BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Gierczak Beata (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Title
Benchmarking w zarządzaniu hotelami trzy- i czterogwiazdkowymi na terenie Rzeszowa
Benchmarking in Three- and Four-Star Hotel Management in Rzeszow
Source
Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2012, nr 26, s. 150-162, tab., bibliogr. 21 poz.
Keyword
Benchmarking, Turystyka, Hotelarstwo, Usługi hotelowe, Zarządzanie usługami
Benchmarking, Tourism, Hotel industry, Hotel services, Services management
Note
streszcz., summ.
Country
Rzeszów
Rzeszów
Abstract
Do wprowadzania zmian w przedsiębiorstwach turystycznych skłania często narzucona przez przemiany rynkowe konieczność lub kreatywność i przedsiębiorczość samych zarządzających. Jedną z metod, które wspomagają doskonalenie efektywności własnej organizacji, a także przyspieszają tempo zmian w przedsiębiorstwie, jest benchmarking. W artykule opisano tę metodę, uwzględniając jej specyfikę i zastosowanie na rynku usług hotelarskich na terenie Rzeszowa w hotelach trzy- i czterogwiazdkowych. Podjęto próbę wyjaśnienia motywów zastosowania ww. metody, a także źródeł wiedzy na jej temat. Przedstawiono ponadto najistotniejsze problemy, bariery i ograniczenia, z jakimi spotkali się zarządzający przy wdrażaniu benchmarkingu. (abstrakt oryginalny)

Changes in tourism enterprises are often the consequence of transformations in the market or creativity and resourcefulness of managers. One of the methods that help to improve the efficiency of your organization, as well as accelerate the pace of change in the company, is benchmarking. This article describes the method, taking into account the specificity and the use of the hospitality market in Rzeszow in three-and four-star hotels. The research attempts to clarify the use of benchmarking and offers source material. Moreover it presents the most important issues, barriers and constrains that managers met with the implementation of benchmarking. (original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Andersen B. (1999) Industrial Benchmarking for Competitive Advantage, "Human Systems Management", nr 18.
  2. Bengt K., Svante O. (1995) Benchmarking - równaj do najlepszych, Biblioteka Menedżera i Bankowca, Zarządzanie i Finanse - Józef Śnieciski, Warszawa.
  3. Czekaj J. (1995) Benchmarking - metoda racjonalizacji organizacji, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 9.
  4. Czyż-Gwiazda E. (2006) Benchmarking, Benchmark Index, czyli jak porównywać się z najlepszymi, Wydawnictwo CBM, Katowice.
  5. Jedlińska M. (2002) Perspektywy wykorzystania benchamrkingu w polskich przedsiębiorstwach turystycznych, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, "Zarządzanie i Marketing", nr 936, Wrocław.
  6. Karlöf B., Östblom S. (1995) Benchmarking - równaj do najlepszych, Zarządzanie i Finanse, Warszawa.
  7. Kowalak R. (2003) Obszary zastosowań benchmarkingu w controllingu, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 984, Wrocław.
  8. Kowalak R. (2009) Benchmarking jako metoda zarządzania wspomagająca controlling przedsiębiorstwa, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław.
  9. Lee DeFranco A. (2004) Benchmarking: measuring financial successs in the hotel industry, "Accounting and Financial Management", rozdz. 5.
  10. Martyniak Z. (1997) Organizacja i zarządzanie - 15 efektywnych metod, Antykwa, Kraków.
  11. Nawrocka E., Oparka S. (2007) Hotel w XXI wieku. Zarządzanie w warunkach globalizacji, Wydawnictwo WSZ we Wrocławiu, Wrocław.
  12. Penc-Pietrzak I. (2001) Benchmarking jako metoda poszukiwania wzorcowych rozwiązań, ZN WSZi M w Warszawie, nr 1(9).
  13. Sherman H.D., Zhu J. (2006) Benchmarking to Seek Lower-Cost High-Quality Service with Data Envelopment Analysis: Evidence from a U.S. bank application.
  14. Skalik J. (1996) Metody i techniki organizatorskie, AE we Wrocławiu, Wrocław.
  15. Stoner J., Freeman E.R., Gilbert R.D. (1997) Kierowanie, PWE, Warszawa.
  16. Sztucki T. (1998) Encyklopedia marketingu. Definicje, zasady, metody, Warszawa, Agencja Wydawnicza Placet.
  17. Węgrzyn A. (1998) Benchmarking - nowa filozofia zarządzania, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 789, "Zarządzanie i Marketing" 9, Wrocław.
  18. Wöber K.W. (2001) Benchmarking for tourism organizations. An eGiude for Tourism Managers, National Laboratory for Tourism and eCommerce, November.
  19. Zairi M., Al-Mashari M. (2005) The role of benchmarking in best practice management and knowledge sparing, "Journal o Computer Information Systems", Summer.
  20. Konarzewska-Gubała E., red. (2003) Zarządzanie przez jakość, koncepcje, metody, studia przypadków, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.
  21. Ziębicki B. (1998) Metodyka benchmarkingu w dużych i małych przedsiębiorstwach, ZN AE, Kraków, nr 506.
Cited by
Show
ISSN
0867-3888
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu