- Author
- Cieślik Jerzy (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie)
- Title
- Niekonwencjonalne strategie przedsiębiorstw we wdrażaniu nowych technologii
- Source
- Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2017, nr 3, s. 30-38, bibliogr. 15 poz.
- Keyword
- Strategia przedsiębiorstwa, Nowe technologie, Innowacje
Corporation strategies, High-tech, Innovations - Note
- streszcz.
- Abstract
- W rankingach innowacyjności Polska zajmuje niskie pozycje, a wyniki badań wskazują, że najsłabszym ogniwem z tego obszaru są przedsiębiorstwa. Dla firm doganiających światową czołówkę szczególnie istotna jest możliwość uzyskania swoistych korzyści z relatywnego zacofania w wyniku stosowania inteligentnych technik i strategii działania. Pozwalają one na osiąganie zadowalających wyników przy umiarkowanych kosztach i ograniczonym ryzyku. W artykule zostały omówione wybrane strategie przedsiębiorstw dotyczące wdrażania zaawansowanych technologii, które mogą być alternatywą wobec ryzykownej i kapitałochłonnej strategii przywództwa technologicznego. Określa się je mianem "inteligentnych", bo dążą do ograniczenia ponoszonych nakładów, ryzyka a jednocześnie wykorzystują atuty wynikające z opóźnionego włączania się do globalnego wyścigu technologicznego. Do takich "zaradnych strategii" należą: strategia innowacji, "łowców rozprysków technologicznych" oraz kooperacyjna internacjonalizacja technologiczna.(abstrakt oryginalny)
- Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice - Full text
- Show
- Bibliography
- Acs Z.J., Sanders M.W.J.L. [2013], Knowledge spillover entrepreneurship in an endogenous growth model, "Small Business Economics", Vol. 41(4), p. 775-795.
- Acs Z.J., Terjesen S. [2013], Born local: toward a theory of new venture's choice of internationalization, "Small Business Economics", Vol. 41, p. 521-535.
- Baumol, W. [2010], The Microtheory of the Innovative Entrepreneur, Princeton, Princeton University Press.
- Chesborough H.W. [2003], Open Innovation: The New Imperative for Creating And Profiting from Technology, Boston, Harvard Business School Press.
- Cieślik J. [2014], Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
- Domarecki K. [2013], Świt innowacyjnego społeczeństwa, wypowiedź na Konferencji PARP, 8 marca 2013.
- Enkel E., Gassmann O. [2010], Creative imitation: exploring the case of cross-industry Innovation, "R&D Management", Vol. 40(3), p. 256-270.
- Geodecki T., Gorzelak G., Górniak J., Hausner J., Mazur, S., Szlachta J., Zaleski J. [2012], Kurs na innowacje. Jak wyprowadzić Polskę z rozwojowego dryfu, Kraków, Fundacja GAP.
- Gerschenkron A. [1962], Economic Backwardness in Historical Perspective, Cambridge, MA, Belknap Press.
- Isaacson W. [2011], Steve Jobs, Kraków, Insignis Media.
- Kudina A., Yip G.S., Barkema H.G. [2008], Born global, "Business Strategy Review", Vol. 19(4), p. 38-44.
- Mustar P, Renault M., Colombo M.G., Piva E., Fontes M., Lockett A. [2006], Conceptualising the heterogeneity of research-based spin-offs: A multi-dimensional taxonomy, "Research Policy", Vol. 35, p. 289-308.
- Samuelson P., Scotchmer S. [2002], The Law and Economics of Reverse Engineering, "The Yale Law Journal", Vol. 111, p. 1575-1663.
- Shenkar O. [2010], Copycats: How smart companies use imitation to gain a strategic edge, Boston, Harvard Business Press.
- Shenkar O. [2011], The Challenge of Imovation, "Ivey Business Journal", Vol. 75(2), p. 33-35.
- Cited by
- ISSN
- 1896-656X
- Language
- pol
- URI / DOI
- https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4689