BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Wawrzyniak Agata (Uniwersytet Szczeciński)
Title
Wieloagentowy model symulacyjny zachowań konsumentów na rynku wód mineralnych
Multi-Agent Based Simulation Model of Consumer Behaviour in the Mineral Water Market
Source
Handel Wewnętrzny, 2018, nr 3, s. 380-394, tab., wykr., bibliogr. 12 poz.
Keyword
Zachowania konsumenta, Woda, Modele symulacyjne
Consumer behaviour, Water, Simulation models
Note
JEL Classification: D1, M3
streszcz., summ., rez.
Abstract
Analiza zachowań konsumenta jest jednym z podstawowych nurtów badań marketingowych. Złożony charakter otoczenia i kontekstowość zachowania konsumenta wymuszają zarówno interdyscyplinarny charakter analiz, jak również konieczność przyjęcia określonych założeń teoretycznych w procesie poznawczym. Badacze stosują różne metody modelowania zachowań konsumentów. Jednak w często stosowanych metodach nie są brane pod uwagę niektóre czynniki, a metody są mało precyzyjne. Stąd propozycja zastosowania w badaniach zachowań konsumentów modelowania i symulacji wieloagentowej. W artykule omówiono symulację wieloagentową oraz wybrane metody gromadzenia danych niezbędnych do budowy modelu i przeprowadzenia eksperymentów symulacyjnych. Celem przeprowadzonego badania była budowa wieloagentowego modelu symulacyjnego zachowań konsumentów na rynku wód mineralnych. Opracowanie komputerowego modelu symulacyjnego do opisu zachowania konsumentów pozwala bowiem na jednoczesną analizę wielu czynników oraz poznanie ich wzajemnych interakcji. Identyfikacja czynników, które w najsilniejszy sposób wpływają na decyzje zakupowe może ułatwić i przyspieszyć podejmowanie właściwych decyzji przez osoby odpowiedzialne za tworzenie planów marketingowych w firmach. Artykuł ma charakter empiryczny i poznawczy. (abstrakt oryginalny)

The consumer behaviour analysis is one of mainstreams of marketing research. The complex character of the market environment and consumer behaviour enforces an interdisciplinary character of analyses and the necessity of making specific theoretical assumptions in the cognitive process. Researchers apply many methods of modelling consumer behaviour; however, the applied methods do not take many factors into consideration or are not precise enough. Hence, the proposition of applying the multi-agent based simulation in consumer behaviour research. The paper presents the multi-agent based modelling and simulation (MABS) and the selected methods of gathering empirical data necessary for building a model and conducting simulation experiments. The aim of the research was to build a simulation model of consumer behaviour in the mineral water market. Development of the computer simulation model used to describe consumer behaviour allows a simultaneous analysis of many factors and their interactions. The identification of the factors, which in the strongest way influence purchase decisions, can facilitate and precipitate taking the right decisions by marketers responsible for creating marketing plans in companies. The article is an original research article. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Borshchev A. (2013), The Big Book of Simulation Modeling. Multimetod Modeling with AnyLogic, AnyLogic North America.
  2. Davidson R. J. (2004), What does the prefrontal cortex "do" in affect: perspectives on frontal EEG asymmetry research, "Biological Psychology", No. 67(1-2).
  3. Dostatni E. (2010), Zastosowanie technologii agentowej w ostatnich fazach cyklu życia wyrobu, (w:) Knosala R. (red.), Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole.
  4. Główny Inspektorat Sanitarny (2011), Informacja w sprawie produkcji i obrotu naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych, Warszawa.
  5. Klimesch W. (1999), EEG alpha and theta oscillations reflect cognitive and memory performance: a review and analysis, "Brain Research. Brain Research Reviews", No. 9(2-3).
  6. KPMG (2016), Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce, KPMG Sp. z o.o., Warszawa.
  7. Łodziana-Grabowska J. (2015), Marketingowe determinanty zachowań rynkowych konsumentów w Polsce, CeDeWu, Warszawa.
  8. Macal Ch.M., North M.J. (2010), Tutorial on agent-based modeling and simulation, "Journal of Simulation", No. 4.
  9. Maciąg A., Pietroń R., Kukla S. (2013), Prognozowanie i symulacja w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
  10. Siebers P. O., Aickelin U. (2008), Introduction to multi-agent simulation, (w:) Adam F., Humphreys P. (Eds.) Encyclopedia of decision making and decision suppport technologies, Idea Group Publishing, Pennsylvania.
  11. Werkle-Bergner M., Muller V., Li S. C., Lindenberger U. (2006), Cortical EEG correlates of successful memory encoding: implications for lifespan comparisons, "Neuroscience and Biobehavioral Reviews", No. 30(6).
  12. Wooldridge M., Jennings N.R. (1995), Intelligent agents: theory and practice, "The Knowledge Engineering Review", No. 10.
Cited by
Show
ISSN
0438-5403
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu