BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Jaska Ewa (Warsaw University of Life Sciences - SGGW, Poland)
Title
The Role of Sports Broadcasts in Gaining Competitive Advantage by Tv Stations
Znaczenie transmisji sportowych w budowaniu przewagi konkurencyjnej stacji telewizyjnych
Source
Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 2018, R. 17, nr 3, s. 43-51, tab., rys., bibliogr. 16 poz.
Keyword
Telewizja, Sport, Reklama, Przewaga konkurencyjna
Television, Sport, Advertising, Competitive advantage
Note
streszcz., summ.
Abstract
Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia transmisji sportowych w budowaniu przewagi konkurencyjnej stacji telewizyjnych na podstawie źródeł pierwotnych i wtórnych. Scharakteryzowano zmiany na rynku telewizyjnym determinujące poszukiwanie nowych treści i form finansowania, wielkość audytorium i wpływy reklamowe stacji posiadających prawa do transmisji sportowych, a także czynniki wyboru kontentu premium. Przeprowadzona analiza została ograniczona do meczów piłki nożnej rozgrywanych w ramach mistrzostw i skoków narciarskich. Stacje posiadające prawa do ważnych wydarzeń sportowych mają większe wpływy reklamowe, większe udziały w rynku widowni i uruchamiają dodatkowe kanały, specjalne platformy i social media do upowszechniania posiadanego kontentu. Tym samym wzrastają ich udziały w rynku widowni, reklamy i są oni obecni ze swoją ofertą w wielu segmentach rynku audiowizualnego. (abstrakt oryginalny)

The aim of this paper is to explore the role of sports broadcasts in achieving competitive advantage by TV stations over their rivals on the basis of primary and secondary sources. Firstly, the study provides a review of the transformations of the television market in Poland resulting in more intense search for new content and sources of funding. Secondly, it presents analysis of viewership and advertising revenues of TV stations holding rights for sports broadcasts. Finally, it investigates what factors determine viewers' decision to pay for premium content. The conducted analysis covers broadcasts of selected sporting events, namely football matches played as part of championships and ski jumping. TV stations holding rights to broadcast important sports events have higher advertising revenues, bigger audience market shares and launch additional channels, special platforms and use social media to deliver their content to all segments of the audio-visual market. (original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bielak, T., Filiciak, M., Ptaszek, G. (2011). Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  2. Bugajski, A. (2016). Całe Euro w Polsacie dla wybranych, którzy zapłacą. Znamy rozpiskę transmisji. Retrieved from https://www.przegladsportowy.pl/pilka-nozna/ euro-2016/wszystkie-mecze-euro-2016-w-nowych-kanalach- polsatu/jtbeyg6 [accessed: 21.05.2018].
  3. Dzierżyńska-Mielczarek, J. (2014). Rynek telewizyjny w Polsce. Studia Medioznawcze, 1, 105-106.
  4. Hjarvard, S. (2008). The Mediatization of Society. A Theory of the Media as Agents of Social and Cultural Change. Nordicom Review, 2, 105-134.
  5. Jaska, E., Werenowska, A. (2017). Komunikacja przedsiębiorstwa z otoczeniem w gospodarce opartej na wiedzy. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  6. Jaskiernia, A. (2016). Od telewizji masowej do Netfliksa. Wydawnictwo Aspra, Warszawa.
  7. Kopecka-Piech, K. (2013). Sport - od medialnego zapośredniczenia do mediatyzacji. [In:] R. Kossakowski (Ed.), Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych. Orbis Exterior, Pszczółki, 103-119.
  8. Kosman, J. (2014). Kontent premium. Retrieved from https://marketing.org.pl/mwp/403-kontent-premium [accessed: 15.06.2018].
  9. Küng, L. (2012). Strategie zarządzania na rynku mediów. Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  10. Kurdupski, M. (2016). Udział telewizyjnej "wielkiej czwórki" w ciągu 10 lat spadł z 78 proc. do 41 proc. (raport). Retrieved from https://www.wirtualnemedia. pl/artykul/udzial-telewizyjnej-wielkiej-czworki-w-ciagu- 10-lat-spadl-z-78-proc-do-41-proc-raport [accessed: 16.06.2018].
  11. Kurdupski, M. (2018). Krótszy czas oglądania telewizji w 2017 roku. Polsat i TVN liderami (raport). Retrieved from https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krotszyczas- ogladania-telewizji-w-2017-roku-polsat-i-tvn-liderami- raport [accessed: 03.01.2018].
  12. Lemańska, M. (2016). Digital TV research: prawie 3 mln abonentów Vod w sieci w Polsce w 2021 r. Retrieved from https://www.kariera.pl/artykuly/digital-tv-research -prawie-3-mln-abonentow-vod-w-sieci-w-polsce-w- 2021-r/ [accessed: 16.06.2018].
  13. Nosal, P. (2010). Sprzęt do rywalizacji/rywalizacja sprzętu. Socjologiczne spojrzenie na autonomizację przedmiotów w sporcie. Homo Ludens, 1, 137-150.
  14. Pallus, P. (2016). Euro 2016. Polsat zarabia więcej z reklam niż TVP, chociaż ma mniej widzów. Retrieved from https://businessinsider.com.pl/media/reklama/ktozarabia- wiecej-na-reklamach-przy-meczach-euro- 2016/9qh5xqz [accessed: 14.05.2018].
  15. Szewczyk, Ł. (2017). Cały sport w jednym dekoderze? Bój o telewizyjne prawa sportowe. Retrieved from https:// media2.pl/media/141413-Caly-sport-w-jednym-dekoderze- Boj-o-telewizyjne-prawa-sportowe.html [accessed: 25.04.2018].
  16. Telekabel.pl (2016). Kanały sportowe w Polsce. Gwiazdy czy nisze. Raport lipiec-sierpień 2016. Retrieved from www.telekabel.pl/wp-content/uploads/2016/10/sportwakacje. pdf [accessed: 19.05.2018].
Cited by
Show
ISSN
1644-0757
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.22630/ASPE.2018.17.3.36
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu