BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Glinkowska Beata (University of Lodz, Poland), Chebotarov Viacheslav A. (Luhansk Taras Shevchenko National University)
Title
A Comparative Cross-Cultural Analysis of the Profile of a Modern Ukrainian Manager : the Imperatives of the Future in the Context of Internationalization
Analiza porównawcza profilu współczesnego ukraińskiego "wielokulturowego" menedżera : imperatywy przyszłości w kontekście internacjonalizacji
Source
Comparative Economic Research, 2018, vol. 21, nr 3, s. 63-74, bibliogr. 15 poz.
Keyword
Menedżer, Kwalifikacje menedżera, Wielokulturowość, Internacjonalizacja, Analiza porównawcza
Manager, Managerial qualifications, Multicultural, Internationalization, Comparative analysis
Note
JEL Classification: D90
summ., streszcz.
Country
Ukraina, Polska
Ukraine, Poland
Abstract
W artykule zawarto wyniki dostępnych opracowań teoretycznych, metodologicznych i praktycznych do badania profilu współczesnego ukraińskiego menedżera i przedstawiono je w aspekcie przewidywania kierunków transformacji w kontekście postępującej internacjonalizacji. Omówiono wyniki prowadzonej przez autorów "polsko-ukraińskiej analizy empirycznej". Większość parametrów dotyczących cech współczesnego ukraińskiego menedżera nawiązuje do najpowszechniejszych modeli narodowych kultur biznesowych, określających kierunki dalszego rozwoju: naukowego, praktycznego i metodologicznego w zakresie analizowanego problemu. (abstrakt oryginalny)

The preliminary results of the development of the initial theoretical, methodological and applied methodological provisions for the study of the profile of a modern Ukrainian manager are presented in the context of predicting its transformation in the future in the context of deepening internationalization. The results of the Polish-Ukrainian applied empirical analysis carried out by the authors are discussed. The content of the parameters of a modern Ukrainian manager is disclosed in the framework of the most common models of national business cultures, and directions for the further scientific, practical and methodological development of the problem are determined. (original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bartram, D. (2002), Competency and individual performance, IN: Bartram, D., Robertson, I. T., Callinen, M. (eds.), Modeling the world of work. Organizational Effectiveness: The Role of Psycholog. Chichester: Wiley.
  2. Bourdieu, P. (1986), The forms of capital, Richardson, G. (ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Greenwood.
  3. Campbell, J. P. (1990), Modeling the performance prediction problem in industrial and organizational psychology, IN: Campbell, J. P, Dunnette, M. D., Hough, L. M. (eds.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology. Palo Alto: Consulting Psychologists Press, Second edition, Vol. 1.
  4. Hanifan, L. J. (1916), The Rural School Community Center, Annals of the American Academy of Political and Social Science, No. 67, [in:] http://www.jstor.org/stable/pdf/1013498.pdf.
  5. Hofstede, G. J. (2001), Adoption of communication technologies and national culture. ʽSystèmes d'Information et Managementʼ, No. 3 (6).
  6. Glinkowska, B., Kaczmarek, B. (2016), Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  7. Kaczmarek, B. (2016), Zarządzanie międzykulturowe - wybrane aspekty, Glinkowska, B. (ed.), Internacjonalizacja przedsiębiorstw. Uwarunkowania, procesy, wyniki badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  8. Kамeнcька, O. O. (2016), Пpoблeми фopмування людcькoгo капiталу пpoмиcлoвoгo пiдпpиємcтва, ʽЗбipник наукoвих пpаць ДoнHAБAʼ, Bип. № 4 (5).
  9. Lewis, R. (2013), Fish Can't See Water: How National Culture Can Make or Break Your Corporate Strategy, John Wiley & Sons.
  10. Trompenaars, F. (1993), Riding the Waves of Culture: Understanding Cultural Diversity in Business, London: Economist Books.
  11. Гpiшнoва, O. A. (2014). Людcький, iнтeлeктуальний i coцiальний капiтал Укpаїни: cутнicть, взаємoзв'язoк, oцiнка, напpями poзвитку, ʽCoцiальнo-тpудoвi вiднocини: тeopiя та пpактикаʼ, № 1.
  12. Глiнкoвcька, Б., Чeбoтаpьoв, Є., Чeбoтаpьoв, B. (2018), Kpoc-культуpнi пiдпpиємницькi кoмунiкацiї: навчальнo-мeтoдичний пociбник для магicтpантiв, Дepж. Закл, ʽЛуган. нац. ун-т iмeнi Tаpаcа Шeвчeнкаʼ, Cтаpoбiльcьк.
  13. Глинкoвcка, Б., Чeбoтаpeв, B. (2016), Малый и cpeдний бизнec Пoльши и Укpаины: пpoблeмы клаccификации и иcхoдныe инcтитуциoнальныe ocнoвы тpанcфopмации/, IN: Glinkowska, B. (ed.), Internacjonalizacja przedsiębiorstw. Uwarunkowania, procesy, wyniki badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  14. Чeбoтаpьoв, B. A. (2011), Дepжавна peгулятopна пoлiтика iннoвацiйнoї cтpуктуpнoї тpанcфopмацiї хаpчoвoї та пepepoбнoї пpoмиcлoвocтi. Луганcьк: ДЗ ʽЛуган. нац. ун-т iмeнi Tаpаcа Шeвчeнкаʼ.
  15. Зайцeв, B. C. (2017), Bибip мoдeлi кopпopативних вимoг дo кoмпeтeнцiй фахiвця пpoмиcлoвoгo пiдпpиємcтва, ʽEкoнoмiчний вicник Дoнбаcуʼ, № 2 (48).
Cited by
Show
ISSN
1508-2008
Language
eng
URI / DOI
https://doi.org/10.2478/cer-2018-0019
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu