BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Zalech Mirosław (Akademia Wychowania Fizycznego Filia AWF w Białej Podlaskie), Jaczynowski Lech (Akademia Wychowania Fizycznego Filia AWF w Białej Podlaskie)
Title
Wykorzystanie chronokarty do badania budżetu czasu studentów
Application of chronocard for testing students' budget of time
Source
Rocznik Naukowy Wydziału Zarządzania w Ciechanowie, 2018, t. 12, nr 1-4, s. 59-68, tab., bibliogr. 9 poz.
Research Yearbook Faculty of Management in Ciechanów
Keyword
Studenci, Czas pracy, Czas wolny, Styl życia
Students, Working time, Leisure time, Lifestyle
Note
streszcz., summ.
Abstract
Przy pomocy chronokarty, uwzględniającej takie aktywności jak: zajęcia na uczelni, praca zawodowa, nauka własna, sen, higiena osobista, życie towarzyskie, zajęcia domowe, spożywanie posiłków, uczestnictwo w sporcie, dojazdy i dojścia, oglądanie telewizji i inne, zbadano dobową strukturę czasu studentów niestacjonarnych, uczących się na pierwszym roku, na kierunku zarządzanie. Uzyskane dane porównano z danymi uzyskanymi przez GUS na próbie ogólnopolskiej. Stwierdzono, że badani studenci mniej śpią i więcej pracują niż osoby badane przez GUS. Jednocześnie odnotowano znaczną ich absencję na obowiązkowych zajęciach dydaktycznych oraz niewielką dozę czasu poświęcają na naukę własną w stosunku do oficjalnych planów zajęć w szkole. Szczegółowo opisano też problemy metodologiczne z jakimi zetknięto się przy przeprowadzaniu tego typu badań.(abstrakt oryginalny)

With the application of chronocard, which includes activities such as: uni- versity classes, professional work, self-study, sleep, personal hygiene, social life, home activities, eating meals, participation in sports, commuting and going around, watching TV and others, the daily structure of time of non-stationary students who study in the first year in the faculty of management was examined. The obtained data was compared with the data obtained by Central Statistical Office on a nationwide sample. It was found that the surveyed students sleep less and work more than those surveyed by the Central Statistical Office. At the same time, they noted their considerable absence from obligatory didactic classes and the fact that they devote a small amount of time on their own education in relation to official school schedules. The methodological problems encountered in carrying out this type of research were also described in detail.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Central Statistical Office (2015); Time use survey 2013. Part 1. Warsaw, Statistical Publishing Establishment.
  2. Fołtyn H. (1998); Organizacja pracy menedżera (materiały powielane), Wydział Zarządzania UW Warszawa.
  3. Kelly P, Thomas E., Doherty A., Harms T., Burke O., Gershung J. etal. (2015); Developing a Method to Test the Validity of 24 Hour Time Use Diaries Using Wearable Cameras: A. Feasibility Pilot. "PLoS ONE" 10 (12): e0142198.
  4. Kieżun W. (1971); Organizacja pracy własnej dyrektora. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  5. Jaczynowski L., Polkowski T. (2004); Compatibility of Assessment Systems of Societies' Physical Activities. In J. Kosiewicz, L. Jaczynowski (eds.) Physical Activity in Integrating Europe (pp. 237-250). The Józef Piłsudski Academy of Physical Education Warsaw.
  6. Makohoń-Wiadrowska E., Kulik T. B. (2003); Styl życia młodzieży akademickiej elementem warunkującym zdrowie. "Annales Universitatis Mariac Curie-Sklodowska. Sectio D: Medicina 58" (supl - 13), 158-163.
  7. Smoleń A. (2005); Fotografia dnia pracy. W: L. Jaczynowski (red.), Techniki organizatorskie w teorii i praktyce kultury fizycznej. AWF Warszawa, s. 159-163.
  8. Sudoł S. (2014); Podstawowe problemy stojące przed naukami o zarządzaniu. "Rocznik Naukowy Wydziału Zarządzania w Ciechanowie" 1-4 (Vin) s. 69-78).
  9. Zieleniewski J. (1969); Organizacja i zarządzanie. PWN, Warszawa
Cited by
Show
ISSN
1897-4716
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu