BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Ferencz Árpád (Pallas Athene University, Kecskemét, Hungary), Deák Zsuzsanna (Pallas Athene University, Kecskemét, Hungary), Nótari Márta (Pallas Athene University, Kecskemét, Hungary)
Title
Environmentally Conscious Consumption in Hungary
Świadomość ekologicznej konsumpcji na Węgrzech
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2017, T. 19, z. 4, s. 34-39, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
Keyword
Świadomość ekologiczna, Ekologia, Odpady, Zachowania konsumenta
Ecological awareness, Ecology, Wastes, Consumer behaviour
Note
JEL Classification: Q56, D12
streszcz., summ.
Country
Węgry
Hungary
Abstract
Kraje wysoko rozwinięte od dziesięcioleci starają się wprowadzić zarządzanie odpadami, które spełnia wymagania zrównoważonego rozwoju. Bardzo ważne jest zrozumienie, analizowanie i przewidywanie indywidualnych zachowań konsumentów, ich motywacji, wartości i postaw wobec środowiska przyrodniczego. Świadomość ekologiczna konsumentów obejmuje pozytywne nastawienie do otoczenia wspieranego przez wartości i przekonania. Celem artykułu jest określenie czynników wpływających na ekologiczną konsumpcję. Badanie przeprowadzono na podstawie wywiadów z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety w uniwersyteckim mieście Kecskemét na Węgrzech. Stwierdzono, że w obszarze świadomości ekologicznej Węgry są na samym początku długiego procesu i nie można przewidzieć, kiedy osiągnie poziom krajów wysokorozwiniętych. Pozytywną tendencją jest to, że dzisiejsi młodzi ludzie, którzy reprezentują następne pokolenie, wykazują większe zainteresowanie świadomością ekologiczną.(abstrakt oryginalny)

The developed world for decades has been trying to achieve waste management that meets the requirements of sustainable production. It is very important to understand, analyse and predict the individual consumer behaviour, motivations, values and attitudes towards environmental consciousness. Consumers' environmental awareness covers positive attitudes towards the environment supported by values and beliefs. The conclusion of the research is that in the area of environmental awareness Hungary is at the beginning of a long process and it cannot be predicted when will it reach the level of developed countries. A positive trend is that today's young people, who represent the next generation, show more interest towards environmental awareness.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Elkington John, Julia Hailes. 1989. The green consumer guide. London: Victor Gollanz.
  2. Fisk George. 1998. "Green Marketing: Multiplier for Appropriate Technology Transfer?". Journal of Marketing Management 4: 657-676.
  3. Hofmeister-Tóth Ágnes. 2003. Fogyasztói magatartás. Budapest: Aula Kiadó.
  4. Meffert Heribert, Manfred Kirchgeorg. 1993. Marktorientierts Umweltmanagement. Stuttgart: Grundlagen und Fallstudien, Schäffer-Poeschel Verlag.
  5. Nagy Szabolcs. 2012. "Környezettudatos egyéni magatartás". Munkakaleidoszkóp 125-138.
  6. Náray-Szabó Gábor. 2006. Fenntartható fejlődés. Budapest: Akadémia Kiadó.
  7. Schafferne Dudás Katalin. 2008. A környezettudatosság többszintű értelmezése és a környezettudatos fogyasztói magatartás vizsgálata. Ph.D. dissertation. Pécs: Univeristy of Pécs, Hungary.
  8. Vágási Mária. 2009. Környezettudatos marketing. [In] XV MOK Conference. Kaposvár, Hungary.
  9. Valkó László. 2009. Fenntartható, környezetbarát fogyasztás és a magyar lakosság környezeti tudata. Essay: Corvinus University of Budapest.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.5161
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu