- Author
- Karpińska Kinga (University of Bialystok)
- Title
- Model of Innovation Processes Used in Polish Confectionery Industry Enterprises
- Source
- Optimum : Economic Studies, 2018, nr 3(93), s. 253-264, tab., wykr., bibliogr. s. 263-264
- Keyword
- Procesy innowacyjne, Modele procesu innowacyjnego, Przemysł cukierniczy
Innovation processes, Innovation Process Models, Confectionery industry - Note
- JEL Classification: 031
summ. - Abstract
- Goal - Identification of actions which make up innovative processes in confectionery enterprises. Research methodology - The entities selected for the study fulfill two criteria: they are Polish enterprises operating in the confectionery industry (entities with dominant equity, with headquarters in Poland) and have market shares of at least 5% (measured by the value of sales revenues in 2017 at the minimum level of PLN 100 million) All the companies which met the above criteria were identified; then ten enterprises were chosen from that group. The research was carried out with the help of a survey questionnaire. Score - Innovative processes usually begin with research on consumer needs, which indicates the use of a demand innovation model. Furthermore, the more actions an innovative process comprises, the less willingly it is used by enterprises. Originality/Value - The paper has a cognitive value of the innovation process models used by confectionery enterprises. The author proposes a modification to the current model. (original abstract)
- Accessibility
- The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice - Full text
- Show
- Bibliography
- Białoń L. (ed.), 2010, Zarządzanie działalnością innowacyjną, PLACET, Warszawa.
- Bogdanienko J., 1998, Zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo SGH, Warszawa.
- Brzóska J., 2014, Innowacje jako czynnik dynamizujący modele biznesowe, Wydawnictwo PŚ, Gliwice.
- Chesbrough H.W., 2002, Graceful Exits and Foregone Opportunities: Xerox's Management of its Technology Spin- off Companies, "Business History Review", no. 4.
- Chesbrough H.W., 2003, Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston.
- Ciborowski R., 2012, Modele rozwoju innowacyjnego, [w:] Jasiński A.H., Ciborowski R. (red.), Ekonomika i zarządzanie innowacjami w warunkach zrównoważonego rozwoju, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok.
- Dzikowski P., 2017, Determinanty aktywności innowacyjnej producentów artykułów spożywczych i napojów w zachodniej Polsce, Difin, Warszawa.
- Hobday M., 2005, Firm-level Innovation Models: Perspectives on Research in Developed and Developing Countries, "Technology Analysis & Strategic Management", no. 17(2).
- Janasz W., Kozioł K., 2007, Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
- Mierzejewska B., 2008, Open Innovation - nowe podejście w procesach innowacji, "E-men-tor", no. 2.
- Niedzielski P., Gust-Bardon N.I., 2016, Kształtowanie regionalnych systemów innowacji. Doświadczenia Polski i Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
- Roszkowska-Menkes M., 2015, Otwarte innowacje: w poszukiwaniu równowagi, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
- Rothwell R., 1992, Successful Industrial Innovation, "R&D Managemant", no. 3.
- Rothwell R., 1994, The Fifth- generation Innovation Process, "International Marketing Review", no. 11(1).
- Sopińska A., Mierzejewska W., 2017, Otwarte innowacje produktowe realizowane przez przedsiębiorstwa działające w Polsce. Podejście zasobowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
- Weresa M.A., 2014, Polityka innowacyjna, PWN, Warszawa.
- Cited by
- ISSN
- 1506-7637
- Language
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15290/oes.2018.04.93.20