BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Materna Matus (University of Żilina Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications), Tomova Anna (Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications)
Title
Long-Haul Low-Cost Air Services: Revealing Key Competitive Features of Airline Within Airline Strategy
Długodystansowe tanie przewozy lotnicze: identyfikacja kluczowych czynników konkurencyjności strategii ,,airline within airline"
Source
Ekonomiczne Problemy Usług, 2016, nr 124, s. 151-162, tab., bibl.12 poz.
Keyword
Konkurencyjność, Instrumenty hybrydowe
Competitiveness, Hybrid instruments
Note
summ., streszcz.
Abstract
W artykule zaprezentowano, które elementy modeli biznesowych typowych dla tanich przewoźników lotniczych i przewoźników tradycyjnych były wykorzystywane przez linie Norwegian i AirAsia X w segmencie przewozów długodystansowych. Zaprezentowane badania dowodzą, że oferowanie niskokosztowych długodystansowych połączeń lotniczych, w ramach strategii "airline within airline", może być skuteczne, jeżeli wdroży się efektywną kombinację elementów z obu modeli biznesowych. Według przeprowadzonych analiz, tradycyjne linie lotnicze sprostają konkurencji tanich przewoźników na rynkach długodystansowych głównie w segmentach mniej wrażliwych cenowo przewozów turystycznych i bardziej wrażliwych cenowo przewozów biznesowych w wyższych klasach taryfowych. Takie innowacyjne niskokosztowe długodystansowe połączenia lotnicze mogą również wygenerować nowy popyt na przewozy długodystansowe, w szczególności w segmencie pasażerów bardzo wrażliwych cenowo. (abstrakt autora)

In his paper, we reveal which elements of business models typical for low-cost carriers and full-service network carriers were used by Norwegian and AirAsia X to enter markets with long-haul services. Our findings show that the long-haul low-cost operation which was realized as "airline within airline" strategy can be sustainable if an efficient mix of elements belonging to both low-cost and traditional airline business models is implemented. According to our analysis, traditional airlines will cope with the competition of low-cost carriers on long-haul markets mainly in the segments of less price-sensitive leisure passengers and more price-sensitive business passengers in the higher fare classes. Such long-haul low-cost innovation can also generate a new demand for long-haul services supplying the market with an unbundled product for passengers in a very price-sensitive segment.(author's abstract)
Accessibility
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Belobaba, P., Odoni, A., Barnhart, C. (2009). The Global Airline Industry. Wiltshire: John Wiley & Sons.
  2. Daft, J., Albers, S. (2012). A profitability analysis of low-cost long-haul flight operations. Journal of Air Transport Management, 19, 49-54.
  3. Francis, G., Dennis, N., Ison, S., Humphreys, I. (2007). The transferability of the low-cost model to long-haul airline operations. Tourism Management, 28 (2), 391-398.
  4. Graf, L. (2005). Incompatibilities of the low-cost and network carrier business models within the same airline grouping. Journal of Air Transport Management, 11, 313-327.
  5. Hugon-Duprat, C., O´Connell, J.F. (2015). The rationale for implementing a premium economy class in the long haul markets: Evidence from the transatlantic market. Journal of Air Transport Management, 47, 11-19.
  6. Jiang, H. (2013). Service quality of low-cost long-haul airlines - The case of Jetstar Airways and AirAsia X. Journal of Air Transport Management, 26, 20-24.
  7. Lin, M.H. (2012). Airlines-within-airlines strategies and existence of low-cost carriers. Transportation Research part E, 48, 637-651.
  8. Morrel, P. (2008). Can long-haul low-cost airlines be successful? Research in Transportation Economics, 24, 61-67.
  9. Pearson, J., Ryley, T., Pitfield, D. (2015). Intangible resources of competitive advantage: Analysis of 49 Asian airlines across three business models. Journal of Air Transport Management, 47, 179-189.
  10. Tomová, A., Haluška, I. (2016). Vernostné programy novej generácie a rozvoj leteckej dopravy. Ekonomické Rozhľady, 45, 98-11.
  11. Wensveen, J.G., Leick, E. (2009). The long-haul low-cost carrier: A unique business model. Journal of Air Transport Management, 15, 127-133.
  12. Whyte, R., Lohmann, G. (2015). Low-cost long-haul carriers: A hypothetical analysis of a ´Kangaroo route´. Case Studies on Transport Policy, 3, 159-165.
Cited by
Show
ISSN
1896-382X
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18276/epu.2016.124-12
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu