BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Błażejowski Marcin (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Kufel Tadeusz (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Title
Projektowanie scenariuszy promocji cenowych z wykorzystaniem wielorównaniowych ekonometrycznych modeli popytu konsumpcyjnego
Designing Price Promotion Scenarios with Use of Econometric Multiequation Models of Consumer Demand
Source
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Taksonomia (14), 2007, nr 1169, s. 515-522, rys., tab., bibliogr. 2 poz.
Issue title
Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania
Keyword
Promocja, Ceny, Popyt konsumpcyjny, Modele ekonometryczne
Promotion, Prices, Consumption demand, Econometric models
Note
summ.
Abstract
Uzyskane wyniki symulacji dynamicznych, opracowane na podstawie modelu mikrorynku o równaniach współzależnych, potwierdzają zasadność przeprowadzania tego typu prognoz i można je zsyntetyzować następująco:
1. Profile reakcji sprzedaży na zaburzenia w wysokości 20% średniej ceny oraz 2 zł za kilogram są do siebie bardzo podobne.
2. Siła reakcji sprzedaży w odpowiedzi na zaburzenie w wysokości 2 zł za kilogram jest zróżnicowana, co wynika z innych udziałów procentowych 2 zł w średniej cenie danej marki.
3. Przesunięcie w czasie impulsu cenowego powoduje przesunięcie w czasie reakcji sprzedaży oraz może skutkować zmianą profilu odpowiedzi rynku.
4. Skala reakcji sprzedaży zmienia się w zależności od kombinacji impulsów cenowych. Uzasadnione jest więc stwierdzenie, że symulacje dynamiczne mogą być bardzo dobrym narzędziem wspomagającym projektowanie cenowych promocji sprzedaży. (fragment tekstu)

The paper concern problems of construction of dynamic simultaneous multiequation models of consumer demand, estimated on the basis of daily sales time series derived from supermarket. The example concern market of washing powders. Presented results of dynamic simulations for four brands of washing powders, based on different promotion scenarios (different combinations of promoted brands in the same time and shifting of start point of the promotions) proofs, that customer's reactions on price promotions are different and depend on scale of promotion and promoted brand. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. Błażejowski M. (2006), Ekonometryczna analiza popytu konsumpcyjnego na podstawie danych dziennych, UMK, Toruń, praca doktorska (maszynopis).
  2. Kufel Т., Błażejowski M. (2006), Ekonometryczne modelowanie procesów sprzedaży dla danych o wysokiej częstotliwości obserwowania, referat na XXVIII Ogólnopolskie Seminarium Naukowe "Przestrzeno-czasowe modelowanie i prognozowanie zjawisk gospodarczych", Zakopane, 26-29 kwietnia 2005 r.
Cited by
Show
ISSN
0324-8445
1505-9332
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu