BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Dudek Andrzej (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Title
Analiza czynnikowa obiektów symbolicznych
Factorial Analysis of Symbolic Objects
Source
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Taksonomia (12), 2005, nr 1076, s. 358-366, rys., tab., bibliogr. 8 poz.
Issue title
Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania
Keyword
Analiza czynnikowa, Algorytmy
Factor analysis, Algorithms
Note
summ.
Abstract
W artykule przedstawiono rozszerzenie metod analizy czynnikowej, szczególnie metody głównych składowych, na dane reprezentowane w postaci obiektów symbolicznych. Omówiono algorytmy Vertices i Centers przeprowadzające analizę czynnikową metodą głównych składowych na danych reprezentowanych w postaci obiektów symbolicznych. Przeprowadzono analizę głównych składowych dla danych dotyczących rynku polskich biur podróży w latach 2000-2002, traktując dane wejściowe jako tabelę danych symbolicznych. (fragment tekstu)

This article presents some extensions of factorial analysis and principal component analysis onto data represented in form of symbolic object table (matrix with symbolic objects as rows). Each cell in symbolic object table can contain single quantitative value, categorical value, interval, multivalued variable, multivalued variable with weights. Vertices and Centers algorithms implementing principal component analysis on symbolic objects are described and an example of using principal component analysis on data in form of numeric intervals is presented. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. Analysis of Symbolic Data. Explanatory Methods for Extracting Statistical Information from Complex Data, red. H.H. Bock, E. Diday, Springer Verlag 2000.
  2. Diday E., An Introduction to Symbolic Data Analysis and the SODAS Software, J.S.D.A., International E-Journal 2002.
  3. Gatnar E., Symboliczne metody klasyfikacji danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  4. Hair J.E., Anderson R.E., Tatham R.L., Black W.C., Multivariate Data Analysis, Prentice Hall, New Jersey 1998.
  5. Jajuga K., Statystyczna analiza wielowymiarowa, PWN, Warszawa 1993.
  6. Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, red. E. Gatnar, M. Walesiak, AE, Wrocław 2004.
  7. "Rzeczpospolita" 2002, nr 97.
  8. "Rzeczpospolita" 2003, nr 108.
Cited by
Show
ISSN
0324-8445
1505-9332
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu