BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Jarzębowska Anita
Title
Skutki prawne umieszczenia nazwiska w firmie
The legal consequence s of placing the name in firm
Source
Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, 2016, nr 8(2), s. 136-144, bibliogr. 8 poz.
Keyword
Charakterystyka przedsiębiorstwa, Formy własności przedsiębiorstwa, Marketing przedsiębiorstwa, Spółki komandytowe, Przedsiębiorstwo prywatne, Znak firmowy
Company characteristics, Types of business ownership, Enterprise marketing, Limited partnerships, Private enterprise, Trademark
Note
streszcz., summ.
Abstract
W praktyce pojawia się wiele problemów związanych z konstruowaniem firmy, a w szczególności z umieszczeniem nazwiska osoby fizycznej w firmie. Niniejszy artykuł zawiera pogłębioną analizę wiążących się z tą problematyką zagadnień. Kontrowersje pojawiają się między innymi z dopuszczalnością zbycia przedsiębiorstwa wraz z nazwą, która jest identyczna z firmą przedsiębiorcy. W przeciwieństwie do firmy prawo nie przewiduje szczególnych rygorów przy konstruowaniu nazwy przedsiębiorstwa. Nie może ono jednak wprowadzać w błąd uczestników obrotu. W przypadku zbycia nazwy przedsiębiorstwa zawierającej nazwisko przedsiębiorcy można podnieść zarzut wprowadzenia osób trzecich w błąd co do osoby, która to przedsiębiorstwo prowadzi. Umieszczenie nazwiska w firmie ma szczególne znaczenie w przypadku spółki komandytowej. W przypadku zamieszczenia nazwiska lub firmy komandytariusza w firmie spółki komandytariusz ten odpowiada wobec osób trzecich tak jak komplementariusz.(abstrakt oryginalny)

Estabilishing a company is linked with many problems, especially when it comes to using a natural person's name. The following paper contains an in depth analisys of issues connected to the subject. Some controversies appear with, inter alia, admission of a co mpany's disposal along with its name when it's identical to the enterprise in question. Unlike a company, the law does not forsee any particular restrictions when it comes to estabilishing a name for a business. Howerver, it cannot mislead trading participants. In case of disposing a company's name that contains a name of an entrepreneur accusations can be made for misleading third parties about the person in charge of the company. Putting a name in a company is an especially important issue in case of a limited partnership. When it comes to posting a name or a firm of a partner in the name of the company, a limited partner is answering to the third parties as a general partner.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Kępiński M., [w:] M. Gutowski, Kodeks cywilny. Tom I. Komentarz, Warszawa 2016 [www.legalis.pl 8.05.2016].
  2. Kidyba A., Prawo handlowe, C.H. Beck wyd. 17, Warszawa 2015.
  3. Pazdan [w:] K. Pietrzykowski, Kodeks cywilny. T. I. Komentarz. Art. 1-44910, Wyd. 8, Warszawa 2015 [www.legalis.pl 8.05.2016].
  4. Promińska U. [w:] Pyziak-Szafnicka, komentarz do Kodeksu Cywilnego, 2014 [www.legalis.pl 8.05.2016].
  5. Sołtysiński S. [w:] S. Sołtysiński, A. Szajkowski, Komentarz do przepisów Działu III Księgi I KC [www.legalis.pl 8.05.2016].
  6. Szumański A. [w:] W. Pyzioł, A. Szumański, I. Weiss, Prawo spółek, C. H. Beck, Warszawa 2014.
  7. Szwaja J. [w:] Szumański, J. Szwaja (red.), Kodeks spółek handlowych. Pozakodeksowe prawo handlowe. Komentarz. T. 5, Wyd. 3, Warszawa 2015 [www.legalis.pl 8.05.2016].
  8. Żelechowski Ł. [w:] Osajda K., Kodeks cywilny. Komentarz, Wyd. 13, 2016 [www.legalis.pl 8.05.2016].
Cited by
Show
ISSN
2300-1739
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu