- Author
- Puciato Daniel (Politechnika Opolska)
- Title
- Wykorzystanie zarządzania wiedzą w wybranych przedsiębiorstwach turystycznych z województwa opolskiego
Use of Knowledge Management in Selected Tourism Enterprises in the Opole Voivodeship - Source
- Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2012, nr 26, s. 163-181, ryc., tab., bibliogr. 19 poz.
- Keyword
- Wiedza, Zarządzanie wiedzą, Przedsiębiorstwo turystyczne, Hotelarstwo, Biuro podróży
Knowledge, Knowledge management, Tourist enterprises, Hotel industry, Travel agency - Note
- streszcz., summ.
- Country
- Województwo opolskie
Opolskie Voivodeship - Abstract
- Aktywa intelektualne są jedną z najważniejszych grup zasobów dla współczesnych przedsiębiorstw turystycznych. Wiąże się z tym kwestia zarządzania nimi w sposób zapewniający realizację celów strategicznych. Celem poznawczym pracy jest określenie roli zarządzania wiedzą we współczesnych przedsiębiorstwach turystycznych. Zakres przedmiotowy pracy obejmuje proces zarządzania wiedzą, zakres podmiotowy to wybrane rodzaje przedsiębiorstw turystycznych: biura podróży i hotele, zakres przestrzenny stanowi województwo opolskie, natomiast zakres czasowy to pierwsza połowa 2011 roku. W pracy zastosowano metodę badania dokumentów, którą wykorzystano podczas inwentaryzacji biur podróży i hoteli zlokalizowanych na Opolszczyźnie oraz metodę sondażu diagnostycznego, w której ramach zastosowano technikę ankietową, a narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety. Badanie sondażowe przeprowadzono na losowo wybranej grupie przedstawicieli 48 przedsiębiorstw turystycznych, w tym 21 biur podróży i 27 hoteli. Po dokonaniu analizy wyników badań stwierdzono, że zasoby intelektualne są dla respondentów ważną grupą aktywów. W objętych badaniem przedsiębiorstwach realizowany jest powszechnie także proces zarządzania wiedzą. Stosowanie koncepcji nie jest zależne od rodzaju przedsiębiorstwa turystycznego. Duża waga poruszanych w pracy kwestii sprawia, że zasygnalizowano konieczność prowadzenia dalszych badań w tym obszarze problemowym.(abstrakt oryginalny)
Intellectual assets are one of the major groups of resources for contemporary tourism enterprises. They require management in a manner that would ensure implementation of strategic objectives. The cognitive goal of this thesis is defining the role of knowledge management in contemporary tourism enterprises. The subjective scope of this dissertation includes the process of knowledge management, whereas the objective scope - selected tourism enter prises: travel agencies and hotels. The thesis involved the Opole Voivodeship in the first half of 2011. The paper en tailed a document examination encompassing inventory of travel agencies and hotels located in the Opole Voivode ship, and a diagnostic survey consisting of a poll. A questionnaire was used as the research tool. The survey was car ried out on a randomly selected group of representatives of 48 tourism enterprises: 21 travel agencies and 27 hotels. After analysing the results, it was determined that intellectual resources are important assets for the responders. The process of knowledge management was also widely implemented. Furthermore, the use of this concept did not depend on the type of tourism enterprise. The importance of issues raised in this thesis indicated the necessity of conducting further research on this subject. (original abstract) - Accessibility
- The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice - Full text
- Show
- Bibliography
- Brennan N., Connel B. (2000) Intellectual capital: current issues and policy implications, Journal of Intellectual Capital, nr 3.
- Drucker P. (1993) Post-capitalist society, Harper Business, New York.
- Grudzewski M., Hejduk I. (2004) Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Difin, Warszawa.
- Grudzewski M., Hejduk I. (2005) Zarządzanie wiedzą w organizacjach, Ementor, nr 8.
- Jashapara A. (2006) Zarządzanie wiedzą, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Kaczmarek B., Walczak W. (2009) Zarządzanie wiedzą we współczesnych przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Kowalczyk A., Nogalski B. (2007) Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Difin, Warszawa.
- Mikuła B. (2006) Zadania organizacji w zakresie zarządzania wiedzą, "E-mentor", nr 17.
- Morawski M. (2006) Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę, "E-mentor", nr 16.
- Mrozowicz K., Puciato D. (2010) Zarządzanie wiedzą jako determinanta współpracy nauki i przedsiębiorczości, Materiały Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Praktycznej, Tarnopol.
- Perechuda K. (2005) Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
- Probst G., Raub S., Romhardt K. (2002) Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekono miczna, Kraków.
- Puciato D., Żmigrodzki M. (2009) Zmiany w makrootoczeniu a funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw hotelarskich, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, nr 16.
- Puciato D., Goranczewski B. (2010) Kształtowanie się kursów akcji przedsiębiorstw turystycznych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, Handel Wewnętrzny, nr 8.
- Puciato D., Łoś A. (2010) Globalny kryzys finansowy końca pierwszej dekady XXI wieku a rynek usług turystycznych w Polsce, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Pozna niu, nr 19.
- Sopińska A. (2010) Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa.
- Sopińska A., Wachowiak P. (2006) Modele zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, E-mentor, nr 14.
- Sveiby K. (1997) The New organizational wealth: managing & measuring knowledge-based assets, Berrett-Koehler Publishers, San Francisco.
- Żmigrodzki M. (2006) Metodyka zarządzania wiedzą, E-mentor, nr 13.
- Cited by
- ISSN
- 0867-3888
- Language
- pol