- Author
- Soniewicki Marcin (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
- Title
- Competitiveness of trading companies - the role of selected knowledge sources
Konkurencyjność przedsiębiorstw handlowych - rola wybranych źródeł wiedzy - Source
- Organization and Management, 2017, nr 4A, s. 61-73, tab., bibliogr. 25 poz.
Organizacja i Kierowanie - Keyword
- Wiedza, Zarządzanie wiedzą, Organizacje oparte na wiedzy, Konkurencyjność handlowa, Przedsiębiorstwo handlowe, Przewaga konkurencyjna
Knowledge, Knowledge management, Knowledge-based organisations, Trade competitiveness, Commercial enterprises, Competitive advantage - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- Wiedza jest obecnie kluczowym zasobem dla każdego rodzaju przedsiębiorstwa, które chce pozostać konkurencyjne. Niestety, jej elementy szybko stają się nieaktualne. Przedsiębiorstwa muszą stale pozyskiwać lub rozwijać nową wiedzę, aby nie zostać wyprzedzone przez konku - rentów. Ponadto elementy wiedzy, które są bezcenne dla jednego rodzaju przedsiębiorstw, mogą być bezużyteczne dla innego. W związku z tym niniejszy artykuł koncentruje się na określonym rodzaju przedsiębiorstw - podmiotach zajmujących się sprzedażą - zarówno hurtową, jak i detaliczną. 240 tego rodzaju firm zostało przebadanych w ramach badania ilościowego (1). W ramach niniejszego artykułu sprawdzono poziom wykorzystania dwunastu źródeł wiedzy, najczęściej wymienianych przez autorów w literaturze dotyczącej zarządzania wiedzą. Wyniki pokazały, że analizowane przedsiębiorstwa najintensywniej wykorzystują takie źródła jak: klienci, dostawcy i konkurenci. Bardzo ważne są dla nich także publikacje, zewnętrzne szkolenia oraz badania rynku. Jednak kluczowym wnioskiem jest rezultat ostatniej analizy. Wynika z niej, że im więcej przedsiębiorstwa handlowe wykorzystują źródeł wiedzy, z przeciętną lub wyższą intensywnością, tym są one bardziej konkurencyjne.(abstrakt oryginalny)
Knowledge is currently crucial resource for every company that wants to become, and remain competitive. Unfortunately, its elements quickly become out of date. Enterprises need to constantly acquire or develop new knowledge in order to not be overtaken by competitors. Moreover, knowledge elements that are priceless for one kind of company might be useless for the other. That is why this article concentrates on the specific type of firms - wholesale and retail trading companies. During the quantitative research I have analyzed 240 such entities (1) regarding the intensity of use of twelve most popular, in the knowledge management literature, knowledge sources. The results show that the most intensively used are market related knowledge sources, like: customers, suppliers and competitors. Very important for this type of firms are also publications, external trainings and market research. Nevertheless, the key conclusion is the result of comparison of number of knowledge sources used by trading companies and their competitiveness index. It shows that the more knowledge sources such firms use, at least with average intensity, the more competitive they are.(original abstract) - Accessibility
- The Library of Warsaw School of Economics
- Full text
- Show
- Bibliography
- Ahmed P. K., Lim K. K., Loh A. Y. E., Learning through knowledge management, Butter worth Heinemann, Oxford 2002.
- Darroch J., Developing a measure of knowledge management behaviors and practices, "Journal of Knowledge Management" 2003, No. 7, Iss. 5, pp. 41-54.
- Evans Ch., Zarządzanie wiedzą, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsaw 2005.
- Fonfara K., The Development of business networks in the company internationalisation process, Poznan University of Economics Press, Poznan 2012.
- Geisler E., Wickramasinghe, N., Principles of knowledge management. Theory, practice, and cases, M. E. Sharpe, London 2009.
- Handzic M., Zhou A. Z., Knowledge management. An integrative approach, Chandos Publishing, Oxford 2005.
- Hsieh Ch. T., Lai F., Shi W., Information orientation and its impacts on information asymmetry and e-business adoption. Evidence from China's international trading industry, "Industrial Management and Data Systems", Vol. 106, No. 6, pp. 825-840.
- Kłosiewicz Górecka G., Innowacje w przedsiębiorstwach handlowych - postrzeganie innowacji i motywy działań innowacyjnych, in: Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania, M. Sławińska (ed.), Poznan University of Economics and Business, Poznan 2016, pp. 21-32.
- Kowalczyk A., Nogalski B., Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Difin, Warsaw 2007.
- Kucharska B., Ewolucja formatów jako przejaw innowacyjności przedsiębiorstw handlowych w Polsce, in: Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania, M. Sławińska (ed.), Poznan University of Economics and Business, Poznan 2016, pp. 33-47.
- Land F., Knowledge management and organizational learning, "Annals of Information Systems" 2009, Vol. 4, pp. 15-25.
- Mazur J., Rószkiewicz M., Strzyżewska M., Orientacja na wiedzę a wyniki przedsiębiorstwa. Wyniki badań średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce, Warsaw School of Economics, Warsaw 2008.
- Paliszkiewicz J. O., Zarządzanie wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach - koncepcja oceny i modele, Wydawnictwo SGGW, Warsaw 2007.
- Pasher E., Ronen T., The complete guide to knowledge management. A strategic plan to leverage your company's intellectual capital, John Wiley & Sons, Inc, Hoboken 2011.
- Perechuda K., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2005.
- Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Cracow 2004.
- Ratajczak Mrozek M., Business networks and cooperation within the supply chain as a determinant of growth and competitiveness, "The European Financial Review" 2013, April 30th, http://www.europeanfinancialreview.com/?p=937 [23.07.2015].
- Sławińska M., Przedsiębiorstwo handlowe, Poznan University of Economics and Business, Poznan 2013.
- Sławińska M., Innowacje w handlu detalicznym - aspekty strategiczne, in: Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania, M. Sławińska (ed.), Poznan University of Economics and Business, Poznan 2016, pp. 48-63.
- Soniewicki M., The company's international competitive advantage: the role of knowledge, Difin, Warsaw 2015.
- Soo Ch. W., Midgley D. F., Devinney T. M., The process of knowledge creation in organizations, INSEAD Working Papers, 2002, http://www.insead.edu/facultyresearch/research/doc.cfm?did=972 [10.07.2014].
- Sparrow J., On-line initial self-assessment of knowledge management, 2010, http://inter-active audit.bcu.ac.uk/kmaudit/ [18.03.2012].
- Śmigielska G., Uwarunkowania roli przedsiębiorstw handlowych we współczesnej gospodarce, in: Źródła konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych w gospodarce opartej na wiedzy, G. Śmigielska (ed.), Difin, Warsaw 2013, pp. 13-42.
- Vera D., Crossan M., Organizational learning and knowledge management: toward an integrative framework, in: The blackwell handbook of organizational learning and knowledge management, M. Easterby Smith, M. A. Lyles (eds.), Blackwell Publishing, Oxford 2006, pp. 122-141.
- Xia J., An anthropological emic-etic perspective on open access practices, "Journal of Documentation" 2011, Vol. 67, No. 1, pp. 75-94.
- Cited by
- ISSN
- 0137-5466
- Language
- eng