BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Prendecki Krzysztof (Politechnika Rzeszowska), Rejman Krzysztof (Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Jarosławiu), Demczenko Włodymyr (Ukraińska Akademia Nauk, Ukraina), Kardis Kamil (Uniwersytet Preszowski, Słowacja), Balogová Beáta (Uniwersytet Preszowski, Słowacja)
Title
Different Approaches to Fans and Sports Arenas
Różne oblicza kibiców i aren sportowych
Source
Humanities and Social Sciences, 2017, vol. 22 (XXII), nr 24 (2), s. 247-257, bibliogr. 28 poz.
Keyword
Sport, Zachowania społeczne
Sport, Social behaviour
Note
streszcz., summ.
Abstract
Kibice posiadają własne wartości i cele, świadomość odrębności i nieformalną organizację wewnętrzną. Stanowią grupę opartą na styczności bezpośredniej i osobistej, w dużym stopniu angażują się emocjonalnie i identyfikują z grupą. Fani są interesującym tematem badawczym. Ulegają przemianom, rozwijają się i przekształcają. Są to grupy niepokojące i wielobarwne, szokują i fascynują, budzą niepokój i zakłopotanie. Zapewne każdy z nas słyszał o ekscesach kibiców. Przez ich postępowanie wiele osób ucierpiało na zdrowiu i życiu, zniszczone zostało mienie prywatne i publiczne, uległo destabilizacji życie publiczne i sportowe. Jednak kibice siatkarscy są zupełnie inni, stanowią niewątpliwie fenomen kibicowania wzorowego. Powodują, że boisko przemienia się w spektakl teatralny, ale aktorami grającymi główne role stają się kibice, a nie zawodnicy. W artykule ukazano te barwne elementy kibicowania, ze szczególnym uwzględnieniem jednych z najlepszych w Europie, kibiców "Resovii" Rzeszów. Wydaje się niezwykle ważne przedstawienie złożoności problematyki konsumenta sportowego, który przeobraża się z kibica industrialnego w kibica wrażeń sportowych. Konsumenta niezwykle trudnego, z uwagi na fakt, że wśród klienteli znajdują się fani chodzący na mecze w przypadku sukcesów. Bardzo interesująca wydaje się kwestia postrzegania zmian jakie dokonują się w sferze biznesowej i sponsoringu, gdzie rynkowe reguły przysłaniają tradycyjną, fanatyczną formę kibicowania, czyniąc z kibica nabywcę usług, najlepiej w postaci karnetów na kolejny sezon siatkarski. (abstrakt oryginalny)

Fans have self-worths and cells, an awareness of the separatness and an unofficial internals. They constitute the group based on the direct and personal contact, to a large extent are becoming involved emotionally and are identifying with the group. Fans are an interesting research topic. They are hatching for transformations, they are developing and are transforming. They are worrying and colourful, are shocking and fascinate, are arousing anxiety and embarrassment. Probably each of us heard about excesses of fans. Through their proceedings many persons suffered harm because of the health and the life, a personal property was destroyed and public, a public life underwent the destabilization and sports. However fans of the volleyball are completely different, constitute the phenomenon of exemplary supporting undoubtedly. They cause, that the court is changing into the stage performance, but fans, rather than competitors are becoming actors playing main parts. In the present article these colourful elements of supporting will be portrayed, with particular reference to one from best at Europe, of Resovii fans Rzeszów. It seems extremely important, introducing to the complexity of issues the sports consumer which is transforming from the industrial fan into the fan of sports impressions. Of unusually difficult consumer, due to the fact that ambulant fans are among a clientele to matches in case of successes. An issue of perceiving changes which are taking place in the business sphere and the sponsorship, seems very interesting where market rules are obscuring the traditional, fanatical form of supporting, making the buyer of services from the fan, best in the character of passes for the consecutive season of the volleyball. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Banach A., O kiczu, Kraków 1968.
  2. Bryant J., Przyjemność widza a przemoc w telewizyjnych transmisjach sportowych [w:] A. Gwóźdź, Media - eros - przemoc. Sport w czasach popkultury, Kraków 2003.
  3. Burszta J., Sekuła E.A., Smacznego [w:] Kiczosfery współczesności, red. J. Burszta, E.A. Sekuła, Warszawa 2008.
  4. Froń M., Rasistowski skandal na meczu Resovii, "Nowiny" z 20.03.2008 r.
  5. http://eurosport.onet.pl/siatkowka/plus-liga/plusliga-zaksa-sprowadzila-asseco-resovie-naziemie- walka-o-tytul-trwa/qn9wj.
  6. http://forum.kibice.net/viewtopic.php?f=1&t=68&start=2200.
  7. http://szwarcman.blog.polityka.pl/2007/11/18/czas-na-nauke-dopingu/.
  8. http://www.arc.com.pl/image/www/2012_02_02_Oblicza_polskiego_sportu_Sponsoring_ Monitor_2012_2013.pdf.
  9. http://www.petycjeonline.com/apel_w_sprawie_zachowania_nazwy_asseco_resovia_ rzeszow.
  10. http://www.plusliga.pl/news/id/7115/title/ZAKSA-prowadzi-w-walce-o zloto/csort/ creationDate/corder/desc/cpage/59.
  11. http://www.sport.pl/celebrities/1,87133,7464325,Mariusz_Wlazly_o_kibicach_Resovii__ Takich_rzeczy_sie.html.
  12. http://www.sportfan.pl/artykul/sport-na-drugim-planie-fani-kochaja-kicz-a-ty-komentarz- 1889#.
  13. http://wyborcza.pl/1,76842,12284482,Olbrychski__Haniebne_zachowanie_polskich_ kibicow__list_.html#ixzz2v09xv7BU.
  14. Kowalczuk P., Viagra dla kibiców, "Rzeczpospolita" z 22.09.2013 r.
  15. Kowalski R., Potomkowie Hooligana. Szalikowcy. Społeczno-kulturowe źródła agresji widowni sportowych, Toruń 2000.
  16. Łapicki A., Nic się nie stało, Warszawa 2010.
  17. Osęka A., Mitologie artysty, Warszawa 1975.
  18. Ostrowski A., Telewizyjna transmisja sportowa, czyli największy teatr świata, Wrocław 2007.
  19. Piotrowski P., Szalikowcy. O zachowaniach dewiacyjnych kibiców sportowych, Toruń 2000.
  20. Porzęcka M., O złej sztuce, Warszawa 1998.
  21. Sahaj T., Fani futbolowi. Historyczno-społeczne studium zjawiska kibicowania, Poznań 2007.
  22. Stomma L., Futbol dla milionów [w] J. Ciechowicz, W. Moska, Futbol w świecie sztuki, Gdańsk 2012.
  23. Szwarcman D. (wywiad z K. Dębskim), Wolniej panowie wolniej, "Polityka" z 03.09.2005 r.
  24. ttp://siatkowka-subiektywna.blogspot.com/2009/08/zaskakujaca-decyzja-dorotyswieniewicz. html.
  25. "To My Kibice" 2003, nr 12.
  26. Welsch W., Sport - przez pryzmat estetyki, a nawet widziany jako sztuka? [w:] Media - eros - przemoc. Sport w czasach popkultury, red. A. Gwóźdź, Kraków 2003, s. 326.
  27. www.blogi/paulaxj/2011/10/jak_chamstwo_kibicow_moze_zepsuc_piekne_widowisko_ jakim_jest_mecz_siatkowki_?v=1&obxx=218134&order=najfajniejsze&page=2.
  28. Zawadzki P. (wywiad z J. Miodkiem), Kibice na Śląskim nie zrobili wiochy, "Gazeta Wyborcza" z 01.06.2006, s. 34.
Cited by
Show
ISSN
2300-9918
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.35
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu