BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Zawadka Jan (University of Life Sciences in Warsaw, Poland)
Title
The Motives, Preferences and Tourist Behavior of Poles Participating in Enotourism Trips
Motywy, preferencje i zachowanie turystyczne Polaków uczestniczących w wyjazdach enoturystycznych
Source
Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 2018, R. 17, nr 2, s. 153-162, tab., rys., bibliogr. 37 poz.
Keyword
Turystyka, Enoturystyka, Badania ankietowe
Tourism, Enotourism, Questionnaire survey
Note
streszcz., summ.
Abstract
Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie enoturystyki jako formy spędzania wolnego czasu wśród Polaków. W pracy omówiono częstotliwość i kierunki podróży enoturystycznych, motywy podejmowania tych wyjazdów i sposoby spędzania czasu podczas tego typu podróży. Badania ankietowe przeprowadzono wśród 223 dorosłych Polaków. Zostały one zrealizowane w dwóch etapach: w maju i październiku 2017 roku. Kwestionariusz został przekazany respondentom za pośrednictwem mediów społecznościowych i forów tematycznych dotyczących wina i enoturystyki. Dla większości respondentów stosunkowo nieistotne było poznanie tajników uprawy winorośli lub poszerzenie wiedzy na temat produkcji wina i tradycji regionu winiarskiego. Możliwość tradycyjnego wypoczynku, aktywności fizycznej podczas podróży lub zwiedzania pobliskich atrakcji turystycznych odgrywała wśród respondentów zdecydowanie ważniejszą rolę. Można wnioskować, że większość polskich enoturystów należy zakwalifikować jako amatorów lub dyletantów/laików, dla których wino jest atrakcją dodatkową, a czasem nawet przypadkową. Decyzja o kierunku i miejscu wyjazdu często jest podyktowana wieloma innymi przesłankami. (abstrakt oryginalny)

The main aim of the study is to show enotourism as a form of spending free time among Poles. The article presents the frequency and directions of enotourism journeys, motives of these travels and ways of spending time during this type of trips. Survey research were conducted among 223 adult Poles. The research was carried out in two stages: in May and October 2017. The questionnaire was submitted to the respondents through social media and thematic forums regarding wine and enotourism. For most respondents, it was relatively unimportant to study the secrets of viticulture or expand knowledge about wine-making and the traditions of the wine region. The possibility of traditional rest, physical activity during a trip or visiting nearby tourist attractions was definitely more important for them. It can be concluded that most Polish enotourists can be qualified as amateurs or dilettante/layman, for whom wine is an attraction that is used by the occasion and sometimes even by chance, and the decision about the place and direction of the trip is often based on a number of other conditions. (original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Alen, B. (2012). Turystyka kulinarna jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi branży. Retrieved from www. tourism-review.pl/turystyka-kulinarna-ronie-na-znaczeniu- news3184.
  2. Bosak, W. (2004). Wino i turystyka. Instytut Winorośli i Wina, Kraków.
  3. Bosak, W. (2008). Enoturystyka. Retrieved from http:// www.vinisfera.pl/vinisfera,189,149,0,0,F,news.html.
  4. Bruwer, J. (2003). South African wine routes: some perspectives on the wine tourism industry's structural dimensions and wine tourist product. Tourism Management, 24 (4), 423-435.
  5. Byrd E., Canziani, B., Hsieh, Yu, C., Debbage, K., Sonmez, S. (2016). Wine tourism: Motivating visitors through core and supplementary services. Tourism Management, 52, 19-29.
  6. Carlsen, J., Ali-Knight, J. (2004). Managing wine tourism: a plan of development for Western Australia. Tourism Recreation Research, 26 (2), 45-52.
  7. Charters, S., Ali-Knight, J. (2000). Wine tourism - a thirst for knowledge? International Journal of Wine Marketing, 12 (3), 70-81.
  8. Charters, S., Ali-Knight, J. (2002). Who is the wine tourist? Tourism Management, 23 (3), 311-319.
  9. Charzyński, P., Podgórski, Z. (2017). Polscy biro- i enoturyści - wstępna charakterystyka komparatystyczna. Turystyka Kulturowa, 5, 88-102.
  10. Dowling, R.K. (1998). Conference report: Three conferences in Western Australia: wine, geography of tourism and ecotourism. Tourism Recreation Research, 3 (2), 78-80.
  11. Frochot, I. (2000). Wine tourism in France: A paradox? [In:] C.M. Hall, E. Sharpies, R. Mithcell, N. Macionis, B. Camboume (Eds.), Food Tourism Around the World: Development, Management and Markets. Elsevier Science, Oxford, 67-80.
  12. Gaworecki W.W. (2010). Turystyka. PWE, Warszawa.
  13. Getz, D. (2000). Explore Wine Tourism: Management, Development, Destinations. Cognizant Communication, New York.
  14. Getz, D., Brown, G. (2006). Critical success factors for wine tourism regions: a demand analysis. Tourism Management, 27, 146-158.
  15. Hall, C.M. (2005). Rural Wine and Food Tourism Cluster and Network Development. [In:] D.R. Hall, I. Kirkpatrick, M. Mitchell (Eds.), Rural Tourism and Sustainable Business. Channel View Publications, Clevedon, 149-164.
  16. Hall, C.M., Sharples, E. (2003). The consumption of experiences or the experience of consumption? An introduction to the Tourism of Taste. [In:] C.M. Hall, E. Sharples, R. Mitchell, B. Cambourne, N. Macionis (Eds.), Food Tourism Around the World: Development, Management and Markets. Butterwoth-Heinemann, Oxford, 1-24.
  17. Hall, C.M., Sharples, L., Cambourne, B. Macionis N. (2000). Wine Tourism Around the World: Development, Management and Markets. Elsevier Science Oxford.
  18. Ibanez Rodriguez M., 2010. Perfil del turista del vino. Actas del Congreso Latino Americano de Enoturismo. Retrieved from: www.serragaucha.com/pt/paginas/congresso- de-enoturismo.
  19. Jaffe, E., Pasternak, H. (2004). Developing Wine Trails as a Tourist Attraction in Israel. International Journal of Tourism Research, 6, 237-249.
  20. Karlsson, P., Karlsson, B. (2017). The Four Successful Types Of Wine Tourism. www.forbes.com.
  21. Kodłubański, T. (2017). Winnice polskie mają potencjał i przyszłość. agroFakt.pl. Retrived form: www.agrofakt. pl/winnice-polskie-maja-potencjal-przyszlosc [accessed: 24.04.2018].
  22. Kowalczyk, A. (2003). Szlaki wina - nowa forma aktywizacji turystycznej obszarów wiejskich. Prace i Studia Geograficzne, 32, 69-98.
  23. KOWR (2018). Wino. Komunikat Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Retrieved from www.kowr.gov. pl/interwencja/wino [accessed: 24.04.2018].
  24. Makowski, J., Miętkiewska-Brynda, J. (2015). Turystyka winiarska w Polsce. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1 (15), 163-172.
  25. Mazurkiewicz, L., 2008. O istocie turystyki kulturowej. Turystyka i Rekreacja, 4, 51-61.
  26. Mazurkiewicz-Pizło, A. (2013). Enoturystyka jako szansa rozwoju społeczno-ekonomicznego obszarów wiejskich. TNOiK, Toruń.
  27. Mazurkiewicz-Pizło, A. (2015). Typologie konsumentów turystyki winiarskiej. Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, 2, 259-270.
  28. Poczta, J., Zagrocka, M. (2016). Uwarunkowania rozwoju turystyki winiarskiej w Polsce na przykładzie regionu zielonogórskiego. Turystyka Kulturowa, 5, 115-130.
  29. Ruiz, Romero De La Cruz, E., de los Reyes Cruz Ruiz, E., Zamarreño Aramendia, G. (2017). Wine routes and local development. Present and Future in the province of Malaga. International Journal of Scientific Management and Tourism, 3 (1), 283-310.
  30. Sharma, K.K. (2005). Tourism and Development. Sarup & Sons. New Delhi.
  31. Sieczko, A. (2009). Enoturystyka szansą dla gospodarstw agroturystycznych i małych winnic w Polsce. [In:] A. Balińska (Ed.), Potencjał turystyczny regionów. FAPA, Warszawa, 99-108.
  32. Sokół, J.L. (2015). Perspektywy rozwoju turystyki winiarskiej w Polsce - szanse i bariery. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 2 (16), 39-48.
  33. Stasiak A. (2013). Nowe przestrzenie i formy turystyki w gospodarce doświadczeń. Turyzm, 23 (2), 65-74.
  34. Thach, L. (2007). Trends in Wine Tourism. Wine Business Monthly, 14 (8), 86-89.
  35. Theverin, C. (1996). Quands le vignerons font du tourisme. Espaces, 140, 43-48.
  36. Widawski, K., Oleśniewicz, P., Markiewicz-Patkowska, J. (2016). Enoturystyka - rola edukacji w kształtowaniu oferty turystycznej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 13, 261-272.
  37. Vale, M. (2014). A importância da experiência no turismo - O caso do enoturismo na Região do Douro. University of Porto, Porto.
Cited by
Show
ISSN
1644-0757
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.22630/ASPE.2018.17.2.31
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu