- Author
- Fordoński Arkadiusz Łukasz
- Title
- Egzogeniczna teoria powstania państwa wobec koncepcji umowy społecznej : znaczenie sztuki dla uzasadnienia teorii wojny i podboju
The Exogenous Theory of the State Existence in the Face of the Conception of Social Contract : the Meaning of Art Justifying the Theory of War and the Conquest - Source
- Doctrina. Studia społeczno-polityczne, 2012, nr 9, s. 119-128, przypisy
Doctrina. Social and Political Journal - Keyword
- Państwo, Historia, Władza, Przemoc, Konflikty zbrojne, Sztuka
State, History, Power, Abuse, Armed conflicts, Art - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- Artykuł prezentuje model wyłaniania się państwa za sprawą przemocy, wojny i podboju. Inspiracją dla sformułowania zaprezentowanej koncepcji stały się filmy, często nie czerpiące w żadnej mierze ze źródeł historycznych, ale zarazem szczegółowo prezentujące sposób w jaki mogą kształtować się: władza jako taka, supremacja jednostki w grupie i wreszcie państwo. Film i telewizja są obecnie ostojami mimetyzmu w sztuce - nawet jeśli tworzone przez nie obrazy nie odzwierciedlają tych rzeczywistych, to stwarzają iluzję mimetyczną poprzez swe podobieństwo do świata rzeczywistego. O ile więc wizje prezentowane w filmach nie muszą ukazywać realnych przyczyn procesu kształtowania się państwa, mogą wskazywać na przyczyny w mniejszej, bądź większej mierze prawdopodobne. Umożliwiają też budowanie modeli teoretycznych i artykuł zestawia egzogeniczna koncepcje powstania państwa i koncepcje umowy społecznej. (abstrakt oryginalny)
The article presents the model of the emerging by the violence, war and conquest. The inspiration to formulate this showed conception were films which did not draw from any historical sources but also in detail presenting the ways of shaping: the power as such, the supremacy of individual in the group and at last the state. The film and the television are the mainstays of mimicry in art at present - even when the paintings created by them do not reflect these real ones , they create a mimetic illusion by their similarity to real world. If so visions presented in films do not need to portray the real causes of process of be shaping the state, they can show the causes in smaller or larger measure. They make possible the building the theoretical models and the article takes down the exogenous conceptions of existence of the state and the conceptions of social contract.(original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- G. Labuda, Pierwsze państwo polskie, Kraków 1989, s. 21-22, 57-61
- B. Szmulik, M. Żmigrodzki, Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce, Lublin 2006, s. 37
- A. Wielomski, Umowa Społeczna [w:] J. Bartyzel, B. Szlachta, A. Wielomski, Encyklopedia polityczna, Radom 2007, s. 427-430.
- Umowa społeczna w "Teorii Sprawiedliwości" Johna Rawlsa [w:] Umowa Społeczna i jej krytycy, red. Z. Rau, M. Chmieliński, Warszawa 2010, s. 211-216
- L. Gumplowicz, Filozofia Społeczna, Warszawa/Lwów 1918, s. 61-64
- J. Justyński, Wybór tekstów źródłowych z historii doktryn polityczno-prawnych, Toruń 2004, s. 214-216;
- M. Zeic-Piskorska, Kategoria mimesis w filmie fabularnym i dokumentalnym [w:] Mimesis w dyskursie literackim, red. C. Niedzielski, J. Speina, Toruń 1996, s.238.
- W. Chudy, Społeczeństwo zakłamane. Esej o społeczeństwie i kłamstwie, Warszawa 2007, s. 53
- http: // www. azjapacyfik.pl/_vault/_article_files/1291.pdf, (01.05.2011).
- T. Gabiś, Hans-Herman Hoppe o monarchii, demokracji i ładzie naturalnym, "Pro Fide Rege et Lege", 2004, nr 2-3 (52), s. 25-26.
- Cited by
- ISSN
- 1730-0274
- Language
- pol