BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Wadas Monika (Akademia Ekonomiczna w Krakowie)
Title
Partnerstwo w zarządzaniu łańcuchem dostaw jako czynnik sukcesu przedsiębiorstwa
Partnership as a Success Factor of Supply Chain Management
Source
Organizacje Komercyjne i Niekomercyjne wobec Wzmożonej Konkurencji i Rosnących Wymagań Konsumentów, 2005, vol. 4, s. 365-380, rys., bibliogr. 14 poz.
Keyword
Zarządzanie łańcuchem dostaw, Partnerstwo biznesowe, Sukces przedsiębiorstwa
Supply Chain Management (SCM), Business partnership, Success of the company
Note
summ.
Abstract
Celem niniejszej pracy jest wykazanie, iż osiągnięcie sukcesu na rynku nie jest możliwe bez uwzględnienia w procesie zarządzania łańcuchem dostaw konieczności budowania trwałych, partnerskich relacji z innymi podmiotami rynku. Realizacja tego celu prowadzi do potrzeby przedstawienia w niniejszym artykule ewolucji poglądów w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, omówienia koncepcji konkurencji i współpracy w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, a także przedstawienia założeń i niezbędnych warunków partnerstwa. (fragment tekstu)

The findings of this article provide some support for the hypothesis that a partnering relationship with selected supply chain members results in better logistics performance. The benefits of sustainable supply chain management are numerous. Strong relationships in supply chains increase the likelihood that firms will exchange critical information and work together to plan and implement new supply chain strategies, sharing the risks and rewards along the way. Characteristics of strong relationships include trust, commitment, cooperation, common interest, and openness. Benefits of strong relationships include improved customer service and the reduction of costs. In addition, improving service while simultaneously lowering costs should enable firms to leverage their supply chain systems into sustainable sources of competitive advantage. Strong trading partner relationships should be consistently cited as critical to successful supply chain collaboration. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Abt S, Adamczewski P, Kiba M, Kierek- Królikowska D, Ziemkowski M, Koncepcja łańcucha logistycznego [w]: Zarządzanie w łańcuchach logistycznych, Abt S. ZN 29, AE Poznań 2003.
  2. Christopher M, Logistyka marketingowa, PWE, Warszawa 2005.
  3. Christopher M. Logistyk i zarządzanie łańcuchem dostaw. Strategie obniżki kosztów ipoprawypoziomu usług, PCDL 2000.
  4. Christopher R, Thomas W, Evaluating the relationship between questionable business practices and the strength of supply chain relationships, Journal of Business Logistics, 1/1/03.
  5. Coyle J, Bardi E, Langley C. Zaradzanie logistyczne, PWE, Warszawa 2002.
  6. Fechner I, Logistyka na progu nowego stulecia w: Koncepcje i strategie logistyczne, nr 1/2002.
  7. Kisperska-Moroń, D. Wpływ tendencji integracyjnych na rozwój zarządzania logistycznego, Prace naukowe AE , Katowice 1999.
  8. Lambert D M., Emmelhainz M A. and Gardner J T Developing and Implementing Supply Chain Partnerships, The International Journal of Logistics Management, 1996, Vol. 7, No. 2.
  9. Łupicka-Szudrowicz A. Zintegrowany łańcuch dostaw w teorii i praktyce gospodarczej, AE Poznań 2004.
  10. Martenowska M, Łańcuch dostaw - zagadnienia wybrane, Logistyka 3/ 2004.
  11. Romanowska M. Trocki M, Przedsiębiorstwo partnerskie, Difin, Warszawa 2002.
  12. Ross G. Beyond success: Achieving synergy in teamwork, Journal for Quality and Participation, The, Fall 2003.
  13. Szuster M, Podleśny A. Partnerstwo jako sposób na współdziałanie w łańcuchu logistycznym [w]: Zarządzanie w łańcuchach logistycznych, Abt S. ZN 29, AE Poznań 2003.
  14. Witkowski J. Zarządzanie łańcuchem dostaw. Koncepcje, procedury, doświadczenia, PWE, Warszawa 2003.
Cited by
Show
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu