BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Szafrańska Monika (Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie)
Title
Poziom świadomości mieszkańców obszarów wiejskich z zakresu praw konsumenckich na rynku usług bankowych na przykładzie ludności wiejskiej województwa małopolskiego
The Level of Consumer Awareness of Rural Areas in the Banking Services Market on the Example of the Rural Population of the Małopolskie Voivodship
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2017, T. 19, z. 3, s. 289-294, rys., tab., bibliogr. 12 poz.
Keyword
Ludność wiejska, Prawa konsumenta, Rynek usług bankowych, Obszary wiejskie, Usługi bankowe
Rural population, Consumer law, Banking services market, Rural areas, Banking services
Note
JEL Classification: D1, G21, I24
streszcz., summ.
Country
Województwo małopolskie
Małopolskie Voivodeship
Abstract
Celem pracy jest określenie i charakterystyka poziomu znajomości praw konsumenckich na rynku usług bankowych w grupie mieszkańców obszarów wiejskich województwa małopolskiego oraz określenie wybranych czynników społeczno-demograficznych determinujących ten poziom. Zasadniczym źródłem danych wykorzystanych do analizy i wnioskowania były informacje pierwotne uzyskane z badań własnych. Badania metodą wywiadu bezpośredniego zrealizowano w 2016 roku na grupie 370 osób. Wywiad został przeprowadzony z mieszkańcami małopolskiej wsi. W badaniach zastosowano celowy dobór próby. Analiza statystyczna badanego materiału obejmowała sumaryczne wskaźniki statystyczne oraz nieparametryczny test χ2. Jak wynika z analizy, poziom znajomości praw konsumenckich w badanej grupie respondentów był niski. Większość mieszkańców wsi stwierdziła, że ich wiedza z tego zakresu jest niewystarczająca. Odnotowano zróżnicowanie odpowiedzi respondentów w zależności od wieku, wykształcenia i głównego źródła dochodu. Przedstawione rezultaty badań wskazują, że dotychczasowy sposób propagowania wiedzy finansowej prowadzonej przez różne podmioty w Polsce jest mało efektywny.(abstrakt oryginalny)

The aim of the study was to determine and characterise the level of knowledge of consumer rights in the banking services market in the group of rural population of Malopolskie Voivodship and to identify selected socio-demographic factors determining this level. The main source of the data used for the analysis and the applications were the primary information obtained from personal research. The research was done by using PAPI method in 2016 on the group of 370 people. The interview was conducted with the inhabitants of the Małopolskie province. In the study a deliberate selection of the sample was applied. The statistical analysis of the studied material encompassed aggregate statistical indicators as well as the non-parametric test χ2. According to the analysis, the level of knowledge of consumer rights in the respondent group was low. Most respondents claim that their knowledge in this area is insufficient. There was a diversity of responses of respondents depending on age, education and main source of income. The presented research results indicate that the current way of promoting financial knowledge conducted by various entities in our country is not effective enough.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Barbrich Przemysław. 2017. "Co dla branży oznacza zaufanie?". Nowoczesny Bank Spółdzielczy 5: 42-45.
  2. Dąbrowska Anna. 2012. Konsument na rynku usług bankowych. [W] Ochrona konsumentów na rynku usług bankowych i telekomunikacyjnych, red. A. Dąbrowska, M. Janoś-Kresło, 11-59. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
  3. EC. 2007. Financial Education. Brussels: European Commission.
  4. GUS. 2015. Rocznik statystyczny województw - Polska. Warszawa: Zaklad Wydawnictw Statystycznych.
  5. Iwanicz-Drozdowska Małgorzata. 2014. Wykluczenie finansowe i edukacja finansowa - kilka uwag w dyskusji. [W] Rola edukacji finansowej w ograniczaniu wykluczenia finansowego, 113-116. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
  6. Kata Ryszard. 2011. Endogeniczne i instytucjonalne czynniki kształtujące powiązania finansowe gospodarstw rolnych z bankami. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  7. Koźliński Tomasz. 2017. Wybrane wyniki badania Polaków nt. korzystania z usług bankowych. Warszawa: NBP.
  8. Kukuła Karol. 2012. Elementy statystyki w zadaniach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  9. TNS Polska. 2016. Reputacja polskiego sektora bankowego. Warszawa: TNS Polska.
  10. Stan wiedzy finansowej Polaków. 2009. Raport Fundacji Kronenberga przy City Handlowy, Warszawa: Dom Badawczy Maison.
  11. Szafrańska Monika. 2015. "Poziom wiedzy finansowej właścicieli drobnych gospodarstw rolnych Małopolsce". Roczniki Naukowe SE RiA XVII (2): 224-229.
  12. UOKiK. 2009. Konsumenci na rynku usług bankowych. Raport. Warszawa: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.3265
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu