- Author
- Postuła Agnieszka (Uniwersytet Warszawski), Brzozowska Agnieszka (Uniwersytet Warszawski)
- Title
- Cultural Studies of Immigrants from the Far East. Challenges for Entrepreneurial Education
Badania kultury imigrantów Dalekiego Wschodu. Wyzwania dla edukacji przedsiębiorczej - Source
- Horyzonty Wychowania, 2018, vol. 17, nr 42, s. 173-181, bibliogr. 43 poz.
Horizons of Education - Issue title
- Narracja - perspektywa interdyscyplinarna
- Keyword
- Proces badawczy, Migracja ludności, Badania naukowe
Research process, Population migration, Scientific research - Note
- streszcz., summ.
- Country
- Daleki Wschód
Far East - Abstract
- CEL NAUKOWY: Artykuł o charakterze teoretycznym ma na celu sformułowanie rekomendacji dla edukacji przedsiębiorczej w obszarze badań kulturowych. PROBLEM I METODY BADAWCZE: W naszym dowodzeniu opieramy się na przeglądzie literatury oraz własnych doświadczeniach jako wieloletnich badaczek terenowych w obszarze badań kulturowych. PROCES WYWODU: W dzisiejszych czasach badania kultury zyskują na znaczeniu dzięki coraz częstszym migracjom ludności i coraz bardziej odczuwalnym skutkom procesów globalizacji. W literaturze w niewystarczającym stopniu analizuje się te zjawiska. Biorąc udział w projekcie finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki dotyczącym badań kulturowych w obszarze przedsiębiorczość imigrantów w Polsce, zauważamy, że liczba publikacji dotyczących samego przebiegu procesu badawczego jest jeszcze mniejsza. Dlatego też postanowiłyśmy podzielić się naszymi doświadczeniami i analizami z przebiegu prowadzonych badań. W artykule poruszymy następujące wątki: wiedza o badanym terenie, rola badacza, wybór właściwej metodologii badawczej, a w szczególności: wybór metod, sposób przeprowadzenia badania oraz techniki służące analizie zebranego materiału. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Dobrze zaprojektowane i wykonane badanie w wysokim stopniu przekłada się na rzetelne i wiarygodne wyniki badań, które mogą być wykorzystywane w edukacji przedsiębiorczej. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Temat międzykulturowości w badaniach - szczególnie w obecnym czasie - jest coraz bardziej istotny i warty podjęcia analiz, zarówno z perspektywy badań, jak i edukacji, szczególnie edukacji przedsiębiorczości, która coraz częściej jest przedsiębiorczością międzynarodową i wymaga kompetencji międzykulturowych od przedsiębiorców i pracowników firm.(abstrakt oryginalny)
RESEARCH OBJECTIVE: The article seeks to put forward recommendations for entrepreneurial education in the area of cultural studies and is a theoretical exercise. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Our argumentation relies on a literature review and our own experience as field researchers having conducted cultural studies for years. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Cultural studies are now gaining in importance given the ever more frequent migrations of people and increasing effects of globalization processes. We note that there are a few publications on the relationship between students participation in research and entrepreneurial education. Therefore, we have decided to share our experience and analyses resulting from our studies. RESEARCH RESULTS: Welldesigned and conducted research largely translates to reliable and accurate results that can be used in entrepreneurial education. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Crosscultural issues in research, especially at present, are ever more important and worth examining from the perspectives of both research and education - in particular in entrepreneurial education which increasingly involves international aspects and requires entrepreneurs and company workers to possess crosscultural competences.(original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
- Full text
- Show
- Bibliography
- Bandura, A. (1997). Selfefficacy. The exercise of control. New York: W.H. Freeman & Company.
- Baumol, W.J. (1990). Entrepreneurship: productive, unproductive, and destructive. Journal of Political Economy, 98(5), 893-921.
- Bhawuk, D. & Triandis, H. (1996). The role of culture theory in the study of culture and intercultural training. In: D.Landis & R.W. Brislin (eds.), Handbook of intercultural training. Thousand Oaks: Sage, 17-34.
- Berry, J.W. & Dasen, P.R. (1974). Introduction: history and method in the crosscultural study of cognition. In: J.W. Berry & P.R. Dasen (eds.), Culture and Cognition. London: Methuen, 1-20.
- Björk Brämberg, E. & Dahlberg, K. (2013). Interpreters in crosscultural interviews: A threeway coconstruction of data. Qualitative Health Research, 23, 241-247.
- Bobirca, A. & Draghici, A. (2011). Creativity and Economic Development. World Academy of Science, Engineering and Technology, 59, 887-892.
- Breen, R. & Lindsay, R. (1999). Academic Research and Student Motivation. Studies in Higher Education, Vol. 24, No.1, 75-93.
- Brew, A. (1999). Research and Teaching: Changing Relationships in a Changing Context. Studies in Higher Education, Vol. 24, No. 3, 291-301.
- Busenitz L.W., Gomez, C., & Spencer, J.W. (2000). Country institutional profiles: unlocking entrepreneurial phenomena. Academy of Management Journal, 43(5), 994-1003.
- Brzozowska, A., Glinka, B., & Postuła, A., (2014). Role of University of Creating Entrepreneurial Attitudes. Horyzonty Wychowania, 13(26), 91-104.
- Brzozowska, A. & Postuła, A. (2014). The cultural determinants of entrepreneurship. An example of the Vietnamese immigrants running their own business in Poland. Problemy Zarządzania, Vol. 12, No. 4(49), 2, 117-138.
- Brzozowska, A. (2015). Przedsiębiorczość imigrantów wietnamskich w Polsce. Doktorat obroniony na Wydziale Zarządzania UW, nieopublikowany.
- Busenitz L.W., Gomez, C., & Spencer, J.W. (2000). Country institutional profiles: unlocking entrepreneurial phenomena. Academy of Management Journal, 43(5), 994-1003.
- Cushner, K. (2007). The role of experience in the making of internationallyminded teachers. Teacher Education Quarterly, 34(1), 27-40.
- CzarniawskaJoerges, B. (1992). Exploring Complex Organizations. A Cultural Perspective. London: Sage.
- Daszkiewicz, N. (2013), Education as a Stimulating Factor for Entrepreneurship Development. Horyzonty Wychowania, 13(26), 165-177.
- Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
- Fukuyama, F. (2001). Culture and Economic Development: Cultural Concerns. International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Amsterdam: Elsevier, 3130-3134.
- Gaweł, A. (2011). Kształcenie uniwersyteckie jako czynnik wpływający na przedsiębiorczość . Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 215, 71-87.
- Glinka, B. (2008). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Heinonen, J. & Poikkijoki, S. (2006). An Entrepreneurialdirected Approach to Entrepreneurship Education: Mission Impossible? Journal of Management Development, Vol. 25, No. 1, 80-94.
- Hunter, A.B., Laursen, S.L., & Seymour, E. (2007). Becoming a scientist: The role of undergraduate research in student' cognitive, personal, and professional development. Science Education, 91(1), 36-74.
- Jensen, J. (1988). Research and Teaching in the Universities of Denmark: Does such an interplay really exist? Higher Education, Vol. 17, 17-26.
- Laycock, A. (2011). Researching Indigenous health: A practical guide for researchers. Carlton South, Vic: Lowitja Institute.
- Lê, Q. (2008). Intercultural issues in conducting health care qualitative research. Quality Research Journal, Vol. 8, 104-112).
- Lopatto, D. (2009). Science in solution: The impact of undergraduate research on student learning. Tucson, AZ: The Research Corporation.
- Magala, S.J. (2011). Kompetencje międzykulturowe. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.
- Miles, M.B. & Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana.
- Orlove, B. (2002). Lines in the water: Nature and culture at Lake Titicaca. Berkeley: University of California Press.
- Rachwał, T. (2010). Entrepreneurship Education as a Growth Stimulus for Family Firms (chapter 9). In: A. Surdej, K. Wach (eds), Exploring the Dynamics of Entrepreneurship. Toruń: Marszałek Publishing House, 139-156.
- Popowska, M. & Starnawska, M. (2011). Formy edukacji wspierające przedsiębiorczość w Pomorskiem. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 63, 182-188.
- Stanner, W.E.H. (2011). The dreaming and other essays. Melbourne: Black.
- Sułkowski, Ł. (2016). Kultura akademicka - koniec utopii? Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk w Łodzi.
- Vijver, F.V. (2001). The evolution of crosscultural research methods. In: D. Matsumoto (ed.),The handbook of culture and psychology. New York, NY: Oxford University Press, 77-97.
- Wach, K. (2007). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w programach nauczania: Stan obecny i proponowane kierunki zmian. W: P. Wachowiak, M. Dąbrowski, & B. Majewski (eds.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, 120-127.
- Weber, M. (1930). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. New York: Harper Collins.
- Wong, J.P.-H. & Poon, M.K.-L. (2010). Bringing translation out of the shadows: Translation as an issue of methodological significance in crosscultural qualitative research. Journal of Transcultural Nursing: Official Journal of the Transcultural Nursing Society/Transcultural Nursing Society, 21, 151-158.
- Ybema, S. & Kamsteeg, F. (2009). Making the familiar strange: A case for disengaged organizational Ethnography. In: S. Ybema, D. Yanow, H. Wels, & Kamsteeg F. (eds.), Organizational Ethnography. Studying the Complexities of Everyday Life. London: Sage Publications Ltd.
- Yeager, C. HurleyDasgupta, B. (2013). CMOOCS and Global Learning: An Authentic Alternative. Journal of Asynchronous Learning Networks, 17(2).
- Young, M.W. (2008). Bronisław Malinowski Odyseja antropologa 1884-1920. Warszawa: Wydawnictwo Książkowe "Twój Styl".
- Zbierowski, P. (2014). Determinanty intencji przedsiębiorczej studentów - wyniki badań. Horyzonty Wychowania, 13(28), 51-63.
- Zhao, X., Li, H., & Rauch, A. (2012). CrossCountry Differences in Entrepreneurial Activity: The Role of Cultural Practice and National Wealth. Frontiers of Business Research in China, 6(4), 447-474.
- Żur, A. (2014). Exploring the Role of Inspiration in Entrepreneurship Education. Horyzonty Wychowania, 13(26), 179-194.
- Cited by
- ISSN
- 2391-9485
- Language
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.17399/HW.2018.174213