BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Tomaszewski Albert (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Title
Startupy jako wybór strategiczny przedsiębiorstw
Start-ups as a Strategic Choice of Enterprises
Source
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2019, z. 175, s. 201-212, rys., tab., bibliogr. 34 poz.
Keyword
Przedsiębiorstwo typu start-up, Zarządzanie strategiczne, Odchudzone zarządzanie
Startup, Strategic management, Lean management
Note
JEL Classification: M13
streszcz., summ.
Abstract
Głównym celem niniejszego artykułu jest przedstawienie znaczenia startupów i startupowych praktyk zarządczych dla strategii współczesnych przedsiębiorstw. W badaniach posłużono się studiami litera-tury oraz analizą przypadków polskich przedsiębiorstw, angażujących się w interakcje ze startupami w celach strategicznych. W wyniku przeprowadzonej analizy wskazano pola korzyści strategicznych, które osiągają przedsiębiorstwa w interakcjach ze startupami. Zaprezentowano również spójność podejścia startupowego z nowymi i klasycznymi ujęciami zarządzania strategicznego oraz wskazano dalsze kierunki badań w tym obszarze. (abstrakt oryginalny)

The principal goal of this paper is to discuss the importance of start-ups and their managerial practices for strategies pursued by modern enterprises. The analysis was based on desk research and case studies of Polish enterprises engaged in interactions with start-ups for strategic reasons. As a result, we listed the areas of strategic advantages achieved by enterprises from interactions with start-ups. The paper highlights the coherence of start-up approach with new as well as classical strategic man-agement theories and delineates further directions of research in this area.(original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Adamczyk J. [2018], Start-upy jako forma przedsiębiorczości dla młodego pokolenia. "Horyzonty Wychowania", 43, s. 39-48, https://doi.org/10.17399/HW2018.174303
  2. Ansoff H.I. [1985], Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa.
  3. Blank S. [2013], Why the Lean Start-up Changes Everything, "Harvard Business Review", 5, s. 63-72.
  4. Blank S.G., Dorf B. [2013], Podręcznik startupu: budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion, Gliwice.
  5. Chesbrough H.W. [2002], Making Sense of Corporate Venture Capital, "Harvard Business Review", 10.
  6. Cieślik J. [2014], Iluzje innowacyjnej przedsiębiorczości, "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie", 3, s. 4-16.
  7. Czakon W. [2012], Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  8. Diallo A. [2015], How Venture Builders' Are Changing The Startup Model, VentureBeat, URL, https://venturebeat.com/2015/01/18/how-venture-builders-are-changing-the-startup-mo- del/, dostęp 28.02.2019.
  9. Doligalski T. [2013], Internet w zarządzaniu wartością klienta, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.
  10. Hax A.C. [2010], The Delta Model: Reinventing Your Business Strategy, Springer, New York.
  11. Kane G.C., Palmer D., Phillips A.N., Kiron D., Buckley N. [2015], Strategy, not Technology, Drives Digital Transformation, "MIT Sloan Management Review, Deloitte University Press", 14, s. 1-25.
  12. Kim W.C., Mauborgne R. [2018], Strategia błękitnego oceanu:początek, MT Biznes, Warszawa.
  13. Kollmann T., Stockmann C., Hensellek S., Kensbock J. [2016], European Startup Monitor, http://europeanstartupmonitor.com/fileadmin/esm_2016/report/ESM_2016.pdf
  14. Krupski R. [2010], Kontekst chaosu w planowaniu strategicznym, "Przegląd Organizacji", 3, s. 6-8.
  15. Krupski R. [2011], Zmiany w planowaniu strategicznym, "Zeszyty Naukowe, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu", 169, s. 147-156.
  16. Matt C., Hess T., Benlian A. [2015], Digital Transformation Strategies, "Business & Information Systems Engineering", 57, s. 339-343, https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
  17. Osawa Y., Miyazaki K., [2006], An Empirical Analysis of the Valley of Death: Large-scale R&D Project Performance in a Japanese Diversified Company, "Asian Journal of Technology Innovation", 14, s. 93-116, https://doi.org/10.1080/19761597.2006.9668620
  18. Osterwalder A., Pigneur Y. [2012], Tworzenie modeli biznesowych: podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice.
  19. Ries E. [2017], Metoda Lean Startup, Helion, Gliwice.
  20. Skala A. [2017], Spiralna definicja startupu, "Przegląd Organizacji", 9, s. 33-39.
  21. Słownik Merriam-Webster [2019].
  22. Sopińska A., Tomaszewski A. [2015], Współpraca w sieciach poziomych w świetle badań największych polskich przedsiębiorstw, "Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości", 32, s. 377-393.
  23. Startup Commons [2019], What Is a Startup, https://www.startupcommons.org/what-is-a-startup.html, dostęp 15.04.2019.
  24. Strategyzer [2019], Value Proposition Canvas, https://www.strategyzer.com/canvas/value- -proposition-canvas
  25. Tomaszewski A. [2018], Koncepcja lean startup jako odpowiedź na wyzwania twórczej strategii, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", 170, s. 29-40.
  26. Urbanowska-Sojkin E. [2017], Wybory strategiczne w przedsiębiorstwa z perspektywy teorii strukturacji, "Studia Oeconomica Posnaniensia", 5, s. 157-173.
  27. Urbanowska-Sojkin E. [2014], Skutki wyzwań otoczenia dla zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, "Studia Oeconomica Posnaniensia", 2, s. 169-194.
  28. Westerman G., Bonnet D., McAfee A. [2014], The Nine Elements of Digital Transformation, "MIT Sloan Management Review", 55, s. 1-6.
  29. http://pgnig.pl/inkubator-innvento, dostęp 15.02.2019.
  30. http://sparkmortar.com/o-nas/, dostęp 15.02.2019.
  31. https://pgeventures.pl/O-nas, dostęp 15.02.2019.
  32. https://theheart.tech/about/, dostęp 15.02.2019.
  33. https://www.bgzbnpparibas.pl/startupy, dostęp 15.02.2019.
  34. https://www.carrefour.pl/c4retaillab, dostęp 15.02.2019.
Cited by
Show
ISSN
1234-8872
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu