- Author
- Kafel Tomasz (Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie; Akademia Ekonomiczna w Krakowie)
- Title
- Strategie organizacji pozarządowych - zarys problemu
Non-Governmental Organizations Strategies - the Epitome of the Problem - Source
- Organizacje Komercyjne i Niekomercyjne wobec Wzmożonej Konkurencji i Rosnących Wymagań Konsumentów, 2006, vol. 5, s. 119-128, rys., tab., bibliogr. 13 poz.
- Keyword
- Strategia przedsiębiorstwa, Organizacje pozarządowe, Zarządzanie strategiczne
Corporation strategies, Non-governmental organisation, Strategic management - Note
- summ.
- Abstract
- W ostatnich latach dostrzec można rosnące znaczenie organizacji pozarządowych w polskiej gospodarce. Przejawia się to między innymi prawnym ulokowaniem sektora pozarządowego (tzw. trzeciego sektora) w strukturze państwa, a to szczególnie dzięki uchwaleniu ustawy O działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Wśród innych czynników, które przyczyniają się do wzrostu znaczenia organizacji pozarządowych w Polsce znajdujemy także:
- rozwój koncepcji zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa,
- wzrost grupy "wykluczonych" jako uboczny skutek procesu transformacji gospodarczej,
- "modę" na społeczną odpowiedzialność biznesu,
- powstawanie społeczeństwa obywatelskiego,
- rosnące znaczenie usług w gospodarce,
- krzewienie nawyków pomocniczości i filantropii.
The main goal of the paper is to outline the problem of strategy formulation in non-governmental organizations. In the first part of article the factors strengthening importance of non-governmental organizations in polish economy are presented. Further on an author answered the question: if strategic management in non-governmental organizations is a necessity or a fashion? Description of the specificity of non-governmental organizations strategies is shown in the next part of article. At the end of the paper the necessity of elaborating the classification of non-governmental organizations strategies is underlined. (original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
- Full text
- Show
- Bibliography
- Drucker P., Zarządzanie organizacją pozarządową, Fundusz Współpracy, Program Phare Dialog Społeczny - NGOs, Warszawa 1995.
- Grupa Lizbońska, Granice konkurencji, Poltext, Warszawa, 1996.
- Higgins J.M., Vincze J.W., Strategic management and organizational policy, Dryden Press 1986 r.
- Hudson M., Bez zysków i strat. Sztuka kierowania organizacjami sektora pozarządowego, Centrum Informacji dla Organizacji Pozarządowych BORDO, Warszawa 1997.
- Iwankiewicz-Rak B., Marketing organizacji niedochodowych, AE Wrocław, Wrocław 1997.
- Kaleta A., Analiza strategiczna w przemyśle, AE Wrocław, Wrocław 1997.
- Leksykon zarządzania, Difin, Warszawa 2004.
- Lynas G.M., Ritchie K., Corporate planning: an empirical study of UK Charitable organizations, "International Review of Strategie Management" 1995, nr 5.
- Krzyżanowska M., Marketing usług organizacji niekomercyjnych, WSPiZ im. Koźmińskiego, Warszawa 2000.
- Noga A. w: Koncentracja produkcji i zachowania rynkowe przedsiębiorstw., red. A. Sosnowska SGH Warszawa 1996.
- Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE Warszawa 1998.
- Stoner J.A.F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992.
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku O działalności pożytku publicznego i wolontariacie Dz.U.nr 96, poz.873.
- Cited by
- Language
- pol