BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kulikowski Konrad (Uniwersytet Jagielloński)
Title
Analiza związku pomiędzy otrzymywaniem świadczeń dodatkowych a zaangażowaniem w pracę
Analysis of the relationship between fringe benefits and work engagement
Source
Organizacja i Kierowanie, 2017, nr 3, s. 59-77, rys., tab., bibliogr. 27 poz.
Organization and Management
Keyword
Świadczenia pracownicze, Zaangażowanie pracowników, Wynagrodzenie za pracę, Motywacje pozapłacowe, Metody samowsporne
Employee benefits, Employees' engagement, Remuneration for work, Nonwage motivations, Bootstrap
Note
streszcz., summ.
Abstract
Oferowanie pracownikom pozafinansowych świadczeń dodatkowych w publikacjach adresowanych do praktyków zarządzania ludźmi bywa przedstawiane jako sposób na zwiększanie poziomu zaangażowania w pracę, jednak obecnie brakuje dowodów naukowych popierających takie twierdzenia. Zatem głównym celem prezentowanego artykułu jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób świadczenia dodatkowe wiążą się z zaangażowaniem w pracę? Bazując na teorii wymagań i zasobów pracy, wysunięto ideę, iż z zaangażowaniem w pracę będą się wiązać tylko te świadczenia dodatkowe, które mają charakter zasobów pracy. Jednocześnie założono, iż świadczenia dodatkowe niemające charakteru zasobów pracy nie będą wykazywać związku z zaangażowaniem w pracę. W celu zweryfikowania tych przewidywań przeprowadzono internetowe badanie ankietowe w wśród 323 menedżerów i 777 pracowników na stanowiskach specjalistycznych, analizując zebrane dane z wykorzystaniem modelowania równań strukturalnych i procedury bootstrapingu. Zgodnie z przewidywaniami wykazano, iż zarówno w grupie menedżerów, jak i specjalistów jedynie świadczenia o charakterze zasobów pracy pozytywnie wiążą się z zaangażowaniem w pracę. Świadczenia niemające charakteru zasobów pracy w grupie specjalistów wiązały się z zaangażowaniem w pracę negatywnie, a w grupie menedżerów nie wykazywały istotnego statystycznie związku z zaangażowaniem. Dodatkowo w grupie specjalistów świadczenia o charakterze zasobów wiązały się z zaangażowaniem także pośrednio, przez satysfakcję z pracy, wśród menedżerów nie wykazano takiego związku. Najważniejszym wnioskiem płynącym z przeprowadzonych badań jest obserwacja, iż nie wszystkie świadczenia dodatkowe wiążą się z zaangażowaniem w pracę, a jedynie te, mające charakter zasobów pracy. Co więcej, świadczenia niemające charakteru zasobów pracy mogą wiązać się z zaangażowaniem negatywnie. Uzyskane wyniki wskazują także na konieczność dalszych analiz relacji świadczenia dodatkowe - zaangażowanie w pracę.(abstrakt oryginalny)

In a popular literature fringe benefits are often presented as a factor increasing the level of work engagement, however, currently there is lack of scientific evidence supporting such a claim. Therefore, the main aim of the present article is to answer the question of how the fringe benefits are related to work engagement. Basing on the Job Demands-Resources theory, we put forward proposition that only those benefits which have characteristics of job resources (i.e. help to deal with job demands and facilitate work goal attainment) might be related to work engagement. It was also assumed that benefits without the characteristics of job resources might not be related to work engagement. In order to test these predictions we have used data from the Internet survey conducted on a group of 323 managers and 777 specialists. The data have been analyzed with structural equation modeling and bootstrap procedure. The job resources like benefits are positively related to work engagement, both among managers and specialists. In contrast, the benefits without the characteristics of job resources are negatively related to work engagement among specialists and there is no statistically significant relationship in a group of managers. Moreover, benefits with characteristics of job resources are indirectly positively related to work engagement through pay satisfaction in a group of specialists, but not among managers. Therefore, it seems that our most important conclusion is that only benefits with characteristics of job resources are related to work engagement and fringe benefits without characteristics of job resources might be negatively related to work engagement. These results suggest a need of further research on benefits - work engagement relationship.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bakker A., Demerouti E., Job Demands-Resources Theory, [in:] P. Y. Chen, C. L. Cooper (eds.), Work and Wellbeing: Wellbeing: A Complete Reference Guide, Vol. III, Willey, West Sussex 2014, pp. 1-28.
  2. Banko M., hasło "benefit", Poradnia Językowa PWN, 2008, http://sjp.pwn.pl/szukaj/ benefit.html (29.12.2016).
  3. BazEkon, dziedzinowa baza wiedzy z zakresu nauk ekonomicznych i pokrewnych, Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2010, http://kangur. uek.krakow.pl/bazy_ae/bazekon/nowy/konsorcjum.php (29.12.2016).
  4. Byrne B., Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming, Taylor & Francis Group, London 2010, pp. 3-15.
  5. Crawford E. R., Lepine J. A., Rich B. L., Linking job demands and resources to employee engagement and burnout: a theoretical extension and meta-analytic test, "The Journal of Applied Psychology" 2010, Vol. 95 (5), pp. 834-848.
  6. Daniels S. R., Wang G., Lawong D., Ferris G. R., Collective assessment of the human resources management field: Meta-analytic needs and theory development prospects for the future, "Human Resource Management Review" 2017, Vol. 27 (1), pp. 8-25.
  7. Demerouti E., Bakker A. B., Nachreiner F., Schaufeli W. B., The job demands-resources model of burnout, "Journal of Applied Psychology" 2001, No. 86, pp. 499-512.
  8. Dulebohn J. H., Molloy J. C., Pichler S. M., Murray B., Employee benefits: Literature review and emerging issues, "Human Resource Management Review" 2009, Vol. 19 (2), pp. 86-103.
  9. Gagné M., Forest J., The study of compensation systems through the lens of self-determination theory: Reconciling 35 years of debate, "Canadian psychology/Psychologie Canadienne" 2008, No. 49, pp. 225-232.
  10. Garbers Y., Konradt U., The effect of financial incentives on performance: A quantitative review of individual and team-based financial incentives, "Journal of Occupational and Organizational Psychology" 2014, Vol. 87, pp. 102-137.
  11. Gerhart B., Fang M., Pay for (individual) performance: Issues, claims, evidence and the role of sorting effect, "Human Resource Management Review" 2014, Vol. 24 (1), pp. 41-52.
  12. Glatzer W., Gulyas J., Cantril Self-Anchoring Striving Scale, [in:] A. C. Michalos (ed.), Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research, SpringerLink, Netherlands 2014, pp. 509-511.
  13. Guest D. E., Don't shoot the messenger: A wake-up call for academics, "Academy of Management Journal" 2007, Vol. 50 (5), pp. 1020-1026.
  14. Gupta N., Shaw J. D., Employee compensation: The neglected area of HRM research, "Human Resource Management Review" 2014, Vol. 24 (1), pp. 1-4.
  15. Hayes A. F., Beyond Baron and Kenny: Statistical Mediation Analysis in the New Millennium, "Communication Monographs" 2009, Vol. 76 (4), pp. 408-420.
  16. Hulkko-Nyman K., Sarti D., Hakonen A., Sweins C., Total Rewards Perceptions and Work Engagement in Elder-Care Organizations, "International Studies of Management and Organization" 2012, No. 42, pp. 24-49.
  17. Jaszcz Ł., Podsumowanie raportu: Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników 2016, Sedlak & Sedlak, 2016, http://wynagrodzenia.pl/artykul/podsumowanie-raportu-swiadczenia- dodatkowe-w-oczach-pracownikow-2016 (29.12.2016).
  18. Jung H. S., Yoon H. H., Understanding pay satisfaction: The impacts of pay satisfaction on employees' job engagement and withdrawal in deluxe hotel, "International Journal of Hospitality Management" 2015, No. 48, pp. 22-26.
  19. Mathieu J. E., Taylor S. R., Clarifying conditions and decision points for mediational type inferences in Organizational Behavior, "Journal of Organizational Behavior" 2006, Vol. 27 (8), pp. 1031-1056.
  20. Nthebe K., Barkhuizen N., Schutte N., Rewards: A predictor of well-being and service quality of school principals in the North-West province, "SA Journal of Human Resource Management / SA Tydskrif vir Menslikehulpbronbestuur" 2016, Vol. 14 (1), pp. 1-11.
  21. Rousseau D. M., Barends E. G. R., Becoming an evidence-based HR practitioner, "Human Resource Management Journal" 2011, Vol. 21 (3), pp. 221-235.
  22. Rucker D. D., Preacher K. J., Tormala Z. L., Petty R. E., Mediation Analysis in Social Psychology: Current Practices and New Recommendations, "Social and Personality Psychology Compass" 2011, Vol. 5 (6), pp. 359-371.
  23. Schaufeli W. B., Bakker A. B., Salanova M., The Measurement of Work Engagement With a Short Questionnaire: A Cross-National Study, "Educational and Psychological Measurement" 2006, Vol. 66 (4), pp. 701-716.
  24. Schaufeli W. B., Bakker A. B., Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: a multi-sample study, "Journal of Organizational Behavior" 2004, Vol. 25 (3), pp. 293-315.
  25. Schaufeli W. B., Salanova M., Gonzalez-Romá V., Bakker A. B., The measurement of engagement and burnout: A confirmative analytic approach, "Journal of Happiness Studies" 2002, No. 3, pp. 71-92.
  26. Shrout P. E., Bolger N., Mediation in experimental and nonexperimental studies: new procedures and recommendations, "Psychological Methods" 2002, Vol. 7 (4), pp. 422-445.
  27. Williams M. L., McDaniel M., Nguyen N. T., A meta-analysis of the antecedents and consequences of pay level satisfaction, "The Journal of Applied Psychology" 2006, Vol. 91 (2), pp. 392-413.
Cited by
Show
ISSN
0137-5466
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu