- Author
- Boćko Bartosz (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, doktorant)
- Title
- Przyczynek do badania koncepcji opartych na poznaniu i zrozumieniu istotnych czynników kształtujących alianse strategiczne przedsiębiorstw
A Contribution to Research on the Learning and Understanding Conceptions of the Fundamental Factors of a Strategic Alliance - Source
- Organizacje Komercyjne i Niekomercyjne wobec Wzmożonej Konkurencji i Rosnących Wymagań Konsumentów, 2009, vol. 8, s. 21-28, tab., bibliogr. 14 poz.
- Keyword
- Alianse strategiczne, Zarządzanie aliansami strategicznymi
Strategic alliances, Management of strategic alliances - Note
- summ.
- Abstract
- Podjęcie tematu zostało zainspirowane badaniami prowadzonymi w ośrodkach naukowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Hiszpanii, Niemczech oraz w Wielkiej Brytanii. Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie: na ile istniejące teorie organizacji wyjaśniają potrzebę, przyczynę utworzenia aliansu strategicznego i opisują zdarzenia z tym związane? (fragment tekstu)
The article presents various, major theoretical perspectives in following disciplines or sub-disciplines: economy, organization, sociology, law, mathematics, finance and marketing analyzing their role in strategic alliance aspect. Theoretical explanation for cooperative strategy (strategic alliance) will be shown through transaction cost theory, resource-based theory, agency theory, game theory, resource dependence theory, relational contract theory, organizational learning theory, social network theory. (original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Baker G., Gibbons R., Murphy K J., Relational Contracts and the Theory of the Firm, "Quarterly Journal of Economics", 2002.
- Bordonaba Juste V., Polo Redondo Y., Principales teorías sobre relaciones propuestas desde la economía y las ciencias sociales, Proyecto Generes, Proyecto Cicyt, Zaragoza 2002.
- Borys B., Jemison D.B., Hybrid Arrangements as a Strategic Alliances: Theoretical Issues in Organizational Combinations, "Academy of Management Review" 14, 1989.
- de Rond M, Strategic Alliances as Social Facts, Business, Biotechnology & Intellectual History, Cambridge University Press, Cambridge 2003.
- Grant R. M., Ch. Baden-Fuller, A Knowledge Accessing Theory of Strategic Alliances, "Journal of Management Studies" 41, 2004.
- Guadamillas - Gómez F., Donate - Manzanares M.J., Sanchez de Pablo Gonzalez del Campo J.D., Sharing Knowledge in Strategic Alliances to Build Collaborative Advantage, Utilizing Information Technology in Developing Strategic Alliances Among Organizations, Idea Group 2006.
- Gulati R., Khanna T., Nohria N., Unilateral Commitments and the Importance of Process in Alliances, "Sloan Management Review", Massachusetts Institute of Technology nr 35, Cambridge 1995.
- Johnson G., Scholes K., Exploring Corporate Strategy, Prentice Hall Europe, Hertfordshire 1999.
- Parise S., Henderson J.C., Knowledge Resource Exchange in Strategic Alliances, "IBM Systems Journal", vol. 40, nr 4, 2001.
- Sherwood A.L., Acquisition of Technological Knowledge from Alliance Partners: The Role of the Organizational Knowledge Interface, Indiana University 2002.
- Obłój K., Grudziński M, Strategia firmy, sekwencja realnych opcji, CEO 2005.
- G.Jean, Overseas Companies Adapting to US Market Needs, "National Defense" nr 8, 2006
- http://www.biomed.pl (05.06.2009)
- http://www.innogenetics.com (10.05.2009)
- Cited by
- Language
- pol