BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Sklinda Sławomir (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Kowalski Tomasz (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Title
Wpływ publikacji wyników kwartalnych na cenę akcji : empiryczny test w warunkach polskiego rynku kapitałowego (2002-2005)
Earnings Announcement Impact on Shareholders Value : an Empirical Verification on the Polish Market (2002-2005)
Source
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006, nr 1133, s. 464-472, rys., bibliogr. 11 poz.
Issue title
Inwestycje finansowe i ubezpieczenia - tendencje światowe a polski rynek
Keyword
Ceny akcji
Shares prices
Note
summ.
Abstract
Celem niniejszego badania jest weryfikacja hipotezy zerowej o braku istotności wpływu publikacji wyników na bieżącą wartość rynkową przedsiębiorstwa. Inaczej formułując, jeżeli rynek rzeczywiście nie uwzględnia fundamentów, to publikacja sprawozdań finansowych nie powinna mieć wpływu na cenę akcji. W przeciwnym wypadku, jeśli wyniki okazałyby się lepsze/gorsze od oczekiwań inwestorów, to kurs akcji w oknie zdarzenia powinien być istotnie wyższy/niższy od oczekiwanego szacowanego modelem rynkowym (market returns) bądź modelem zwrotów dostosowanych do rynku (market adjusted returns). W pracy zastosowana została metodyka badania analizy wydarzeń (event studies), a do definiowania dobrych/złych zdarzeń wykorzystano publicznie dostępne konsensusy rynkowe oczekiwanych wyników kwartalnych. (fragment tekstu)

The aim of this paper is empirical verification of earnings (operating - 177 observations and net result - 228 observations) announcement impact on shareholders value. The null hypothesis of earnings announcement lack of impact on share's abnormal return was tested applying both Brown and Warner [5] and Boehemer, Masumeci and Poulsen [3] techniques. Achieved results are coherent with expectations and surveys in other countries. Announcement of earnings higher than market consensus causes statistically significant positive abnormal returns (the strongest effect on the publication date), whereas information on worse that expected results in statistically significant negative abnormal results (the strongest effect on a day after publication). (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. Andreas D., Zimmerman H., Consensus Forecasts of Corporate Earnings changes and the Performance of Swiss Stocks, "Journal of Investing", New York, Spring 1999.
  2. Antti K., Schadewitz H., Effects of Earnings and Disclosure on Stock Market Behavior around Interim Report Announcement, "International Journal of Management", Poole, Sep 1997.
  3. Berry D., Lindgren B., Statistics: Theory and Methods, Duxbury Press, Second Edition 1996.
  4. Boehmer E., Musumeci J., Poulsen A., Event-Study Methodology under Conditions of Event-Induced Variance, "Journal of Financial Economics", 1991 vol. 30(2).
  5. Brown S., Warner J., Using Daily Returns: The Case of Event Studies, "Journal of Financial Economics" 1985 vol. 14.
  6. Corrado C., Zivney T., The Specification and Power of the Sign Test in Event Study Hypothesis Test Using Daily Stock Returns, "Journal of Financial an Quantitative Analysis" 1992 vol. 27.
  7. Fama E.F., French K.W., The Cross Section of Expected Stock Returns, "Journal of Finance" 1992 nr 47.
  8. MacKinlay C., Event Studies in Economics and Finance, "Journal of Hconomic Literature" 1997 vol. 35, issue 1.
  9. Pope P., Inyangete C., Differential Information, the Variability of UK Stock Returns, and Earnings Announcements, "Journal of Business Finance & Accounting", Oxford 1992.
  10. Sinclair N., Young J., The Timeliness of Half Yearly Earnings Announcements and Stock Returns, "Accounting and Finance", Clayton 1991.
  11. Sklinda S., Zastosowanie mnożników fundamentalnych w wycenie aktywów kapitałowych, materiały konferencyjne "Inwest 2005".
Cited by
Show
ISSN
0324-8445
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu