BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Leszczyńska Maja (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu), Łopaciński Karol (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu), Zygała Ryszard (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Title
Wybrane narzędzia Business Intelligence w obszarze finansów i rachunkowości
Implementing Business Intelligence in Finance
Source
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Informatyka Ekonomiczna (9), 2006, nr 1144, s. 322-338, rys., bibliogr. 17 poz.
Issue title
Informatyka ekonomiczna : wybrane zagadnienia
Keyword
Rachunkowość, Finanse, Systemy Business Intelligence
Accounting, Finance, Business Intelligence systems
Note
summ.
Abstract
Obecnie komputery na dobre zadomowiły się w departamentach finansowych! rachunkowości przedsiębiorstw. Oprócz wsparcia operacyjnego, oczekuje się od systemów informatycznych obsługujących rachunkowość i finanse również wspomagania procesów decyzyjnych na poziomach taktycznym i strategicznym. Tradycyjnie, od kilkudziesięciu lat, funkcje komputerowego wspomagania procesów decyzyjnych realizują systemy wspomagania decyzji (Decision Support Systems - DSS) systemy informowania kierownictwa (Executive Information Systems - EIS) ord systemy ekspertowe. Jednak od kilku lat można dostrzec tendencje do przejmowania funkcji wymienionych systemów przez aplikacje zbudowane na bazie hurtowni danych. Pod hasłem Business Intelligence (BI) pojawiła się nowa klasa systemów, które dedykuje się różnym obszarom tematycznym zarządzania przedsiębiorstwem, w tym również zarządzaniu obszarem finansów. W niniejszym artykule zaprezentowane zostały wybrane aspekty zastosowania BI w obszarze finansów i rachunkowości przedsiębiorstwa. (fragment tekstu)

Business Intelligence becomes part of the standard information technology set used by more and more businesses. To effectively manage the finance, managers need to analyze data collected from different sources and transform it into intelligence and knowledge. Business Intelligence tools сan significantly help managers in improving the basic financials functions. In this paper, the benefits and challenges of implementing BI in finance are discussed from different perspectives. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. Amanowicz A., Co to jest Business Intelligence?, www.centrumwiedzy.edu.pl, z 30.01.2003.
  2. Business Objects Enterprise 6 - Finance Intelligence.
  3. Dyche J., CRM - relacje z klientami, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2002.
  4. Financial Consolidation and Reporting Solutions - Adding Value to ERR Systems (a Hyperion White Paper) 2004.
  5. http://www.businessobjects.com/products/analyticapps/financei/default.asp.
  6. http://www.premiumtechnology.pl/www2/wwwn.nsf/ID/bo_product_overview70penDocument.
  7. http://www.sas.com/offices/europe/poland/software/fms.html.
  8. Laudon K., Laudon J., Managment Information Systems, Prentice Hall International, Inc 2000.
  9. Miller J., Pniewski K., Polakowski M., Zarządzanie kosztami działań, WIG-Press, Warszawa 2000.
  10. Nowicki A. (red.), Wstęp do systemów informacyjnych zarządzania w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2005.
  11. Pollard A., Competitior Intelligence Strategy, Tools and Techniques for Competitive Advantage, Financial Times Pitman Publishing, London 1999.
  12. Raskino M., Start Planning Now for the Real-Time Enterprise, 3 October 2002, ID Number: AV-18- 2919.
  13. Rigatuso Ch., Daily Business Intelligence (DBI) for Financials. Daily Business Intelligence Automating Operational Reporting, Oracle (White Paper) 2005.
  14. The New Lexicon Webster 's Encyklopedie Dictionary of The English Language - Canadian Edition, Lexicon Publications, Inc. New York 1988.
  15. Wu J., What is Business Intelligence?, DM Review Online, luty 2000.
  16. Zachel W., Narzędzia Business Intelligence, Gazeta IT nr 2(21), luty 2004, www.gazeta-it.pl.
  17. Zygała R., Sitarska M., Podstawowe narzędzia marketing intelligence, [w:] Informatyka w gospodarce globalnej. Problemy i metody. Red. J. Kisielnicki, J.K. Grabara, J.S. Nowak, WNT, Warszawa-Szczyrk 2003.
Cited by
Show
ISSN
0324-8445
1507-3858
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu