- Author
- Nogalski Bogdan (WSB University in Gdańsk, Poland), Niewiadomski Przemysław (University of Zielona Góra, Poland)
- Title
- Competences Dynamising the Creation of Business Models : Exploratory Research
- Source
- Business and Non-profit Organizations Facing Increased Competition and Growing Customers' Demands, 2018, vol. 17, s. 305-323, bibliogr. 50 poz.
- Keyword
- Kompetencje, Maszyny i urządzenia, Rolnictwo, Modele biznesowe
Competences, Machinery and equipment, Agriculture, Business models - Note
- summ.
- Abstract
- The main purpose of the article is to identify the competences dynamizing the creation of business models based on exploratory research. The implementation of such a formulated objective requires the development of a method for their measurement. The conduct of a conceptual study of the method will be preceded by an extensive analysis and systematization of the current achievements of management studies. The conducted research was of both a diagnostic and verification nature. In the first stage of the research, the authors applied a method of literature studies supported by a creative discussion. On this basis, a catalog of competences, which was verified by experts invited onto the research, was prepared. As a result of this research, a list of key competences, which add dynamics to the creation of business models, was drawn up. In this way, a tool aimed at proper testing was prepared, and it was within this framework that interviews were conducted among deliberately selected representatives of manufacturing companies operating in the agricultural machinery sector. The research for management practitioners that has a theoretical background - presented in the publication - can be the basis for diagnosing and inspiration for developing own competence assessment methods. Such an approach confirms the sense and desirability of the "useful" studies carried out by the authors in the business practice. (original abstract)
- Full text
- Show
- Bibliography
- Achtenhagen, L., Melin L., & Naldi L. (2013). Dynamics of business models - Strategizing, critical capabilities and activities for sustained value creation. Long Range Planning, 46, 427-442.
- Afuah, A., & Tucci, Ch. (2003). Biznes Internetowy. Strategie i Modele. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
- Amit, R., & Zott, Ch. (2010). Business model design: An activity system perspective. Long Range Planning, 43, 216-226.
- Amit, R., & Zott, Ch. (2012). Creating value through business model innovation. MIT Sloan Management Review, 53(3), 41-49.
- Aspara, J., Lamberg, J.A., Laukia, A., & Tikkanen H. (2013). Corporate business model transformation and inter-organizational cognition: The case of Nokia. Long Range Planning, 46, 459-474.
- Baden-Fuller, C., & Morgan, M.S. (2010). Business models as models. Long Range Planning, 43, 156-171.
- Brzeziński, M. (2009). Organizacja Kreatywna. Warszawa: PWN.
- Brzóska, J. (2009). Model biznesowy - współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem. Kwartalnik Naukowy. Organizacja i Zarządzanie, 2(6), 5-23.
- Brzóska, J. (2015). Modele biznesu a wykorzystanie innowacji w przedsiębiorstwach społecznych. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 78, 51-69.
- Bugdol, M. (2006). Wartości Organizacyjne. Szkice z Teorii Organizacji i Zarządzania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Cyfert, Sz., & Krzakiewicz, K. (2011). Wykorzystanie koncepcji modeli biznesu w zasobowej teorii firmy. In R. Krupski (Ed.), Rozwój Szkoły Zasobowej Zarządzania Strategicznego (22, pp. 99-108).
- Wałbrzych: Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Seria : Zarządzanie.
- Day, G.S. (1994). The capabilities of market - driven organizations. Journal of Marketing 58(October), 37-52.
- Demil, B., & Lecocq, X. (2010). Business model evolution in search of dynamic consistency. Long Range Planning, 43, 227-246.
- Dickson, D., & Hargie, O. (2004). Skilled Interpersonal Communication Research. Theory and Practice. London: Routledge.
- Dyduch, W. (2014). Twórcza strategia jako podstawa dla pobudzania innowacyjności i przedsiębiorczości. In A. Kaleta, K. Moszkowicz, & L. Sołoducho-Pelc (Eds.), Zarządzanie Strategiczne w Teorii i Praktyce (pp. 108-118.). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
- Ehiraj, S., Guler, I., & Singh, H. (2000). E-Business Models: Value Creation and Competitive Advantage. Philadelphia: The Warton School.
- Eyring, M. J., Johnson, M. W., & Nair, H. (2012). Nowe modele biznesowe. Sposób na podbój rynków wschodzących, Harvard Business Review Polska, Maj, 90-101.
- Falencikowski, T. (2013). Spójność Modeli Biznesu. Koncepcja i Pomiar. Warszawa: CeDeWu.
- Giesen, E., Berman, S. J., Bell, R., & Blitz, A. (2007). Three ways to successfully innovate your business model. Strategy & Leadership, 35(6), 27-33.
- Hackman, J.R. (2002). Why teams doesn't work. In R. Scott Tindale (Ed.), Theory and Research on Small Groups. (4, 245-267.). Springer US: Social Psychological Applications to Social Issues,
- Hamel, G. (2000). Leading the Revolution. Boston: Harvard Business School Press.
- Jabłoński, M. (2013). Kształtowanie Modeli Biznesu w Procesie Kreacji Wartości Przedsiębiorstw. Warszawa: Difin.
- Koen, P. A., Bertels, H. M. J., & Elsum, I. R. (2011). The three faces of business model innovation: Challenges for established firms. Research Technology Management, 54(3), 52-59.
- Kohli, A.K., & Jaworski, B.J. (1990). Market orientation: The construct, research propositions and managerial implications. Journal of Marketing, 54, 1-18.
- Langdon, M. (2008). Business model innovation. The strategy of business breakthroughs. International Journal of Innovation Science, 1(4), 191-204.
- Mitchell, D., & Coles, C. (2003). The ultimate competitive advantage of continuing business model innovation. Journal of Business Strategy, 24(5), 15-21.
- Morreale, S.P., Spitzberg, B.H., & Barge J.K. (2007). Komunikacja Między Ludźmi. Warszawa: PWN.
- Morris, M., Schindehutte, M., & Allen J. (2005). The entrepreneur's business model: Toward a unified perspective. Journal of Business Research, 58(6), 726-735.
- Nalepka, A. (2001). Struktura Organizacyjna. Kraków: Antykwa.
- Narver, J.C., & Slater, F.S. (1990). The effect of a market orientation on business performance. Journal of Marketing 54, 20-35.
- Niemczyk, J. (2010). Modele biznesowe. In M. Morawski, J. Niemczyk, K. Perechuda, & E. Stańczyk-Hugiet (Eds.). Zarządzanie. Kanony i Trendy. Warszawa: C.H. Beck.
- Nogalski, B., & Szpitter, A. (2009). Model biznesu przedsiębiorstwa w warunkach kryzysu. Odbudowa jego wartości. In J. Bieliński & R. Płoska (Eds.), Przedsiębiorstwo w Warunkach Kryzysu (pp. 69-82.). Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Nogalski, B., Szpitter, A., & Brzóska, J. (2017). Modele i Strategie Biznesu w Obszarze Dystrybucji Energii Elektrycznej w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Nogalski, B., Szpitter, A., & Jabłoński M. (2016). Zarządzanie Projektami w Kształtowaniu Elastycznych Modeli Biznesu Operatorów Systemu Dystrybucyjnego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.
- Pawlak, Z. (2011). Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Przedsiębiorstwie. Warszawa: Poltext.
- Prahald, C., & Ramaswamy, V. (2005). Przyszłość Konkurencji. Współtworzenie Wyjątkowej Wartości wraz z Klientami. Warszawa: PWE.
- Rappa, M. A. (2004). The utility business model and the future of computing services. IBM Systems Journal, 43(1), 32-42.
- Romanowska, M. (2005). Analiza i planowanie strategiczne w małej firmie. In R. Krupski, (Ed.), Zarządzanie Strategiczne. Strategie Małych Firm (pp. 95-104.). Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.
- Sandberg, K. D. (2002). Is it time to trade in your business model? Harvard Management Update, 7(3), 3-5.
- Szymura-Tyc, M. (2006). Marketingowy kapitał intelektualny przedsiębiorstwa pojęcie, struktura, zrządzanie. In K. Rogoziński (Ed.), Marketing Usług Profesjonalnych (pp. 17-18.). Poznań: Infomila.
- Teece, D. J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning, 43, 172-194.
- Ujwary-Gil, A. (2004). Inwentyka czyli Kreatywność w Biznesie. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University.
- Vankatraman, N., & Henderson, C. (1998). Real strategies for virtual organizing. Sloan Management Review, 40, 33-48.
- Weill, P., & Vitale, M. (2001). Place to Space: Migrating to Ebusiness Models. Boston: Harvard Business Press.
- Wikström, K., Artto, K., Kujala, J., & Söderlund, J. (2010). Business models in project business. International Journal Of Project Management, 28(8), 832-841.
- Yip, G. S. (2004). Using strategy to change your business model. Business Strategy Review, 15(2), 17-24.
- Zahra, S.A., & Nambisan, S. (2012). Entrepreneurship and strategic thinking in business ecosystems. Business Horizons, 55, 219-229.
- Zimniewicz, K. (2003). Współczesne Koncepcje i Metody Zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Cited by
- ISSN
- 2543-540X
- Language
- eng