BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Wojcieszak Monika (Poznań University of Life Sciences, Poland)
Title
Female Entrepreneurship in Rural Areas (Example of the Wielkopolskie Voivodship)
Przedsiębiorczość kobiet na obszarach wiejskich (przykład województwa wielkopolskiego)
Source
Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists, 2019, T. 21, z. 3, s. 512-521, rys., tab., bibliogr. 30 poz.
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu
Keyword
Wyniki badań, Przedsiębiorczość, Wieś, Obszary wiejskie, Kobieta
Research results, Entrepreneurship, Village, Rural areas, Woman
Note
JEL Classification: R10, Q10, O10
streszcz., summ.
Country
Województwo wielkopolskie
Greater Poland Voivodeship
Abstract
Celem badań było wskazanie uwarunkowań, determinant oraz barier w zakresie przedsiębiorczości kobiet. W realizacji postawionego celu posłużono się wynikami badań przeprowadzonych w 2019 roku na próbie 213 kobiet, prowadzących działalność gospodarczą na terenach wiejskich w województwie wielkopolskim. W badanej grupie przeważały osoby, które prowadziły usługi związane z handlem. Bardzo popularną branżą, w której także funkcjonują badane kobiety to usługi fryzjersko-kosmetyczne. Informacje od respondentek pozyskano za pomocą kwestionariusza ankiety. Uzyskane dane poddano analizie, a następnie przedstawiono przy zastosowaniu metod statystyki opisowej. Do grupy najważniejszych uwarunkowań sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości respondentki zaliczyły dostępność kapitału (dostępność środków finansowych dla nowych i rozwijających się firm), dobrze przygotowane programy edukacyjne i rozwojowe, które niewątpliwie pobudzają ideę prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz polityka publiczna np. w zakresie podatków. Innymi ważnymi uwarunkowaniami są: odpowiedni dostęp do instrumentów i działań wspierających przedsiębiorczość, a także odpowiedni dostęp do infrastruktury technicznej. Według badanych największymi barierami w prowadzonej działalności są skompilowane procedury administracyjne oraz brak środków finansowych, a także brak odpowiednich szkoleń, strach przed ryzykiem niepowodzenia, porażką lub bankructwem.(abstrakt oryginalny)

The purpose of the study presented in this paper is to indicate the conditions for, determinants of and barriers to female entrepreneurship. To meet the objective defined above, the author relied on the findings from her own survey conducted in 2019 with a sample of 213 women engaged in economic activity in rural areas of the Wielkopolskie Voivodship. In the group surveyed, most people offered trade-related services. Hairdressing and beauty services are another highly popular activity among the women covered by this study. Once collected from the respondents, the information was analyzed and described with the use of descriptive statistics methods. According to the respondents, the group of key conditions that promote entrepreneurship includes the availability of capital (funds for new and developing companies) and thoughtfully prepared educational and developmental programmes encouraging people to start their own business, as well as public policy for taxes etc. Other important conditions include adequate access to entrepreneurial instruments and measures, and adequate access to technical infrastructure. The interviewees believe that the greatest barrier faced when running a business is the complicated administrative procedure and a lack of startup funds.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Ascher Jacques. 2012. Female entrepreneurship - an appropriate response to gender discrimination. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation 4 (8): 97-114.
  2. Borowska Alina. 2013. Determinanty i bariery przedsiębiorczości kobiet w Polsce (Determinants for and barriers to female entrepreneurship in Poland). Economics and Management 3: 152-162.
  3. Bosma Niels, Sander Wennekers, José Ernesto Amoros. 2012. Global Entrepreneurship Monitor 2011 - Extended Report: Entrepreneurship and Entrepreneurial Employees Across the Globe. London: Global Entrepreneurship Research Association (GERA).
  4. Bratnicki Mariusz, Dorota Węcławska, Anna Tarnawa, Przemysław Zbierowski. 2013. Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor - Polska 2012 (Global Entrepreneurship Monitor Report. Poland, 2012). Warszawa: PARP (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości).
  5. Czapiński Janusz, Tomasz Panek. 2015. Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków (Social diagnosis. Conditions and standards of living of the Polish population) Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego (Social Monitoring Board).
  6. Davis Angela. 2011. Rural and urban women entrepreneurs$sa comparison of service needs and delivery methods priorities. International Journal of Business Science & Applied Management 6 (2): 1-16.
  7. Gerejczyk Katarzyna. 2014. Przedsiębiorczość kobiet - aspekt regionalny (Regional aspect of female entrepreneurship). Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie 4: 71-81.
  8. Gołębiowski Grzegorz. 2008. Przedsiębiorczość a czynniki społeczno-kulturowe (Entrepreneurship vs. socio-cultural factors). Problemy Zarządzania 2 (6): 27-38.
  9. Gołębiowski Grzegorz, Piotr Russel. 2017. Determinanty i rozwój przedsiębiorczości kobiet w Polsce na tle wybranych państw (Determinants and development of female entrepreneurship in Poland compared to selected countries). Scientific Journals of the Poznań University of Technology 75: 115-126.
  10. GUS (Central Staistical Office - CSO). 2017. Rocznik Statystyczny (Statistical Yearbook, 2015-2017). Warszawa: GUS.
  11. Halamska Maria. 2013. Żyć na wsi: elementy stylu życia (Rural living: components of a lifestyle). Wieś i Rolnictwo 1 (158): 25-44.
  12. Jyoti Jeevan, Jyoti Sharma, Anita Karma. 2017. Factors affecting orientation and satisfaction of women entrepreneurs in rural India. Annals of Innovation & Entrepreneurship 2 (1): 1-14. DOI: 10.3402/aie.v2i1.7371.
  13. Kawczyńska-Butrym Zofia. 2019. Kobiety - mieszkanki wsi - aktywność i zmiana (Women; rural residents; activity and changes). Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica 68: 5-15.
  14. Krzyżanowska Krystyna 2014. Sytuacja kobiet na obszarach wiejskich i ich udział w rynku pracy (Situation of rural women and their participation in the labor market). Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych 1: 55-67.
  15. Kurowska Anna. 2013. Uwarunkowania przedsiębiorczości kobiet w Polsce związane z macierzyństwem (Maternity-related conditions for female entrepreneurship in Poland). Kobieta i Biznes 1 (4): 5-13.
  16. Lasocki Bogusław, Małgorzata Skrzek-Lubasińska. 2016. Samozatrudnienie w Polsce - problemy definicyjne, dostępność danych i ich interpretacja (Self-employment in Poland: definition-related problems; data availability and interpretation). Wiadomości Statystyczne 7: 1-15.
  17. Lisowska Ewa. 2001a. Bariery przedsiębiorczości kobiet. [W] Przedsiębiorczość kobiet - wyzwanie XXI wieku (Barriers to female entrepreneurship. [In] (Female entrepreneurship: a 21st century challenge), eds. B. Kożuch, Białystok: Publishing House of the Białystok University, pp. 30-37.
  18. Lisowska Ewa. 2001b. Przedsiębiorczość kobiet w Polsce na tle krajów Europy Środkowej i Wschodniej (Female entrepreneurship in Poland compared to Central and Eastern European countries). Monografie i Opracowania. Szkoła Główna Handlowa 494: 1-117.
  19. Michalska Sylwia. 2013. Tradycyjne i nowe role kobiet wiejskich (Traditional and new roles of rural women). Wieś i Rolnictwo 2: 25.
  20. Olejniczak Katarzyna. 2016. Czynniki sprzyjające przedsiębiorczości kobiet w biznesie (Factors conducive to female entrepreneurship). Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie 22: 101-111.
  21. PARP (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polish Agency for Enterprise Development). 2011. Przedsiębiorczość kobiet w Polsce (Female entrepreneurship in Poland). Warszawa: PARP.
  22. PARP (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polish Agency for Enterprise Development). 2018. Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce (Report on the condition of the SME sector in Poland). Warszawa: PARP.
  23. Pomianek Iwona, Magdalena Niewęgłowska. 2018. Kreowanie warunków sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości na obszarach wiejskich (Creating conditions that promote the development of rural entrepreneurship). Roczniki Naukowe SERiA XX (1): 111-116.
  24. Pufal-Struzik Irena. 2017. Aktywność zawodowa współczesnych kobiet- trudności w realizacji nowych ról i tradycyjnych obowiązków (professional activity of modern women - difficulties in realization of new roles and traditional duties). Polskie Forum Psychologiczne 22 (2): 242-257. DOI: 10.14656/PFP20170204.
  25. Sawicka Janina. 2007. Przedsiębiorczość kobiet wiejskich w Polsce i w Południowej Dakocie - badania porównawcze (Female rural entrepreneurship in Poland and South Dakota: a comparative study). Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia 6 (4): 63-70.
  26. Sawicka Janina, Joanna Rykowska. 2012. Aktywność zawodowa kobiet wiejskich - perspektywa unijnej polityki równości szans (Economic activity of rural women: the perspective of the Union policy for equal opportunities). Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 8 (57): 402-412.
  27. Sikora Jan. 2014. Społeczno-zawodowa sytuacja kobiet w procesie przemian obszarów wiejskich w Polsce (Socio-economic activity of women in the process of rural transformation in Poland). Journal of Agribusiness and Rural Development 4 (34): 137-145.
  28. Tambunan Tulus.2009. Women entrepreneurship in Asian developing countries: Their development and main constraints. Journal of Development and Agricultural Economics 1 (2): 27-40.
  29. UMWW (Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Marshall Office of the Wielkopolskie Voivodship). 2018. Informacja o stanie gospodarki województwa wielkopolskiego w 2017 roku (Information on the condition of the economy of the Wielkopolskie voivodeship in 2017). Poznań: UMWW.
  30. Wojcieszak Monika, Jan Zawadka. 2018. Cultural values as a determinant of the development of tourism in rural areas and their popularity among poles based on the example of folk culture museums. Roczniki Naukowe SERiA XX (1): 149-155.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0013.4117
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu