BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Skowron-Grabowska Beata (Politechnika Częstochowska)
Title
Organizational behavior of enterprises And relational capital
Zachowania organizacyjne przedsiębiorstw a kapitał relacyjny
Source
Organization and Management, 2017, nr 4A, s. 95-110, rys., tab., wykr., bibliogr. 28 poz.
Organizacja i Kierowanie
Keyword
Zachowania organizacyjne, Kapitał relacyjny, Przedsiębiorstwo, Rozwój przedsiębiorstwa, Efektywność przedsiębiorstwa, Kultura organizacyjna
Organisational behaviour, Relational capital, Enterprises, Enterprise development, Enterprise effectiveness, Organisational culture
Note
streszcz., summ.
Abstract
Zachowania organizacyjne przedsiębiorstw stanowią istotne zagadnienie w teorii i w praktyce gospodarczej. Przekładają się one na wiele różnorodnych obszarów działalności przedsiębiorstw. Obszary te charakteryzują się działaniami zmierzającymi do identyfikacji pracowników z przedsiębiorstwem w celu umacniania spójnego i pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Opisując zachowania organizacyjne, uwzględniono procesy utożsamiane z rozwojem transorganizacyjnym, umożliwiającym poprawę efektywności przedsiębiorstwa. Procesy te mają na celu przede wszystkim zwiększanie poziomu jakości relacji między pracownikami i interesariuszami oraz uzyskanie satysfakcji z tych relacji. W artykule przedstawiono hipotezy i zweryfikowano je. Przyjęto, że kapitał relacyjny jest istotnym elementem działalności gospodarczej przedsiębiorstw podlegających wyzwaniom konkurencyjnego rynku. Uznano, że kapitał relacyjny jest ważnym zasobem wpływającym na strategie przedsiębiorstw. Dążąc do wskazania znaczenia zachowań organizacyjnych, w artykule poruszono zagadnienia problemowe wpływające na kulturę organizacyjną, która obecnie nabiera ważnych cech dla przedsiębiorstwa.(abstrakt oryginalny)

The organizational behavior of enterprises constitutes a significant aspect in terms of economic theory and practice. This behavior translates to a multitude of varied areas of activities of enterprises. These areas are featured by activities aimed at the identification of the employees with the enterprise with the aim of strengthening a cohesive and positive image of the enterprise at hand. The process of change identified with Transorganizational Development has been taken into account in terms of organizational behavior for the enhancement of the efficiency of the enterprise. The basic aims of these processes are as follows: increasing the level of the quality of relations and the satisfaction of employees and the enterprise. The author introduced the hypothesis and verified them. In the paper it was assumed that relational capital has become a significant element in the business activities of enterprises that are subject to the challenges of a competitive market. In the paper relational capital was acknowledged to be an important resource in the strategies of enterprises. Indicating the significance of organizational behavior in terms of various aspects requires the expansion of the problematic issues to include organizational culture. The increasingly greater scope of organizational culture in an enterprise, as well as its specifics have been underlined in the last part of the paper.(original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Baruk A. J., Poziom zadowolenia i poziom satysfakcji pracowników a rynkowy potencjał organizacji - od kryzysu do sukcesu, "Organizacja i Kierowanie" 2015, No. 3.
  2. Baruk A. J., Relacje między przełożonymi i pracownikami vs gotowości do rekomendowania przez nich pracodawcy, in: Organizacja inteligentna. Perspektywa zasobów ludzkich, C. Suszyński, G. Lesniak Łebkowska (eds.), Warsaw School of Economics Press, Warsaw 2016.
  3. Bingöl D., Sener I., Cevic E., The effect of organizational culture on organizational image and identity: evidence from a pharmaceutical company, "Procedia - Social and Behavioral Sciences" 2013, No. 99.
  4. Bratnicka K., Twórczość organizacyjna: zdefiniowanie i operacjonalizacja nowego konstruktu, in: Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - wiodące orientacje, J. Lichtarski, S. Nowosielski, G. Osbert Pociecha, E. Tabaszewska-Zajbert (eds.), "Prace Naukowe nr 340 Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" 2014.
  5. Buil I., Martinez E., Matute J., From internal brand management to organizational citizenship behaviours: evidence from frontline employees in the hotel industry, "Tourism Management" 2016, No. 57.
  6. Cicek E., Kryak I. M., The effect of organizational culture on organizational efficiency: the moderating role of organizational environment and CEO values, "Procedia Social and Behavioral Sciences" 2011, No. 24.
  7. Cyfert S., System granic architektury procesów organizacji determinanty kształtowania i dysfunkcje w definiowaniu, in: Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - wiodące orientacje, J. Lichtarski, S. Nowosielski, G. Osbert Pociecha, E. Tabaszewska Zajbert (eds.), "Prace naukowe nr 340 Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" 2014.
  8. Gruszewska E., Ewolucja instytucji w Polsce - dryf do ładu czy dryf ładu?, in: Spontaniczne i stanowione elementy ładu gospodarczego w procesie transformacji - dryf ładu czy jego doskonalenie?, P. Pysz, A. Grabska, M. Moszyński (eds.), PTE, Warsaw 2014.
  9. Granice zarządzania, M. Romanowska, J. Cygler (eds.), Warsaw School of Economics, Warsaw 2014.
  10. Hart T. A., Gilstrap J. B., Bolino M. C., Organizational citizenship behavior and the enhancement of absorptive capacity, "Journal of Business Research" 2016, No. 69.
  11. Hodgetts R. M., Management: theory, process and practice, USA 1982.
  12. Høngsmark Knudsen G., Lemmergaard J., Strategic serendipity: how one organization planned for and took advantage of unexpected communicative opportunities, "Journal Culture and Organization" 2014, Vol. 20, Iss. 5.
  13. Hurta H., Dunay A., Trust as a social capital in Hungarian small and medium - size enterprises. People, knowledge and modern technologies, in: Management of contemporary organizations, C. B. Illés, F. Bylok Göddölö (eds.), 2013.
  14. Kaplan R. S., Norton D. P., Alignment using the balanced scorecard to create corporate synergies, "Harvard Business School" 2006.
  15. Krasnicka T., Związki proinowacyjnej kultury organizacyjnej z innowacyjnością technologiczną przedsiębiorstw - problemy pomiaru i wyniki badań, "Organizacja i Kierowanie" 2015, No. 4.
  16. Krawczyk Sokołowska I., Rola zasobów w kształtowaniu strategii rozwojowych przedsiębiorstwa innowacyjnego, in: Zarządzanie przedsiębiorstwem inteligentnym, S. Gregorczyk, W. Mierzejewska (eds.), Warsaw School of Economics Press, Warsaw 2016.
  17. Krupski R., Identyfikacja ważnych strategicznie zasobów przedsiębiorstwa w świetle badań empirycznych, in: Zarządzanie - kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy, AE we Wrocławiu, No. 1187, Wroclaw 2007.
  18. Laguna M., Purc E., Rozmus W., Błaszczyk M., Gawrońska K., Podejmowanie szkoleń a kultura i klimat organizacyjny, "Organizacja i Kierowanie" 2015, No. 2.
  19. Michalak M., Możliwości rozwoju jako jeden z elementów warunkujących satysfakcję zawodową, "Organizacje i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej" 2013, No. 67, Gliwice, p. 26.
  20. Pachura P., Management and space - introduction to conceptualization, "Przegląd Organizacji" 2016, No. 1.
  21. Piotrowska K., Analiza porównawcza kultury organizacyjnej polskich i portugalskich przedsiębiorstw, "Organizacja i Zarządzanie. Kwartalnik Naukowy" 2015, No. 3, Silesian University of Technology, Gliwice.
  22. Rzemieniak M., Zarządzanie niematerialnymi wartościami przedsiębiorstw, Dom Organizatora, Torun 2013.
  23. Sikorski Cz., Organizacyjne uczenie się jako forma kształtowania kultury organizacyjnej, in: Organizacyjne uczenie się w rozwoju kompetencji przedsiębiorstwa, A. Sitko Lutek, E. Skrzypek (eds.), BECK, Warsaw 2009.
  24. Tsai Y., Relationship between organizational culture, leadership behavior and job satisfaction, "BMC Health Services Research" 2011, No. 11, p. 98, http://www.biomedcentral.com/1472-6963/11/98.
  25. Wachowiak P., Winch S., Kultura organizacyjna w czasie kryzysu, in: Przedsiębiorstwo odporne na kryzys, M. Romanowska, W. Mierzejewska (eds.), Wolters Kluwer business, Warsaw 2016.
  26. Wereda W., Rola relacji międzyorganizacyjnych w kreowaniu rozwoju przedsiębiorstwa w warunkach niepewności, in: Procesy formowania więzi organizacyjnych we współczesnej gospodarce. Integracja - Kooperacja - Klastering, R. Borowiecki, T. Rojek (eds.), Cracow University of Economics, Cracow 2011.
  27. Wright P., McMahan G., Exploring human capital: putting 'human' back into strategic human resource management, "Human Resource Management Journal" 2011, Vol. 21, Iss. 2.
  28. Van Wart M., Kapucu N., Crisis management competencies, the case of emergency managers in the USA, "Public management review" 2011, Vol. 13, Iss. 4.
Cited by
Show
ISSN
0137-5466
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu