BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Flak Olaf (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
Title
Wybrane dylematy badania konkurencyjności przedsiębiorstw
Source
Organizacje Komercyjne i Niekomercyjne wobec Wzmożonej Konkurencji i Rosnących Wymagań Konsumentów, 2005, vol. 4, s. 135-145, tab., bibliogr. 16 poz.
Keyword
Zarządzanie przedsiębiorstwem, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Zarządzanie strategiczne
Enterprise management, Enterprise competitiveness, Strategic management
Note
summ.
Abstract
Pojęcie konkurencyjności stało się ważne dla polskich przedsiębiorstw w chwili przejścia od gospodarki centralnie planowanej do gospodarki rynkowej. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na rolę konkurencyjności w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa jest dokonująca się integracja Polski z rynkiem europejskim i konieczność konkurowania z firmami wywodzącymi się z dojrzałych gospodarek rynkowych. (...) Celem referatu jest poszukiwanie poprzez publiczną dyskusję odpowiedzi na 7 istotnych pytań badacza konkurencyjności przedsiębiorstw. W związku z abstrakcyjnym charakterem konkurencyjności istnieje problem powiązania tego pojęcia z procesami zachodzącymi w życiu gospodarczym przedsiębiorstw. W tym celu powinny zostać wykreowane procedury wiążące pojęcie konkurencyjności z rzeczywistymi zdarzeniami oraz pozwalające wykorzystywać to pojęcie do opisu zjawisk w gospodarce. (fragment tekstu)

In the paper the author asks questions about several aspects in company competitiveness research. There are:
  • how to define competitiveness of companies?
  • how to build a model of theoretical concepts?
  • what kind of measures should be used in the research?
  • how to compare companies in the field of competitiveness?
  • what rules should be set when choosing companies to a research group? (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. PWN, Warszawa 2004.
  2. Dusza J., Gortat G., Leśniewski A.: Podstawy metrologii. Politechnika Warszawska, Warszawa 1998.
  3. Główczyk J.: Uniersalny słownik ekonomiczny. Fundacja Innowacja, Warszawa 2000.
  4. Gorynia M.: Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przej ścia. Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 1998.
  5. Kłeczek R., Kowal W, Woźniczka J.: Strategiczne planowanie marketingowe. PWE, Warszawa 1997.
  6. Kramer T.: Podstawy marketingu. PWE, Warszawa 2000.
  7. Mayntz R., Holm K., Huebner P.: Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN Warszawa 1985.
  8. Pierścionek Z.: Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. PWN, Warszawa 2003.
  9. Porter M.E.: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa 1992.
  10. Praca zbior. pod red. E. Skawińskiej: Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście. PWN, Warszawa-Poznań 2002.
  11. Praca zbior. pod red. M. Goryni: Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2002.
  12. Praca zbior. pod red. M. J. Stankiewicza: Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. TNOiK, Toruń 1999.
  13. Stankiewicz M. J.: Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń 2002.
  14. Turner J.H.: Struktura teorii socjologicznej. PWN, Warszawa 1985.
  15. Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P, Witczak H.: Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. PWE, Warszawa 2004.
  16. Urbanowska-Sojkin E.: Zarządzanie przedsiębiorstwem. Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 1999.
Cited by
Show
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu