- Author
- Kułyk Piotr (Uniwersytet Zielonogórski), Michałowska Mariola (Uniwersytet Zielonogórski)
- Title
- Regional Conditions of the Ecological Goods Market
Uwarunkowania regionalne rynku produktów ekologicznych - Source
- Handel Wewnętrzny, 2018, nr 3, s. 265-276, tab., wykr., bibliogr. 12 poz.
- Keyword
- Żywność ekologiczna, Zachowania konsumenta, Produkty ekologiczne, Świadomość ekologiczna
Organic food, Consumer behaviour, Ecological product, Ecological awareness - Note
- JEL Classification: Q56
streszcz., summ., rez.
Realised with the financial support of the City of Zielona Góra. - Country
- Województwo lubuskie
Lubuskie Voivodeship - Abstract
- Zainteresowanie konsumentów i producentów żywnością ekologiczną zwiększa się. Uzasadnia to potrzebę zidentyfikowania głównych uwarunkowań rozwoju rynku produktów ekologicznych. Literatura dotycząca rynku żywności ekologicznej zawiera wiele odniesień do czynników wpływających na zainteresowanie zarówno konsumentów, jak i producentów żywnością ekologiczną. Niemniej jednak zachodzi potrzeba zgłębienia problemu w aspekcie uwarunkowań regionalnych. Wśród czynników wpływających na decyzje konsumentów dotyczące produktów ekologicznych wymienia się te wynikające z troski o zdrowie czy też dbałości o środowisko naturalne. Biorąc pod uwagę motywy przechodzenia producentów na metody ekologicznej produkcji szczególną uwagę zwraca się na dopłaty, a także na ochronę środowiska czy jakość żywności. Autorzy opracowania podjęli próbę uwzględnienia uwarunkowań regionalnych w rozwoju produktów ekologicznych wskazując znaczenie działań podejmowanych na poziomie regionalnym. W opracowaniu szczególną uwagę zwrócono na możliwości i bariery regionalnego rozwoju rynku żywności ekologicznej na przykładzie województwa lubuskiego. Skoncentrowano się również na opracowaniu propozycji rozwiązań dla ekologicznych producentów rolnych pozwalających lepiej dostosować ofertę do wymagań oraz preferencji obecnych i przyszłych klientów. W postępowaniu badawczym wykorzystano analizę literatury, danych statystycznych oraz wyniki przeprowadzonych badań ankietowych dotyczących przedstawianej problematyki. Celem podjętych badań było ustalenie uwarunkowań regionalnych rynku produktów ekologicznych na przykładzie województwa lubuskiego. Z przeprowadzonego badania wynika, że wśród osób dokonujących zakupu żywności ekologicznej przeważają mieszkańcy miast, ale zakupu dokonują też osoby mieszkające na wsi. Większość respondentów ma wiedzę na temat wymagań stawianych żywności ekologicznej dotyczących jej produkcji i przetwarzania. Preferowanym miejscem zakupu produktów ekologicznych przez większość respondentów są targowiska, zaś najczęstszym źródłem informacji wykorzystywanym podczas ich zakupu jest własne doświadczenie. Artykuł ma charakter badawczy. (abstrakt oryginalny)
The interest of consumers and producers with organic food is increasing. This justifies the need to identify the main determinants of the development of the organic food market. The literature on the organic food market contains many references to the factors that influence both consumers and producers to turn towards organic food. Nevertheless, there is the need to explore the problem in terms of regional conditions. Among the factors influencing consumers' decisions about organic products are those that result from health or environmental concerns. Taking into account the producers' motives for switching to organic food production methods, a special attention is paid to subsidies as well as to the protection of the environment or the quality of food. The authors of this paper attempted to take account of regional conditions for the development of organic products, indicating the importance of actions undertaken at the regional level. The paper drew a particular attention to the opportunities and barriers to the regional development of the organic food market on the example of Lubuskie Voivodeship. They also focused on developing solutions for green farmers to better tailor their offerings to the needs and preferences of current and future customers. In the research proceedings, the analysis of literature, the statistical data, and the results of the questionnaire surveys concerning the presented issues were used. The aim of the undertaken research was to determine the conditions of the regional market for organic products on the example of Lubuskie Voivodeship. The study shows that the majority of people purchasing organic food are city dwellers, but those who live in the countryside also make purchases. Most of the respondents have knowledge about the requirements for organic food regarding its production and processing. The preferred place for the purchase of organic products by the majority of respondents is marketplaces, while the most common source of information used during their purchase is their own experience. The article is of the research nature. (original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice - Full text
- Show
- Bibliography
- Banytė J., Brazionienė L., Gadeikienė A. (2010), Ivestigation of green consumer profile: A case of lithuanian market of eco-friendly food products, "Economics and Management", No. 15.
- Barska A. (2014), Zaufanie konsumentów generacji Y wobec handlu elektronicznego, (in:) Kłosiewicz-Górecka U. et al. (Ed.), Handel wewnętrzny w Polsce 2009-2014. Zmiany w handlu hurtowym i detalicznym. Technologie informacyjne i komunikacyjne w handlu. Handel internetowy, IBRKK, Warszawa.
- Doniec D. et al. (2016), Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-kosztypracy/roznice-w-wynagrodzeniach-kobiet-i-mezczyzn-w-polsce-stan-w-2014-roku,12,1.html# [access: 10.10.2016].
- Hughner R.S., McDonagh P., Prothero A., Shultz C.J., Stanton J. (2007), Who are organic food consumers? A compilation and review of why people purchase organic food, "Journal of Consumer Behaviour", No. 6.
- Kułyk P., Michałowska M. (2016), Consumer behaviour on the e-commerce market in the light of empirical research in Lubuskie voivodeship, "Management", Vol. 20, No. 1.
- Lin D., Chen H. (2016), A Review of Green Consumer Behavior Based on the Social Perspective, "Theoretical Economics Letters".
- Michałowska M., Kotylak S., Danielak W. (2015), Forming relationships on the e-commerce market as a basis to build loyalty and create value for the customer. Empirical findings, "Management", Vol. 19, No. 1.
- Pearson D., Henryks J., Jones H. (2011), Organic food: What we know (and don't know) about consumers, "Renewable Agriculture and Food Systems", No. 26(2).
- Pearson D., Henryks J., Sultan P., Anisimova T. (2013), Organic food: Exploring purchase frequency to explain consumer behavior, "Journal of Organic Systems", Vol. 8, No. 2.
- Pilarczyk B., Nestorowicz R. (2010), Marketing ekologicznych produktów żywnościowych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
- Zepeda L., Nie C. (2012), What are the odds of being an organic or local food shopper? Multivariate analysis of US food shopper lifestyle segments, "Agriculture and Human Values", No. 29(4).
- Zrałek J. (2010), Rola informacji w kształtowaniu zachowań konsumenckich, (in:) Kieżel E. (Ed.), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, PWE, Warszawa.
- Cited by
- ISSN
- 0438-5403
- Language
- eng