- Author
- Rudawska Edyta (Uniwersytet Szczeciński), Bloch Marta (Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce)
- Title
- Komunikacja marketingowa w procesie współpracy międzysektorowej organizacji pozarządowej
Marketing Communication in the Proces of Cross-Sectoral Cooperation - Source
- Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017, nr 17 (66), s. 133-144, rys., wykr., bibliogr. 11 poz.
Scientific Journals Warsaw University of Life Sciences - SGGW. European Policies, Finance and Marketing - Keyword
- Komunikowanie marketingowe, Organizacje pozarządowe, Współpraca międzysektorowa
Marketing communication, Non-governmental organisation, Cross-sector cooperation - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- Współpraca międzysektorowa jest złożonym procesem i dużym wyzwaniem dla NGO, począwszy od jej zainicjowania do realizacji postanowień porozumienia międzyorganizacyjnego. Często zachodzi ona w warunkach wirtualności. Kooperujące podmioty dzieli najczęściej pewien dystans przestrzenny. Warunki współpracy międzysektorowej organizacji pozarządowych wymagają zatem wdrażania narzędzi usprawniających komunikowanie się pomiędzy kooperantami oraz pomiędzy kooperantami a ich otoczeniem. Celem niniejszego artykułu jest ocena roli komunikacji marketingowej w procesie współpracy międzysektorowej organizacji pozarządowej. Podstawą rozważań prowadzonych w artykule jest przegląd literatury przedmiotu oraz badania pierwotne przeprowadzone wśród organizacji pozarządowych, organizacji publicznych i przedsiębiorstw z subregionu ostrołęckiego. Badania zostały przeprowadzone metodą wywiadu kwestionariuszowego w 2014 roku. Organizacje pozarządowe, posiadające doświadczenie współpracy międzysektorowej, podkreślały, że właśnie komunikacja marketingowa stanowi kluczową barierę w nawiązaniu i rozwoju współpracy. W artykule zaproponowano koncepcję procesu komunikacji marketingowej NGO na poszczególnych etapach współpracy międzysektorowej. (abstrakt oryginalny)
Cross-sectoral cooperation is a complex process and a major challenge for NGOs, starting from its inception to implementing the agreement of the inter-organizational cooperation. It is often run in virtual environment since cooperating companies often remain in geographical distance. The terms of cross-sectoral cooperation of non-governmental organizations require the implementation of tools to improve the communication between the co-operators and between the co-operators and their environment. The purpose of this article is to assess the role of marketing communications in the cross-sectoral collaboration of NGO. The article is based on the literature review and primary research conducted among non-governmental organizations, public organizations and enterprises in the subregion Ostrołęka. The research was run with the use of the questionnaire in 2014. Non-governmental organizations with cross-sectoral collaboration have emphasized that marketing communication is a key barrier to the establishment and development of co-operation. Therefore the concept of marketing communication of NGO on the following stages of the cooperation process had been proposed. (original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Aniszewska G., Kultura organizacyjna w zarządzaniu, PWE, Warszawa 2007.
- Blery E.K., Katseli E., Tsara N., Marketing for Non-profit Organization, International Review on Public and Nonprofit Marketing 2010, Vol. 7(1).
- Bogacz-Wojtanowska E., Zdolności organizacyjne a współdziałanie organizacji pozarządowych, Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
- Bryce H., The Public's Trust in Nonprofit Organizations: The Role of Relationship Marketing and Management, California Management Review 2007, Vol. 49(4), Summer.
- Eriksson K., Strimling P., The Hard Problem of Cooperation, PLOS ONE, Vol. 7, July 2012.
- Hatch M.J., Kostera M., Koźmiński A.K., Trzy oblicza przywództwa: Menedżer, Artysta, Kapłan, WAIP, Warszawa 2010.
- Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I., Marketing 3.0, MT Biznes, 2010; P. Senkus, Marketing 3.0: The Challenge for Private, Public and Non-profit Sectors, Theoretical Approach, Rural Development 2013, Vol. 6(1).
- Kozielski R., Biznes nowych możliwości. Czterolistna koniczyna - nowy paradygmat biznesu, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2013.
- Nelson H., Involvement in Community Problems, The Public Relations Quarterly 1967, Vol. 12(3), Fall.
- Piekarczyk A., Zimniewicz K., Myślenie sieciowe w teorii i praktyce, PWE, Warszawa 2010.
- Postrzeganie współpracy z organizacjami pozarządowymi przez przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialne. Raport z badania, M. Karwacka, GoodBrand & Company Polska, Toruń 2013, (http://www.dobrybiznes.info/images/do_pobrania/Publikacje/wspolpraca_z_NGO_oczami_biznesu.pdf).
- Cited by
- ISSN
- 2081-3430
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.22630/PEFIM.2017.17.66.11