- Author
- Caplinska Aina (Daugavpils University, Latvia), Stasane Janina (Daugavpils University, Latvia)
- Title
- The concept of creativity in entrepreneurship
- Source
- Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2019, nr 2, s. 43-53, wykr., tab., bibliogr. 20 poz.
- Keyword
- Młodzież, Przedsiębiorczość, Kreatywność, Innowacyjność
Youth, Entrepreneurship, Creativity, Innovative character - Note
- streszcz., summ.
- Country
- Łotwa
Latvia - Abstract
- Celem artykułu jest analiza gotowości młodzieży mieszkającej w mieście Daugawpils (Łotwa) do założenia biznesu i określenie poziomu myślenia kreatywnego. Wyniki badań, przeprowadzonych przez autorki wśród młodych ludzi pn. Przygotowania młodzieży Daugavpils do biznesu wskazują, że 54 proc. ankietowanych brakuje pomysłów, co pokazuje, że młodzi ludzie nie są szczególnie kreatywni. W 2017 r. przeprowadzono badanie myślenia kreatywnego wśród młodych twórców, mieszkańców Daugavpils, przy użyciu testu E.P. Torensa. Jak pokazują wyniki badań, młodzież pod względem myślenia kreatywnego mieści się w ramach normy, ale jest duża część młodych ludzi, których poziom kreatywności mierzony testem testu E. Torensa jest poniżej normy.(abstrakt oryginalny)
The aim of the article is to analyse the readiness of Daugavpils young people for entrepreneurship and to define the level of creative thinking. In 2016 the research "Readiness of Daugavpils youth for entrepreneurship" carried out based on the survey among Daugavpils young people showed that 54% of the respondents experience lack of ideas, which testifies to the fact that the young are not specifically creative. In 2017 the research into the creativity of Daugavpils youth was carried out with the use of E.P. Torrance test. According to the results of the research, Daugavpils youth in general think creatively within the normal limits, though there is also a big part of young people whose level of creative thinking according to E.P. Torrance test is lower than the norm.(original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice - Full text
- Show
- Bibliography
- Boden M.A. (2004), The Creative Mind: Myths And Mechanisms, Routledge.
- Caplinska A., Stasane J. (2016), Readiness of Daugavpils youth for entrepreneurship, research, Daugavpils University, Latvia.
- Caplinska A., Stasane J. (2017), Readiness of Daugavpils youth for entrepreneurship - with the use of E.P. Torrance Test, research, Daugavpils University, Latvia.
- Goff K., Torrance E.P. (2002), Abbreviated Torrance Test for Adults Manual, Bensenville (Illinois), Scholastic Testing Service, Inc.
- Guilford J.P. (1968), Intelligence, Creativity and their Educational Implications, California, Robert R. Knap.
- Kaufman J.C., Plucker J.A., Baer J. (2008), Essentials of Creativity Assessment, Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.
- Kim K.H. (2006), Can We Trust Creativity Tests? A Review of the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT), "Creativity Research Journal".
- Novatīva un radoša domāšana uzņēmējdarbībā (2014), http://innostartupproject.files.wordpress. com, access: 16/12/2018.
- Oech R. (1983), Cashing In On Creativity, "Inc. Magazine".
- Pašrealizācija radošā attīstībā ( 2015), Pieejams, http://latvuda.lv, access: 16/12/2018.
- Pudmenzky A. (2004), Teleonomic Creativity: First Insights, http://alex.pudmenzky.com, access: 16/12/2018.
- Radošums kā degviela biznesam (2017), https://www.diena.lv, access: 16/12/2018.
- Reynolds P.D., Curtin R.T. (2011), New Business Creation. An International Overview, Springer.
- Rothenberg A., Wyshak G., (2004), Family Background and Genius, "Canadian Journal of Psychiatry", Vol. 49, 185-91.
- SEB (2015), No uzņēmējdarbības uzsākšanas Latvijas iedzīvotājus attur bailes un radošu ideju trūkums, SEB, http://www.seb.lv, access:16/12/2018.
- Sternberg R.J, Lubart T.I. (1996), Investing in Creativity, "American Psychologist", Vol. 51, No. 7.
- Torrance E.P. (1966), The Torrance tests of creative thinking: norms-technical manual. Research Edition-Verbal Tests, forms A and B figural tests, Princeton, Personnel Press.
- Torrance E.P. (2008), Torrance tests of creative thinking: norms-technical manual, verbal forms A and B, Bensenville, Scholastic Testing Service.
- Yin R.K. (2003), Case Study Research: Design and Methods, Sage Publications.
- Тест креативности Торренса. Диагностика творческого мышления (2016), http://psycabi. net, access: 16/12/2018.
- Cited by
- ISSN
- 1896-656X
- Language
- eng
- URI / DOI
- https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2838