- Author
- Gugnin Aleksander (Politechnika Rzeszowska)
- Title
- Russkij čërnyj PP
Russian Black PR
Czarny PR w Rosji - Source
- Humanities and Social Sciences, 2017, vol. 22 (XXII), nr 24 (2), s. 75-84, bibliogr. 12 poz.
- Keyword
- Public relations, Komunikowanie społeczne, Marketing negatywny
Public relations, Social communication, Negative marketing - Note
- streszcz., summ.
- Country
- Federacja Rosyjska
Russian Federation - Abstract
- W artykule rozpatruje się znaczenie jednego z najskuteczniejszych nowoczesnych środków komunikacji masowej - public relations. Autor skupił uwagę na jednej z jego form - tak zwanym czarnym PR. Przedmiotem badań są ekonomiczny i polityczny rynki Federacji Rosyjskiej. Stwierdzono, że pomimo zachodniej genezy czarnego PR, dzisiaj można go rozpatrywać jako zjawisko ściśle rosyjskie i konkretne narzędzie marketingowe. Autor naświetla przyczyny powstania czarnego PR w Rosji na początku lat 90. ubiegłego wieku, czyli w dobie złożonej transformacji socjalizmu w "dziki kapitalizm". W związku z tym rosyjscy naukowcy określają to narzędzie marketingowe jako bezwzględny sposób tworzenia obrazu wroga w obliczu konkurencji i przeciwników politycznych. Podkreślono, że głównym celem rosyjskiego czarnego PR jest wyeliminowanie konkurentów z rynku i eliminacja przeciwników politycznych. Jednak autor zwraca uwagę, że niektórzy badacze upatrują pozytywną wartość public relations w Rosji jako narzędzia ochrony praw konsumentów i wyborców. W artykule przedstawiono również kilka sposobów przeciwdziałania czarnemu PR oraz sformułowano wnioski na temat jego roli w rozwoju gospodarczym i politycznym kraju. (abstrakt oryginalny)
The article considers the value of one the most effective modern means of mass communication - public relations. Author interested in one of its forms, the so-called black PR. The object of research are commercial and political markets of the Russian Federation. It is stated that in spite of the genesis of the Western black PR, it can be seen today as a purely Russian phenomenon and specific marketing tool. The author draws attention to the causes of black PR in Russia in the early 90-ies of the last century, that is, in an era of complex transformation of socialism in the "wild capitalism". In this regard, the Russian researchers define this marketing tool as a ruthless method of creating an enemy image in the face of competitors and political opponents. It is emphasized that the main goal of Russian black PR - ousting competitors from the market and the elimination of political opponents. However, the author points out that some studies highlighted the positive value of public relations in Russia as the protection of consumers and implements the rights of voters. The article also shows some ways to counteract black PR and formulated conclusions about its role in the economic and political development of the country. (original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Вуйма А.Ю., Черный PR. Защита и нападение и не только, http://royallib.com/book/vuyma_anton/cherniy_PR_zashchita_i_napadenie_v_biznese_i_ne_tolko.htm
- Вуйма A., Что за зверюга этот черный ПР?, http://www.vuima.ru/blackpr.html
- Гугнин A., Паблик-рилейшнз - маркетинговое орудие управления и манипулирования общественным мнением [w:] Aktualne problemy zarządzania, t. 2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2008.
- Гугнин A., Гугнина T., Маркетинг в политике - инструменты и технологии, Изд. Классического приватного университета, Запорожье 2012.
- Еремеев Д., Черный пиар, http://www.academia.edu/3666442.
- Санаев A., Русский пиар в бизнесе и политике, Изд. "Ось-9", Москва 2005.
- Старицкий Д., Черный пиар в корпоративных конфликтах, "Слияния и воплощения" 2003, №2, Москва.
- Ольшанский Д., Песков B., Политический консалтинг, Питер, СПб, 2005.
- Лукашев A., Пониделко B., Черный PR как способ овладения властью, 3 изд., Издат.дом "Бизнес-пресса", Санкт-Петербург 2002.
- Ольшанский Д., Политический PR, Изд. Питер, СПб 2003.
- Федеральный закон "Об основных гарантиях избирательных прав и права на участие в референдуме граждан Российской Федерации", 22 мая 2002 года, http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&nd=102076507.
- Milewski P., Służba prezydentowi nie drużba, "Newsweek" 2017, nr 5.
- Cited by
- ISSN
- 2300-9918
- Language
- rus
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.21