BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Okulicz-Kozaryn Walery (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)
Title
A "Hot" Word of Modern Polish Higher Education: Do Students Prefer an Auditory Way of Learning?
"Gorące" słowo o współczesnym polskim szkolnictwie wyższym: czy studenci wolą słuchowego sposób uczenia się?
Source
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, 2018, nr 31, s. 256-267, rys., tab., bibliogr. 27 poz.
Keyword
Szkolnictwo wyższe, Uczenie się, Proces uczenia się, Studenci, Preferencje
Higher education, Studying, Learning process, Students, Preferences
Note
JEL Classification: O15, I21, M53
summ., streszcz.
Abstract
Głównym celem przeprowadzonych badań naukowych było oszacowanie preferencji studentów w procesie zdobywania wiedzy (wykłady). Artykuł daje odpowiedź na następujące pytanie badawcze: "Jak się uczyć" polskich studentów w warunkach współczesnego szkolnictwa wyższego? Podstawowymi metodami badań były badania ankietowe, statystyczne opracowanie ankiet, weryfikacja hipotez statystycznych. Statystycznie udowodniono, że studenci wypowiedzieli się jednoznacznie za wizualny sposób uczenia się na wykładach. To jest "gorące" słowo na temat współczesnego polskiego szkolnictwa wyższego. Wynik jest bardzo statystycznie istotny (99,9%). Wyniki badań mogą okazać się przydatne na etapie wprowadzania reformy Szkolnictwa Wyższego w RP, w tym prawidłowego kształtowania kadry pracowników naukowo-dydaktycznych w systemie Szkolnictwa Wyższego. (abstrakt oryginalny)

The aim of this study was to investigate the preferences of Polish students in the way of learning in lectures. The paper provides an answer to the following research question: "How to teach" Polish students in conditions of modern Higher Education? The main research methods were questionnaire survey, statistical processing of questionnaires, verification of statistical hypotheses. Statistically proven that Polish students do not prefer the auditory way of learning in lectures. They prefer the visual way of learning in lectures. The result is very highly statistically significant (99.9%). The result is a "hot" word of modern Polish higher education. The result of the study may be useful at the input stage of the reform of Higher Education in Poland, including for the formation of training programs for scientific and pedagogical staff. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Baker R., Evans B., Li Q. et al., Does Inducing Students to Schedule Lecture Watching in Online Classes Improve Their Academic Performance? An Experimental Analysis of a Time Management Intervention. Research in Higher Education, 2018, First Online: 28 July 2018, 1-32.
  2. Bunce L., Baird A. & Jones S., The student-as-consumer approach in higher education and its effects on academic performance, Studies in Higher Education, 2017, 42:11, 1958-1978.
  3. BUS_9641_Business_Statistics_3. Textbook for the Program «Masters of Business Administration», USA. NY. Kingston University. 2010, 122 p.
  4. Chto takoe lekcia? Lekcia: opredelenie i vidy (http://fb.ru/edit/a274605, 14.03.2018).
  5. Dobbins M. Exploring the governance of Polish public higher education: balancing restored historical legacies with Europeanization and market pressures, European Journal of Higher Education, 2015, 5:1, 18-33.
  6. Douglas J., Douglas A., McClelland R. & Davies J., Understanding student satisfaction and dissatisfaction: an interpretive study in the UK higher education context, Studies in Higher Education, 2015, 40:2, 329-349.
  7. Guluţă M., and Rusu C., Leadership styles and managerial behavior in Romanian companies. Polish Journal of Management Studies, 2016, 13, 2. - p. 69-80.
  8. Edwards M. & Clinton M., A study exploring the impact of lecture capture availability and lecture capture usage on student attendance and attainment. Higher Education, 2018, First Online: 05 June 2018, 1-19.
  9. Elliott K. & Healy M., Key Factors Influencing Student Satisfaction Related to Recruitment and Retention, Journal of Marketing for Higher Education, 2001, 10:4, 1-11.
  10. Formi i metodi obuchenia. (https://vuzlit.ru/439916/formy_metody_obucheniya, 02.03.2018).
  11. Kvanina V., Gragdansko-pravovoe regulirovanie pravootnishenij v sfere visshego obrazovania, M., 2005, 272, 292, 293.
  12. Elliott K. & Shin D., Student Satisfaction: An alternative approach to assessing this important concept, Journal of Higher Education Policy and Management, 2002, 24:2, 197-209.
  13. Maxwell-Stuart R., Taheri B., Paterson A., O'Gorman K. & Jackson W., Working together to increase student satisfaction: exploring the effects of mode of study and fee status, Studies in Higher Education, 2018, 43:8, 1392-1404.
  14. Newman-Ford L., Fitzgibbon K., Lloyd S. & Thomas S., A large-scale investigation into the relationship between attendance and attainment: a study using an innovative, electronic attendance monitoring system. Studies in Higher Education, 2008, 33(6), 699-717.
  15. Nixon E., Scullion R. & Hearn R. Her majesty the student: marketised higher education and the narcissistic (dis)satisfactions of the student-consumer, Studies in Higher Education, 2018, 43:6, 927-943.
  16. Nedostatki, svoystvennie lekcionnoy sisteme podachi informacii (http://fb.ru/edit/a274605, 14.03.2018).
  17. Ovink S., Kalogrides D., Nanney M. et al., College Match and Undermatch: Assessing Student Preferences, College Proximity, and Inequality in Post-College Outcomes. Research in Higher Education, 2018, 59:5, 553-590.
  18. Polsha: reforma obrazovania (http://www.imemo.ru/index.php?page_id=502&id=2518, 21.07.2016).
  19. Poniatie i funkcii lekcionnoy formi obuchenia (https://studopedia.ru/2_62021_ponyatie-i-funktsii-lektsionnoy-formi-obucheniya.html, 11.03.2018).
  20. Preimushestva metoda (http://fb.ru/edit/a274605, 14.03.2018).
  21. Protest środowisk naukowych i akademickich przeciw planowanym zmianom w edukacji (https://www.change.org/p/nie-dla-pośpiesznej-reformy-edukacji-nie-dla- chaosu-w-szkołach?source_location=petition_footer&algorithm=curated_trending&original_footer_petition_id=13028495&grid_position=6&pt, 25.03.2018).
  22. Samigin S. et al., Pedagogika i psikhologia visshey shkoli, 1998, 544.
  23. Slastenin V., Isaev I., Mishenko A. et al., Pedagogika, 2000, 512.
  24. Szkudlarek T. & Stankiewicz Ł. Future perfect? Conflict and agency in higher education reform in Poland, International Journal for Academic Development, 2014, 19:1, 37-49.
  25. Teelken Ch. Teaching assessment and perceived quality of teaching: a longitudinal study among academics in three European countries, European Journal of Higher Education, 2018, Published online: 20 Jun 2018.
  26. Tomlinson M. Exploring the Impacts of Policy Changes on Student Attitudes to Learning, York: Higher Education Academy, 2014, 50.
  27. Wihlborg M., and Teelken C. Striving for Uniformity, Hoping for Innovation and Diversification, A Critical Review Concerning the Bologna Process - Providing an Overview and Reflecting on the Criticism. Policy Futures in Education, 2014, 12: 1084-1100.
Cited by
Show
ISSN
2391-9167
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu