernu. Rozdział zakończono egzemplifikacją rozważań teoretycznych - analizą działalności 35 filii przedsiębiorstw międzynarodowych na polskim rynku, ukazującą wpływ otoczenia na strategię, status i poziom standaryzacji działania badanych podmiotów.(abstrakt oryginalny)

Multinational companies remain active on a variety of markets with respect to: capital generation and allocation, supply/material sources, production sites, sales, R&D, product support, profit calculation and the localization of headquarters where strategie decisions are taken. In addition to the dispersion of operations and functions, the multinational company maintains and develops lasting economic relations of non-financial nature on the markets where it is present. As a rational economic entity MNC strives to choose optimal utilization of its advantages acquired on the home- and already occupied markets and when its possible minimises costs of its operations by transplanting already tested and effective organizational practices into new geographical areas. On the other band, the varying conditions characterising specific markets present a challenge to the MNCs, and frequently require an adapted approach or even render certain solutions unfeasible due to their incompatibility with a given area. This raises a question whether the global nature of some enterprises makes them independent of local variations, and at the same time capable of implementing set of practices considered "best", or whether despite the global nature, the local influence is too strong, which in turn dictates adaptation. Therefore, political metaphors concerning multinational companies illustrate their activity as an effect of the mutual struggle between the strategy toward uniformity and various types of influence exerted by its environment.(fragment of text)
Accessibility
Szczecin University Main Library
Bibliography
Show
  1. Aleksy A., Funkcjonalność i dysfunkcjonalność współczesnego systemu handlowego względem potrzeb rozwojowych państw, in: Globalizacja a stosunki międzynarodowe, ed. E. Haliżak, R. Kuźniar, J. Symonides, Warszawa-Bydgoszcz 2003.
  2. Birkinshaw J., Hood N., Multinational Subsidiary Evolution: Capability and Charter Change in Foreign - Owned Subsidiary Companies, "Academy of Management Review" 1998, Vol. 4.
  3. Boyer R., Hybridization and Models of Production: Geography, History and Theory, in: Between Imitation and Innovation. The Transfer and Hybridization of Productive Models in the International Automobile Industry, ed. R. Boyer, E. Charron, U. Jurgens, S. Tolliday, Oxford University Press, Oxford 1998.
  4. Brewer T., Young S., Multinational Institutions and Policies: Their Implications for Multinational Business Strategy, in: The Oxford Handbook of International Business, ed. A. Rugman, T. Brewer, Oxford University Press, Oxford 2003.
  5. Christmann P., Day D., Yip G., The Relative Influence of Country Conditions, Industry Structure and Business Strategy on MNC Subsidiary Performance, "Journal of International Management" 1999, Vol. 5.
  6. Crystal J., Unwanted Company: Foreign Investment in American Industries, Cornell University Press, Ithaca 2003.
  7. Cusumano M.A., The Japanese Automobile Industry: Technology and Management at Nissan and Toyota, Harvard University Press, Cambridge Massachusetts 1985.
  8. Dickmann M., Implementing German HRM Abroad: Desired, Feasible, Successful?, "The International Journal of Human Resource Management" 2003, March, No 14.
  9. Eden L., Miller S.R., Distance matters: Liability of Foreigness, Institutional Distance and Ownership Strategy, in: Theories of the Multinational Enterprise: Diversity, Complexity and Relevance, "Advances In International Management" 2004, Vol. 16.
  10. Edwards T., Almond P., Clark I., Colling T., Ferner A., Riverse Diffusion in US Multinationals: Barriers from the American Business System, "Journal of Management Studies" 2005, September, Vol. 42, No 6.
  11. Ferner A., Quntanilla J., Varul M., Country - Origin Effects, Host Country Effects, and the Management of HR in Multinationals: German Companies in Britain and Spain, "Journal of World Business" 2001, 36 (2).
  12. Forsgren M., Managing the International Multi-Centre Firm, "European Management Journal" 1990, 8(2).
  13. Geppert M., Williams K., Global, National and Local Practices in Multinational Corporations: Towards a Sociopolitical Framework, "International Journal of Fluman Resource Management" 2006, Vol. 17/1, January.
  14. Gomez-Mejia L.R., Palich L.E., Cultural Diversity and the Performance of Multinational Firms, "Journal of International Business Studies" 1997, Vol. 28, No. 2, http://www.indiana.edu/~easc/resources/commerce_cul-ture/trade.htm.
  15. Jones G., Multinationals and Global Capitalism: From the Nineteenth to the Twenty-first Century, Oxford University Press, Oxford 2005.
  16. Kostova T., Zaheer S., Organizational Legitimacy under Conditions of Com-plexity: The Case of Multinational Enterprise, "Academy of Management Review" 1999, 24.
  17. Meardi G., Toth A., Who is Hybrydizing What? Insights on MNCs' Employment Practices in Central Europe, in: Multinationals, Institutions and the Construction of Transnational Practices, ed. A. Ferner, J. Quintanilla, C. Sanchez-Runde, Palgrave Macmillan, New York 2006.
  18. Miller S.R., Parkhe A., Is there a Liability of Foreignness in Global Banking? An Empirical Test of Banks' X Efficiency, "Strategic Management Journal" 2002, 15.
  19. Morgan G., Kelly B., Sharpe D., Whitley R., Global Managers and Japanese Multinationals: Internationalization and Management in Japanese Financial Institutions, "International Journal of Human Resource Management" 2003, 14(3).
  20. Steinberg H., In the Shadow ofLaw or Power? Consensus based Bargaining and Outcomes in the GATT/WTO, "International Organization" 2002, 56 (2).
  21. Stępień B., Przedsiębiorstwa międzynarodowe - instytucjonalnie uwarunkowane systemy polityczne, in: Regionalizacja a globalizacja, ed. J. Rymarczyk, B. Drelich-Skulska, W. Michalczyk, Akademia Ekonomiczna in Wrocław, Wrocław 2007.
  22. Tanzi V., Gospodarcza rola państwa w XXI wieku. Materiały i Studia NBR z. 204, Warszawa luty 2006.
  23. Whitley R., European Business Systems: Firms and Markets in Their National Contexts, Sage, London 1992.
Cited by
Show
ISSN
2081-4046
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu