BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Ciesielska-Maciągowska Dorota (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Frąszczak Maciej (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Title
Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw poprzez digitalizację
Internationalization of the Enterprises Through Digitalization
Source
Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 2017, nr 12, s. 68-82, rys., tab., bibliogr. 16 poz.
Economics and Organization of Enterprise
Keyword
Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Gospodarka cyfrowa, Digitalizacja
Enterprise internationalization, Digital economy, Digitizing
Note
streszcz., summ.
Abstract
Digitalizacja wpływa na konkurencyjność przedsiębiorstw intensyfikując konieczność poszukiwania nowych rozwiązań biznesowych. Z jednej strony zjawisko to powoduje powstanie szeregu nowych możliwości rynkowych z drugiej jednakże przyczynia się do tego, że organizacje muszą w sposób wyjątkowo elastyczny dostosowywać się do zmieniających się tendencji i uwarunkowań występujących zarówno w ich otoczeniu wewnętrznym jak i zewnętrznym. Digitalizacja wpływa zarówno na branże usługowej jak również, a może przede wszystkim na tradycyjne przemysłowe. Powoduje ona, że przedsiębiorstwa mają szansę wdrożyć nowe, innowacyjne modele biznesowe, uzyskać dostęp do nowych kanałów sprzedaży, a w szczególności w sposób mniej kapitałochłonny wejść na nowe, zagraniczne rynki zbytu.(abstrakt oryginalny)

Digitization affects the aspect of enterprise competitiveness by intensifying the need to search for new business solutions. On the one hand, this phenomenon gives rise to a number of new market opportunities, on the other hand, it contributes to the fact that organizations have to be extremely flexible in adapting to the changing tendencies and conditions in their internal and external environment. Digitization affects both services as well as traditional industry. It means that enterprises have the chance to implement new, innovative business models, gain access to new sales channels, and in particular less capital-intensive to enter new, foreign markets.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. Gorynia M., Jankowska B. , 2007, Teorie internacjonalizacji, Gospodarka Narodowa, nr. 10/2007, s. 21-41.
  2. Goudę M., Oberg S., 2016, Internationalization through digitalization, Swedish trade & invest council.
  3. Itkonen J., 2017, How can we measure the economy in the digital era?, Bank of Finland Bulletin 3/2017, https://www.bofbulletin.fi/en/2017/3/how-can-we-measure-the-economy-in-the-digital-era/, dostęp z dnia 10.01.2018 r.
  4. Kaplan R., Norton D., 2002, Strategiczna karta wyników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  5. Kołtuniak M., 2016a, Kointegracja oraz kierunki przyczynowości zmian pomiędzy indeksami rynku nieruchomości, rynku instrumentów udziałowych rynku nieruchomości oraz rynku kapitałowego w Polsce, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 3 (794), s. 17-31.
  6. Kołtuniak M., 2016b, Proces wyceny przedsiębiorstwa na potrzeby transakcji przejęcia przez inwestora finansowego, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2/2016, s. 87-98.
  7. Matambalya F., Wolf S., 2001, The Role of ICT for the Performance of SMEs in East Africa, ZEF - Discussion Papers on Development Policy, Bonn, s. 9-13.
  8. OECD, 2015a, OECD Digital Economy Outlook 2015, OECD Publishing, Paris http://dx.doi.org/10.1787/9789264232440, dostęp z dnia 10.01.2018 г.
  9. OECD, 2015b, OECD Science, Technology and Industry Scoreboard 2015: Innovation for growth and society, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/ 10.1787/ sti_scoreboard-2015-en, dostęp z dnia 10.01.2018 r.
  10. OECD, 2016, Measuring GDP In A Digitalised Economy, Paper Presented By The OECD At The IMF Fourth Statistical Forum Washington D.C. 17, https://www. imf.org/external/np/seminars/eng/2016/statsforum/pdf/Durand_paper.pdf, dostęp z dnia 10.01.2018 г.
  11. Poniatowska-Jaksch, М., 2013, BIZ w Polsce - wobec wyzwań "nowej gospodarki", Acta Universitatis Nicolai Copernici, Ekonomia XLIV - Nauki Humanistyczno-Społeczne - nr 1, Toruń, s. 280-281.
  12. Bukht R., Heeks R., 2017, Defining, conceptualizing and measuring the digital economy, Development Informatics Working Paper No. 68. Centre for Development Informatics, University of Manchester, Manchester, za: UNCTAD, 2017b, Information Economy Report 2017, Digitalization, Trade And Development, Sales No. E.17.II.D.8.
  13. Soper D. S., Demirkan H., Goul M., St. Louis R., 2012, An Empirical Examination of the Impact of ICT Investments on Future Levels of Institutionalized Democracy and Foreign Direct Investment in Emerging Societies, Journal of the Association for Information Systems, Volume 13, Issue 3, s. 141-149.
  14. Tiwari R." 2007, The early phases of innovation: opportunities and challenges of public-private partnership, Asia Pacific Tech Monitor, nr 24, s. 32-37.
  15. UNCTAD, 2017a, New digital era must ensure prosperity for all, http://unctad. org/en/pages/newsdetailaspx?OriginalVersionlD=1570, dostęp z dnia 10.01.2018 r.
  16. UNCTAD, 2017b, Information Economy Report 2017, Digitalization, Trade And Development, Sales No. E.17.II.D.8.
Cited by
Show
ISSN
0860-6846
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu