BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kozaczko Mieczysław (Politechnika Poznańska)
Title
Efektywność komunikacyjna miasta zwartego
The effectiveness of transportation in compact city
Source
Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna / Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017, nr 37, s. 27-40, rys., wykr., bibliogr. 27 poz.
Keyword
Transport miejski, Energochłonność
City transport, Energy intensity
Note
streszcz., summ.
Abstract
Urbanizacja czasów uprzemysłowienia postawiła znak równości między zwartością a przegęszczeniem tkanki. Urbanistyczne lekarstwo - rozgęszczenie struktury - okazało się równie szkodliwe jak sama choroba: rozproszone współczesne miasta pochłaniają coraz więcej cennych obszarów, a rosnące zużycie energii w transporcie miejskim staje się kluczowym parametrem rozwoju. Współczesne planowanie urbanistyczne potrzebuje skutecznych narzędzi do budowy miast o wysokiej gęstości, bez utraty przestrzennych jakości. (abstrakt oryginalny)

Compactness is the main feature of the traditional city: "compact is beautiful". However, the processes of industrialization and the phenomenon of motorization led to its obsolescence: "compact means unhealthy". Patterns of the compact city were replaced by sprawl. Nowadays, dispersed city structures consume more and more valuable areas. Increasing energy consumption in urban transport processes becomes a critical parameter of development. Modern urban planning requires effective tools to construct a high density cities without loss of values of quality. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bell G. 1966. Factors affecting the distribution of work trips in urban areas. M. Eng. Sc. thesis. School of Traffic Engineering, University of New South Wales.
  2. Bertaud A. 2002. Note on Transportation and Urban Spatial Structure. [W:] ABCDE Conference Materials. Washington.
  3. Bertaud A. The Spatial Organization of Cities: Deliberate Outcome or Unforeseen Consequence. [W:]World Development Report 2003. Dynamic Development in a Sustainable World.
  4. Białkowski G. 1980. Stare i nowe drogi fizyki. U źródeł fizyki współczesnej. WP, Warszawa.
  5. Budzyński I. (red.) 2013. Powierzchnia i ludność w przekroju terytorialnym w 2013 r. GUS, Warszawa.
  6. Burgess E., Bogue D. (red.) 1967. Urban Sociology. Phoenix Books, Chicago, London.
  7. Christaller W. 1933/1966. Central Places in South Germany, Prentice Hall Inc.
  8. EIA 2007. International Energy Annual 2005.
  9. EIA 2008. World Energy Projections Plus.
  10. IEA 2011, 2011. Outlook. Global Energy Trends.
  11. Elzenberg H. 1995. Monadologia Leibniza. Przegląd Filozoficzny - Nowa Seria, 4/1.
  12. Fonoroff A. 1955. The Relationship of Zoning to Traffic-Generators. Law and Contemporary Problems.
  13. Hall E.T. 1984. Poza kulturą. PWN, Warszawa.
  14. Hall E.T. 2001. Ukryty wymiar. MUZA SA, Warszawa.
  15. Janiszewska A. 2009, Gospodarka przestrzenna - definicje i powiązania z innymi naukami. Space-Society-Economy, 9, WNG, Łódź.
  16. Kozaczko M. 2004. Prawo Parkinsona w kompozycji urbanistycznej. WPK, 2-A.
  17. Koch W. 1996. Baustilkunde. Mosaik Verlag, Muenchen.
  18. Lorenz K. 1986. Regres człowieczeństwa. PIW, Warszawa.
  19. Lösch A. 1961. Gospodarka przestrzenna. Teoria lokalizacji. Tłum. K. Dziewoński, W. Lisowski. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  20. Meadows D.L. 1972. Limits to Growth. Universe Books N.Y.
  21. Newman P., Kenworthy J. 2006. Urban Design to Reduce Automobile Dependence, Opolis. An International Journal of Suburban and Metropolitan Studies, 2.1, Art. 3.
  22. Rose K. 2014. Composing Energy Futures to 2050. World Energy Council, London.
  23. Rychłowski B. 1967. Regionalizacja ekonomiczna. Zagadnienia podstawowe. Instytut Geografii PAN, Prace Geograficzne 64. PWN, Warszawa.
  24. Szczepaniak R. 2015. BIM: fakty i mity. Zawód: Architekt, 46.
  25. UNDESA (United Nations, Department of Economic and Social Affairs) 2014. World Urbanization Prospects: The 2014 Revision, Highlights, ST/ESA/SER.A/352.
  26. Weyand P.G. 2010. The mass-specific energy costs of human walking is set by stature. Journal of Experimental Biology, 213.
  27. Yi-Fu T. 1987. Przestrzeń i miejsce. PIW, Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
2353-1428
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu