BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Tkaczyk Jolanta (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie)
Title
Consumer Involvement in the Purchase of Food Products and the Willingness to Generate Feedback Through Word-Of-Mouth Communication
Zaangażowanie konsumenta w zakup produktów żywnościowych a skłonność do generowania przekazów w komunikacji nieformalnej
Source
Journal of Agribusiness and Rural Development, 2017, z. 3 (45), s. 685-692, rys., tab., bibliogr. 27 poz.
Keyword
Konsument, Produkty żywnościowe, Zachowania komunikacyjne
Consumer, Food products, Communication behaviours
Note
streszcz., summ.
Abstract
Celem artykułu jest sprawdzenie, czy produkty żywnościowe są kategorią angażującą konsumentów i czy wraz ze wzrostem zaangażowania w zakup rośnie skłonność do generowania przekazów w komunikacji nieformalnej. Badania zrealizowano w sierpniu 2015 roku na reprezentatywnej grupie 1000 dorosłych Polaków w wieku 15-50 lat, metodą CAWI. Wyniki badań wskazują, że choć produkty żywnościowe nie są kategorią wysoko angażującą konsumentów, to jednak wraz z zaangażowaniem w zakup rośnie skłonność do generowania zarówno pozytywnych, jak i negatywnych opinii, przy czym konsumenci zdecydowanie chętniej polecają produkty żywnościowe, aniżeli zniechęcają do ich zakupu. (abstrakt oryginalny)

The aim of this article was to investigate whether involvement in the food product purchase influences the tendency to generate messages on such products through word of mouth communication. The study was carried out in August 2015 on a representative group of 1,000 adult Polish consumers aged 15-50 years using CAWI method. Results indicate that food category is not highly engaging. The tendency to generate both positive and negative feedback increase together with the commitment to purchase increase, whereby consumers are far more likely to recommend food products, rather than discourage from their purchase. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Ares, G., Besio, M., Giménez, A., Deliza, R. (2010). Relationship between involvement and functional milk desserts intention to purchase. Influence on attitude towards packaging characteristics. Appetite, 55(2), 298-304.
  2. Assael, H. (1992). Consumer behavior and Marketing Action. PWS-KENT Boston, MA.
  3. Barska, A., Wojciech, M. (2014). Innovations of the food products from the perspective of the gen Y consumers. Acta Sci. Pol. Oecon., 13(3), 17-27.
  4. Batra, R., Ray, M. L. (1983). Affective responses mediating acceptance of advertising. J. Consum. Res., 234-249.
  5. Bearden, W. O., Netemeyer, R. G. (1999). Handbook of marketing scales: Multi-item measures for marketing and consumer behavior research. Retrieved Feb 15th 2015 from: https://scholar.google.pl/scholar?hl=pl&q=hanbook+of+marketing+scales&btnG=&lr=#1
  6. Beatty, S. E., Smith, S. M. (1987). External Search Effort: An Investigation Across Several Product Categories. J. Consum. Res., 14(1), 83-95.
  7. Berger, J., Schwartz, E. M. (2011). What drivers immediate and ongoing word of mouth? J. Market. Res., 48(5), 869-880.
  8. Brennan, L., Mavondo, F. (2000). Involvement: An unfinished story. In Proceedings of the Australian and New Zealand Marketing Academy Conference (ANZMAC 2000) on Visionary Marketing for the 21st Century (vol. 21, p. 133-137).
  9. Böhner, M., Wänke, M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: GWP.
  10. Celsi, R. L., Olson, J. C. (1988). The role of involvement in attention and comprehension processes. J. Consum. Res., 210-224.
  11. Cheung, C. M., Thadani, D. R. (2012). The impact of electronic word-of-mouth communication: A literature analysis and integrative model. Dec. Supp. Syst., 54(1), 461-470.
  12. Costley, C. L. (1988). Meta analysis of involvement research. Adv. Consum. Res., 15(1), 554-562.
  13. Houston, M. J., Rothschild, M. L. (1980). Policy-related experiments on information provision: a normative model and explication. J. Market. Res., 432-449.
  14. Kristensen, K., Eskildsen, J. (2014). Is the NPS a trustworthy performance measure? TQM J., 26(2), 202-214.
  15. Lipowski, M., Angowski, M. (2014). Rekomendacje miejsc zakupów produktów żywnościowych przez konsumentów. Rocz. Nauk. SERiA, 16(4), 171-175.
  16. Liu, Y. (2017). A Short Note on Spearman Correlation: Impact of Tied Observations.
  17. Makatouni, A. (2002). What motivates consumers to buy organic food in the UK? Results from a qualitative study. Brit. Food J., 104(3/4/5), 345-352.
  18. Mazzarol, T., Sweeney, J. C., Soutar, G. N. (2007). Conceptualizing word-of-mouth activity, triggers and conditions: an exploratory study. Eur. J. Market., 11/12, 1475-1494.
  19. Mittal, B. (1995). A comparative analysis of four scales of consumer involvement. Psych. Market., 12, 663. Retrieved Feb 15th 2015 from: http://gateway.library.qut.edu.au/login?url=http://search.proquest.com/docview/227753851?accountid=13380 http://sf5mc5tj5v.search.serialssolutions.com/?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&rfr_id=info:sid/ProQ:abiglobal&rft_val_fmt=info:ofi/fmt
  20. Reichheld, F. F. (2003). The one number you need to grow. Harv. Bus. Rev., 81(12), 46-55.
  21. Rothschild, M. L., Houston, M. J. (1980). Individual differences in voting behavior: Further investigations of involvement. NA-Advances Consumer Research (vol. 7).
  22. Shiffman, L. G., Kanuk, L. L. (2010). Consumer Behavior. 10 ed., Pearson.
  23. Teng, C. C., Wang, Y. M. (2015). Decisional factors driving organic food consumption: generation of consumer purchase intentions. Brit. Food J., 117(3), 1066-1081.
  24. Tkaczyk, J., Awdziej, M. (2013). E-WOM-findings from the creative industries in Poland. Stud. Ekon., (149), 200-211.
  25. Tkaczyk, J. (2016). Komunikacja nieformalna online (eWOM) jako narzędzie cyfrowej komunikacji marketingowej - istota, formy, motywacje. Zesz. Nauk. WSB Pozn., 67, 25-38.
  26. Verbeke, W. (2005). Consumer acceptance of functional foods: socio-demographic, cognitive and attitudinal determinants. Food Qual. Pref., 16(1), 45-57.
  27. Zaichkowsky, J. L. (1985). Measuring the involvement construct. J. Consum. Res., 12, 341-352.
Cited by
Show
ISSN
1899-5241
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.17306/J.JARD.2017.00345
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu