BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Wysocka Katarzyna
Title
Wpływ turystyki na gospodarkę Hiszpanii
The Impact of Tourism on the Spanish Economy
Source
International Business and Global Economy, 2019, nr 38, s. 149-161, bibliogr. 12 poz.
Biznes Międzynarodowy w Gospodarce Globalnej
Keyword
Turystyka, Rozwój turystyki, Rozwój gospodarczy
Tourism, Tourism development, Economic development
Note
JEL Classification: L83, Z32, R0
summ., streszcz.
Country
Hiszpania
Spain
Abstract
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie wpływu turystyki na gospodarkę hiszpańską. Metodą badawczą jest analiza dostępnych danych statystycznych zgromadzonych przez różne organizacje i instytucje, m.in. OECD, UNWTO oraz Unię Europejską. Artykuł opiera się na pozycjach literaturowych polskich autorów oraz czasopismach i publikacjach hiszpańskojęzycznych. Podstawa teoretyczna pracy ułatwia analizę gromadzonych danych empirycznych. W artykule przedstawiono zależność pomiędzy turystyką a rozwojem gospodarczym Hiszpanii. To zbiór najważniejszych informacji o sytuacji gospodarczej największego kraju Półwyspu Iberyjskiego. Zgromadzone zostały najaktualniejsze dane statystyczne, które pozwalają ocenić sytuację omawianej gospodarki. Warto wspomnieć, iż Hiszpania jako wiodący obszar recepcji turystycznej nieustannie poszukuje innowacji przyciągających turystów. Życie zawodowe wielu Hiszpanów zależy głównie od rozwoju turystyki, dlatego też dążą oni do sprostania oczekiwaniom najbardziej wymagających gości z całego świata.(abstrakt oryginalny)

The purpose of this article is to show the influence of tourism on the Spanish economy. The research method is the analysis of available statistical data collected by various organizations and institutions, including OECD, UNWTO and the European Union. The article is based on Polish literature and Spanish magazines and publications. The theoretical basis of the work facilitates the analysis of collected empirical data. The article presents the relationship between tourism and the economic development of Spain. It is a collection of the most important information about the economic situation of the largest country in the Iberian Peninsula. The most up-to-date statistical data have been collected to assess the situation of the said economy. It is worth mentioning that Spain as a leading tourist reception area is constantly looking for innovations that can attract tourists. The professional life of many Spaniards depends mainly on the development of tourism, so they strive to meet the expectations of the most demanding guests from around the world.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bernaś B., 2015, Finanse turystyki zagranicznej, CeDeWu, Warszawa.
  2. El Pais, 2017, Asiviaja el turista espanol: visita otros lugares de Espana y gasta sobre todo en bares, https://elpais.com/economia/2017/03/28/actualidad/1490692928_042671.html [dostęp: 13.11.2019].
  3. El Economista, 2019, IDónde viajan los espanoles? Andalucia, Cataluna y la Comunidad Valenciana, los destinos preferidos, https://www.eleconomista.es/economia/noticias/10120761/ 10/19/Los-espanoles-viajaron-menos-entre-abril-y-junio-pero-gastaron-un-3-mas-con-11430-millones.html [dostęp: 24.11.2019].
  4. Gołembski G., 2009, Kompendium wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  5. Koliba A., 1997, Hiszpania, [w:] J. Warszyńska, Geografia turystyczna świata cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  6. Kurek W., 2012, Regiony turystyczne świata. cz. 1., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  7. Maik W., 1999, ABC ŚWIAT, Europa II, Wydawnictwo Kurpisz SA, Poznań.
  8. OECD, 2018, Tourism Trends and Policies 2018, https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/ tour-2018-en.pdf?expires=1574255595&id=id&accname=guest&checksum=C61D5E3AC4B0E56253A27DD3C431F822 [dostęp: 20.11.2019].
  9. Thinktur, 2019, http://www.thinktur.org/media/TENDENCIAS.pdf [dostęp: 10.11.2019].
  10. Trading Economics, 2019, https://pl.tradingeconomics.com/spain/gdp-per-capita [dostęp: 13.11.2019].
  11. UNWTO, 2017, https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419029 [dostęp: 13.11.2019].
  12. UNWTO, 2018, European Union Tourism Trends, https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284419470 [dostęp: 24.11.2019].
Cited by
Show
ISSN
2300-6102
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/23539496IB.19.009.11508
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu