BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Gorzelany-Dziadkowiec Magdalena (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Title
Wybory strategiczne przedsiębiorstw branży piekarniczo-cukierniczej
Strategic Choices of Companies from the Baking and Confectionery Industry
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2018, T. 20, z. 1, s. 37-43, rys., tab., bibliogr. 13 poz.
Keyword
Piekarnictwo, Wyniki badań, Przedsiębiorstwo, Strategia przedsiębiorstwa
Bakery, Research results, Enterprises, Corporation strategies
Note
JEL Classification: Q13
streszcz., summ.
Abstract
Celem artykułu jest analiza czynników determinujących wybory strategiczne wśród przedsiębiorstw branży piekarniczo-cukierniczej w okresie od 2012 roku do trzeciego kwartału 2017 roku. Przedmiotem badań były przedsiębiorstwa analizowanej branży. Jako metodę badawczą wykorzystano klasyczną statystykę opisową bazującą na danych statystycznych PONT Info Ltd oraz raportach branżowych. Jako technikę badawczą wykorzystano desk research oraz obserwację wykorzystując analizę wskaźników struktury i wskaźników natężenia. Wśród największych barier rozwoju rynku piekarniczo-cukierniczego wymieniono utrzymujący się w ostatnich latach spadek spożycia pieczywa, jak i brak współpracy wewnątrz branży pomiędzy dużymi przedsiębiorstwami a małymi. Szansą dla rozwoju analizowanej branży jest rosnący eksport, oparcie strategii na specjalizacji polegającej na tworzeniu produktu niepowtarzalnego, jak również połączenie rzemiosła z nowoczesnymi technologiami i innowacjami - co jest najtrudniejsze.(abstrakt oryginalny)

The work contains an analysis of changes taking place in the bakery and confectionery industry based on selected parameters in 2012 - Q1-Q3 2017. The aim of this study is an analysis of the factors determining strategic choices among companies in the baking and confectionery industry. The subjects of the research are enterprises of the above mentioned industry. As a research method, classical descriptive statistics were used, based on PONT Info Ltd statistical data and industry reports. As a research technique, desk research and observation were used using the analysis of structure indicators and intensity indicators. The significant barriers to the bakery and confectionery market include the decline in bread consumption over the years, as well as the lack of cooperation within the industry between large enterprises and small businesses. An opportunity for the development of the analyzed industry is a growing export, basing the strategy on the specialization of creating a unique product, as well as the combination of craft and modern technologies and innovations - which is the most difficult.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. ARC Rynek i Opinia. Polacy zamierzają częściej odwiedzać cukiernie i lodziarnie (Poles intend to visit sweets and ice-cream shops more often), http://www.arc.com.pl/polacy_zamierzaja_czesciej_odwiedzac_ cukiernie_i_lodziarnie-40999628-pl.html, access: 15.03.2018.
  2. Biznes pieczywa mrożonego zajmuje ok. 15 proc. rynku (The business of frozen bread takes about 15 percent of the market), portalspozywczy.pl, 20.09.2017, http://www.portalspozywczy.pl/zboza/wiadomosci/ biznes-pieczywa-mrozonego-zajmuje-ok-15-proc-rynku,149202.html.
  3. Czakon Wojciech. 2009. Koopetycja - splot tworzenia i zawłaszczania wartości (Coopetition - a weave of creating and appropriating values). Przegląd Organizacji 12: 128-130.
  4. Kotler Philip. 2013. Kim są nasi klienci? [W] Pięć najważniejszych pytań (Who are our clients? [In] The five most important questions), ed. Peter Drucker, 44-45. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business.
  5. Mielczarski Maciej. 2017. Czas się zbroić? Rynek pieczywa mrożonego w Polsce (It's time to arm yourself? The frozen bread market in Poland). Raport Mistrza Branży, raport mistrza branży, http:// mistrzbranzy.pl/artykuly/pokaz/raport-mistrza-branzy-czas-sie-zbroic-rynek-pieczywa-mrozonegow- polsce-4041.html.
  6. Piętka Andrzej. 2016. Do Polski pukają wielkie piekarnie z Europy - podsumowanie roku 2016 w branży (Great bakeries from Europe knock on Poland - a summary of 2016 in the industry), portalspozywczy. pl, 22.12.2016, http://www.portalspozywczy.pl/zboza/wiadomosci/do-polski-pukaja-wielkie-piekarniez- europy-podsumowanie-roku-2016-w-branzy,138551.html.
  7. Piętka Andrzej. 2017. Większość polskich piekarni nie ma pomysłu na swoją przyszłość (Most Polish bakeries do not have an idea for their future), portalspozywczy.pl, 10.07.2017, http://www.portalspozywczy. pl/zboza/wiadomosci/wiekszosc-polskich-piekarni-nie-ma-pomyslu-na-swoja-przyszlosc,146525.html.
  8. PONT Info Ltd. http://baza.pontinfo.com.pl/index.php, 10-18. 03.2018.
  9. Reeves Martin, Mike Deimler. 2011/2012. Zdolność do adaptacji źródłem nowej przewagi konkurencyjnej (The ability to adapt to the source of a new competitive advantage). Harvard Business Review Polska 106-107: 41.
  10. Romaniuk Krystyna. 2016. Koopetycja jako model biznesu (Coopetition as a business model). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 421: 508-518.
  11. Shafer Scott, Jeff H. Smith, Jane Linderb. 2005. The power of business model. Business Horizons 48: 199-207.
  12. Skrzypczyk Marta. 2017. Stan branży (The condition of the industry), http://www.zsp2.ckj.edu.pl/PublikacjeSzkolne/ Slota/WPC_maj_17.pdf.
  13. Topolski Waldemar. 2016. Polska eksportuje więcej pieczywa niż wódki (Poland exports more bread than vodka), portalspozywczy.pl, 03.11.2016, http://www.portalspozywczy.pl/zbo.za/wiadomosci/polska- -eksportuje-wiecej-pieczywa-niz-wodki,136436.html.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0011.7226
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu