BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Pawelec Lidia
Title
Dziecko w wieku przedszkolnym jako użytkownik urządzeń mobilnych (telefon, tablet, smartfon)
Preschool child as a user of mobile devices (phone, tablet, smart phone)
Source
Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, 2017, nr 10(2), s. 7-17, bibliogr. 9 poz.
Keyword
Technologie mobilne, Społeczeństwo informacyjne, Zagrożenia cywilizacyjne, Zagrożenia społeczne, Dzieci, Kontrola, Rozwój społeczny, Uzależnienie, Komputery osobiste, Platformy edukacyjne, Procesy poznawcze
Mobile technologies, Information society, Civilization risk, Social risks, Children, Control, Social development, Addiction, Personal computers, Educational platforms, Cognitive processes
Note
streszcz., summ.
Abstract
Dostęp do technologii mobilnych to trend ogólny - korzystają z nich niemal wszyscy, bez względu na wiek, płeć, status społeczny czy zawodowy. Kontakt z nimi mają coraz młodsze dzieci. Z badań wynika, że dzieci roczne, a nawet dwuletnie posiadają własne urządzenia mobilne. Korzystanie z takich urządzeń niesie jednak szereg zagrożeń dla rozwoju dzieci, przyczyniając się do licznych zaburzeń w rozwoju fizycznym, emocjonalnym i poznawczym. Przy odpowiedniej kontroli ze strony dorosłych urządzenia te mogą jednak wzbogacać proces rozwoju i edukacji dzieci.(abstrakt oryginalny)

Access to mobile technology is a general trend - almost all of us use them, regardless of age, gender, social status and profess ion. Younger and younger children have contact with them. Research shows that even one - and two year old children have their own mobile devices. Improper use of these devices, however, carries a number of risks for the development of children, contributing to numerous disorders in their physical, emotional and cognitive development. With proper control by the adults these devices can, however, enrich children's educational process.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bąk A., Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce, Wyniki badania ilościowego, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2015.
  2. Bougsiaa H., Kopciewicz L., Dzieci w kulturze mobilnej. Partycypacja, uczenie się i emancypacja pokolenia "cyfrowych tubylców", "Teraźniejszość - Człowiek -Edukacja", 2016. T. 19, numer 1(73).
  3. Buchner A., Kisilowska M., Wierzbicka M., Mistrzowie kodowania. Junior, Centrum Cyfrowe, Warszawa 2015.
  4. Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2007.
  5. Łysik Ł., Machura P., Rola i znaczenie technologii mobilnych w codziennym życiu człowieka XXI wieku, "Media i Społeczeństwo", 2014, nr 4.
  6. Olszewska E., Uzależnienie od telefonu komórkowego jako nowe wyzwanie edukacji dla bezpieczeństwa, "Zeszyty Naukowe WSOWL", 2013, nr 4 (170).
  7. Policy statement: Media use by children younger than 2 years , "Pediatrics" 2011 Vol. 128 No. 5 November 1.
  8. Pyżalski J., Klichowski M., Przybyła M., Szanse i zagrożenia w obszarze wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji mobilnych (TIK-mobApp) przez dzieci w wieku 3-6 lat, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2014.
  9. Pyżalski J., Klichowski M., Technologie informacyjno-komunikacyjne a dzieci w wieku przedszkolnym - model szans i zagrożeń, Materiał opracowany w ramach zadań UAM, 2014, edutikacja.oeiizk.waw.pl/.../Technologie_informacyjno-komunikacyjne_Pyzalski.pd
Cited by
Show
ISSN
2300-1739
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu