BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Johnsson Jolanta (Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie)
Title
Czy instalacja może być przydatna w nauczaniu artystycznym?
Will Installation Be Usefull in Artistic Teaching?
Source
Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 2017, nr 4(54), s. 82-93, il., bibliogr. 6 poz.
Vistula Scientific Quarterly
Keyword
Wolność, Sztuka, Nauczanie, Program nauczania, Szkolnictwo wyższe
Freedom, Art, Teaching, Curriculum, Higher education
Note
streszcz., summ.
Abstract
W artykule opisano wybrane wydarzenia z historii sztuki, które doprowadziły artystów do instalacji jako środka wyrazu artystycznego. W odpowiedzi na postawione w tytule pytanie przytoczono obserwacje, które autorka poczyniła podczas wizyty w ramach programu Erasmus, w Akademii Sztuk Pięknych w Tournai. Uzasadniano celowość wykonywania instalacji podczas programu nauczania. Nawiązano do pierwotnych źródeł tworzenia sztuki, które pozostają niezmienne, bez względu na użyte środki. Instalacja jest szeroko stosowanym przez współczesnych artystów sposobem wypowiedzi. Istnieje w realnej przestrzeni, co jest niezwykle ważne w zdominowanej przez Internet rzeczywistości. (abstrakt oryginalny)

This article describes selected events in the history of art that led artists to installations as a means of artistic expression. In response to the question in the title, the author refers to the observations she had made participating in the Erasmus program at the Academy of Fine Arts in Tournai. She justifies the purpose of creating the installation during the educational process. She refers to the original sources of art creation that remain unchanged, regardless of the means used. Installation is a widely used way of expression by modern artists. It exists in a real space, which is extremely important in a reality dominated by the Internet. (original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Baudrillard J. (2001), Selected Writings, Stanford University Press, Stanford.
  2. Cahan S., Kocur Z. (Eds.) (1994), Contemporary Art and Multicultural Education, "Journal Art Education", Vol. 47, Iss. 2.
  3. Chicago J. ( 2014), Institutional Time. A Critique of Studio Art Education, The Monacelli Press, New York.
  4. Lee Pamela M. (2000), Object to be Destroyed, The MIT Press, Cambridge.
  5. Sandqvist T. (2005) Dada Öst, Bokförlaget Signum, Lund.
  6. Tatarkiewicz W. (1998), Dzieje sześciu pojęć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
2084-4689
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu