BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Czerny Małgorzata (Poznań University of Economics and Business, Poland), Firkowska-Jakobsze Zuzanna (University of Lodz, Faculty of Management, Poland), Hońko Stanisław (University of Szczecin, Poland)
Title
A Comparability of Information in the Financial Statements of Gaming Companies
Porównywalność sprawozdań finansowych spółek branży gamingowej
Source
Nauki o Finansach / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2019, vol. 24, nr 4, s. 27-44, rys., tab., bibliogr. 87 poz.
Financial Sciences / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Keyword
Sprawozdanie finansowe, Sprawozdawczość finansowa, Rachunkowość, Gry komputerowe, Rynek gier
Financial statements, Financial reporting, Accounting, Computer games, Games market
Note
JEL Classification: M41
streszcz., summ.
Abstract
Celem artykułu jest ocena porównywalności sprawozdań finansowych polskich spółek gamingowych. Zastosowano nieszablonowe podejście do analizy porównywalności sprawozdań finansowych, uwzględniające przede wszystkim model biznesowy danej jednostki, koncentrując się na najważniejszych pozycjach sprawozdania finansowego. Przeprowadzona analiza pozwala stwierdzić, że polskie spółki w tej branży stosują w badanym okresie podobne zasady rachunkowości, bardzo ogólnie informując o metodach wyceny aktywów i pasywów, a zakres ujawnień dotyczących utraty wartości aktywów nie pozwala na pełną ocenę przesłanek leżących u ich podstaw. Trudno ustalić, jakie są kryteria kwalifikacji kosztów badań i rozwoju, będących w tej branży ważną pozycją aktywów. Braki w ujawnieniach są częstą cechą analizowanych raportów, co paradoksalnie można interpretować jako jeden z przejawów ich zgodności Mimo zdiagnozowanych różnic umożliwiają one porównanie sytuacji finansowej i osiągnięć spółek gamingowych.(abstrakt oryginalny)

The purpose of this article is to assess a comparability in the financial statements of entities from the Polish gaming industry. The article uses an unconventional approach to the analysis of comparability of financial statements, with particular emphasis on the business model of the entity. The overall conclusion is that Polish companies used similar accounting policies during the period under review regarding the methods of valuation of assets and liabilities. The scope of disclosures regarding impairment of assets does not allow for a full assessment of the premises underlying them. It is difficult to find out the criteria for qualifying costs for research and development, which are an important asset item. Deficiencies in disclosures are a common feature of the analyzed reports, which can be interpreted as a symptom of their comparability. The analyzed reports, despite the differences diagnosed, make possible to compare the financial situation and achievements of gaming companies.(original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Adamczyk, M. (2012). Jakość informacji finansowych jako podstawa wiarygodności sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, (53), 393-404.
  2. Alpert, F. (2007). The entertainment software industry: Suddenly huge, little understood. Asia-Pacific Journal of Marketing and Logistics, 19(1), 87-100.
  3. Balakrishnan, K., and Cohen, D. A. (2012). Product market competition and financial accounting mis- reporting. Retrieved from http://web-docs.stern.nyu.edu/old_web/emplibrary/BC_March_09.pdf
  4. Barlev, B., Haddad, J. (2007). Harmonization, comparability, and fair value accounting. Journal of Accounting, Auditing and Finance, 22(3), 493-509.
  5. Barth, M., Landsman, W., Lang, M., and Williams, C. (2012). Are IFRS-based and US GAAP-based accounting amounts comparable? Journal of Accounting and Economics, (54), 68-93.
  6. Bek-Gaik, B. (2013). Sprawozdawczy wymiar rachunku wyników w warunkach globalnego rynku. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  7. Błażyńska, J. (2012). Standaryzacja zasad rachunkowości finansowej a perspektywy rozwoju rachunkowości. In W. Gabrusewicz, & J. Samelak (Eds.), Obszary badawcze współczesnej rachunkowości, Zeszyty Naukowe, (233).
  8. Błażyńska, J. (2015). Użyteczność informacji finansowych sprawozdań finansowych, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  9. Bratten, B., Choudhary, P., and Schipper, K. (2013). Evidence that market participants assess recog- nized and disclosed items similarly when reliability is not an issue, The Accounting Review, 88(4), 1179-1210.
  10. Brochet, F., Jagolinzer, A. D., and Riedl, E. (2013). Mandatory IFRS adoption and financial statement comparability. Contemporary Accounting Research, (30), 1373-1400.
  11. Buk, H. (2011). Sprawozdanie z całkowitych dochodów w świetle koncepcji zachowania kapitału. In B. Micherda (Ed.), Sprawozdawczość i rewizja finansowa - kierunki zmian. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  12. Carenys, J., Moya, S., and Perramon, J. (2017). Is it worth it to consider videogames in accounting education? A comparison of a simulation and a videogame in attributes, motivation and learning outcomes. Revista de Contabilidad - Spanish Accounting Review, 20(2), 118-130.
  13. Cascino, S., and Gassen, J. (2015). What drives the comparability effect of mandatory IFRS adoption? Review of Accounting Studies, (20), 242-282.
  14. Chang, T-S., Ku, C-Y., and Fu, H-P. (2013). Grey theory analysis of online population and online game industry revenue in Taiwan. Technological Forecasting and Social Change, 80(1), 175-185.
  15. Choi, J-H., Choi, S., and Myers, L. (2019). Financial statement comparability and the informativeness of stock prices about future earnings. Contemporary Accounting Research, 36(1), 389-417.
  16. Clavio, G., Kraft, P., and Pedersen, P. (2009). Communicating with consumers through video games: An analysis of brand development within the video gaming segment of the sports industry. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 10(2), 39-52.
  17. DeFond, M., Hu, X., Hung, M., and Li, S. (2011). The impact of mandatory IFRS adoption on foreign mutual fund ownership: The role of comparability. Journal of Accounting and Economics, (51), 240-258.
  18. De Franco, G., Kothari, S. P., and Verdi, R. S. (2011). The benefits of financial statement comparability. Journal of Accounting Research, (49), 895-931.
  19. Edwards, P., Birkin, F., and Woodward, D. (2002). Financial comparability and environmental di- versity: An international context. Business Strategy and the Environment, 11(6), 343-359.
  20. Esquivel, O., and Gornik-Tomaszewski, S. (2007). Fair value measurements in impairment testing: How SFAS No. 157 increases consistency and comparability. Review of Business, 27(4), 20-21.
  21. Fang, X., Li, Y., Xin, B., and Zhang, W. (2012). Accounting comparability and loan contracting. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/a30c/ed5766388d6ae83b123e3183d535a36598ec.pdf
  22. FASB. (2019). Retrived from https://www.fasb.org/jsp/FASB/Page/SectionPage&cid=1176156245663
  23. Financial Accounting Standards Board. (2019). Retrived from http://www.fasb.org
  24. Financial Report. (2019). 11BIT. Retrived from http://www.ir.11bitstudios.com/financial-reports
  25. Financial Report. (2019). CD Project. Retrived from https://www.cdprojekt.com/en/investors/financial-summary-report/
  26. Financial Report. (2019). CI Games. Retrived from http://cigames.com/relacje-investorskie/
  27. Financial Report. (2019). PlayWay. Retrived from https://www.playway.com/akcje/roczne
  28. Financial Report. (2019). TS GAMES. Retrived from https://tensquaregames.com/investors/
  29. Francis, J. R., Pinnuck, M. L., and Watanabe, O. (2013). Auditor style and financial statement comparability. The Accounting Review, 89(2), 605-633.
  30. Gabrusewicz, T. (2008). Próba syntetycznej prezentacji wyników testu przydatności Międzynarodo- wego Standardu Sprawozdawczości Finansowej dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, (47), 41-48.
  31. Garstecki, D. (2014). Porównywalność a przydatność sprawozdań finansowych. Analiza w ujęciu metodologii K.R.Poppera. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2(4), 7-22.
  32. Gierusz, J. (2005). Koszty i przychody w świetle nadrzędnych zasad rachunkowości. Gdańsk: ODDK.
  33. Gierusz, J. (2010). Ocena przygotowanego przez IASB i FASB projektu sprawozdania finansowego. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 56(112), 49-58.
  34. Green, C., and Seitz, A. (2015). The impacts of video games on cognition (and how the government can guide the industry). Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 2(1), 101-110.
  35. Granic, I., Lobel, A., and Engels, R. (2014). The benefits of playing video games. American Psychologist, 69(1), 66-78
  36. Heitmann, M., and Tidten, K. (2011). New business models for the computer gaming industry: Selling an adventure. Business. In M. M. Cruz-Cunha, V. H. Varvalho, & P. Tavares (Eds.), Technological, and social dimensions of computer games: Multidisciplinary developments. Retrieved fom https://www.igi-global.com/chapter/new-business-models-computer-gaming/53941
  37. Hirst, D. E., and Hopkins, P. E. (1998). Comprehensive income reporting and analysts' valuation judgments. Journal of Accounting Research, (36), 47-75.
  38. Horton, J., Serafeim, G., and Serafeim, I. (2013). Does mandatory IFRS adoption improve the information environment? Contemporary Accounting Research, (30), 388-423.
  39. IASB Conceptual Framework. (2018). Retrived from https://www.iasplus.com/en/standards/other/framework Imhof, M. J., Seavey, S. E., and Smith, D. B. (2017). Comparability and cost of equity capital. Accounting Horizons, 31(2), 125-138.
  40. Kalinowski, J. (2011). Porównywalność sprawozdań finansowych firm deweloperskich na tle krajowych i międzynarodowych regulacji rachunkowości. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, (60), 145-168.
  41. Karmańska, A. (2006). Granice dążenia do dokładności informacyjnej sprawozdania finansowego na przykładzie odwracania dyskonta. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, (32), 118-140.
  42. Kim, S., Kraft, P., and Ryan, S. (2013). Financial statement comparability and credit risk. Review of Accounting Studies, (18), 783-823.
  43. Kim, J-B., Li, L., Liu, L., and Yu, Y. (2016). Financial statement comparability and expected crash risk. Journal of Accounting and Economics, (61), 294-312.
  44. Kostrzewa, T. (2011). Wdrożenie skonsolidowanego sprawozdania finansowego sektora finansów publicznych w Polsce. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, (41), 595-605.
  45. Kowert, R., and Quandt, T. (2015). The video game debate: Unravelling the physical, social, and psychological effects of video games. Abington: Routledge. Krok, E. (2016). Rynek gier video i jego uczestnicy. Studia Informatica Pomerania, 2(40), 49-60.
  46. Land, J., and Lang, M. H. (2002). Empirical evidence on the evolution of international earnings. The Accounting Review, (77), 115-133.
  47. Lee, R. (2013). Business models and strategies in the video game industry: An analysis of Activision-Blizzard and Electronic Arts. Retrieved from https://dspace.mit.edu/handle/1721.1/81088
  48. Liu, F., and Gao, Y. (2011). Competitive advantage in the online game industry in Taiwan. Journal of Strategy and Management, 4(2), 136-154.
  49. Marchand, A., and Henning-Thurau, T. (2013). Value creation in the video game industry: Industry economics, consumer benefits, and research opportunities. Journal of Interactive Marketing, 27(3), 141-157.
  50. Martyniuk, T. (2008). Czy globalna standaryzacja sprawozdawczości finansowej dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw? Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, (44), 135-145.
  51. Masca, E. (2012). Influence of cultural factors in adoption of the IFRS for SMEs. Procedia Economics and Finance, (3), 567-575.
  52. Michalak, J., Bek-Gaik, B., and Karwowski, M. (2018). Model biznesu jako wyzwanie dla rachunkowości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  53. Mitchell, A., and Savill-Smith, C. (2004). The use of video and video games for learning. London: Learning and Skills Development Agency.
  54. Mohamed, T. (2019). 5 ways the video-game industry will change in the next decade. Retrieved from https://markets.businessinsider.com/news/stocks/5-ways-the-video-game-industry-will-change- in-the-next-decade-2019-7-1028394586#streaming-gameplay1
  55. Mukoro, D. O., and Ojeka, S. (2011). The challenge of culture to International Financial Reporting Standards (IFRS) convergence. Interdisciplinary Journal of Conemporary Resarch in Business, 2(12), 914-924.
  56. Newzoo. (2018). Cuts global games forecast for 2018 to $134.9 billion; Lower mobile growth partially offset by very strong growth in console segment. Retrieved from https://newzoo.com/insights/articles/ newzoo-cuts-global-games-forecast-for-2018-to-134-9-billion/
  57. Nobes, C. (2001). GAAP 2001. A survey of national accounting rules benchmarked against international accounting standards. International Forum on Accountancy Development (IFAD).
  58. Nowicki, M. (2011). Rynek gier w Polsce i na świecie. Raport Game Industry Trends. Nonoobs.pl.
  59. Nowicki, M. (2013). Charakterystyka i wybrane mechanizmy finansowania sektora gier komputerowych - na świecie i w Polsce. Zarządzanie i Finanse, 1(4), 363-382.
  60. Pantić, B. (2016). Comparability of financial reports: A literature review of most recent studies (Working Paper 17 (E)). Graduate School of Management, St. Petersburg State University.
  61. Perspectives from the global entertainment & media outlook 2018-2022. Retrieved from www.pwc. com/gx/en/entertainment-media/outlook/perspectives-from-the-global-entertainment-and-mediaoutlook- 2018-2022.pdf
  62. Prescott, G. L., and Vann, C. E. (2015). The effects of national culture on financial statement comparability: A survey of research findings. The Journal of Corporate Accounting & Finance, 26(6), 37-45.
  63. Prósinowski, P., and Krzywdziński, P. (2016). Gry wideo a postawa twórcza: potencjał i narracja zagrożeń. Ars Educandi, (13).
  64. Remlein, M. (2015). Finansyzacja i jej skutki w sprawozdaniu finansowym polskich spółek giełdowych branży paliwowej. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, (82), 129-140.
  65. Ritterfeld, U., and Weber, R. (2006). Video Games for Entertainment and Education. In P. Vorderer & J. Bryant (Eds.), Playing video games: Motives, responses, and consequences (pp. 399-413). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  66. Rówińska, M. (2013). Cechy jakościowe sprawozdania finansowego jednostek gospodarczych. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, (58), 375-382.
  67. Shi, J., Renwick, R., Turner, N. E., and Kirsh, B. (2019). Understanding the lives of problem gamers: The meaning, purpose, and influences of video gaming. Computers in Human Behavior, (97), 291-303.
  68. Stasieńko, J. (2011). Gry komputerowe - jestem na "tak", jestem na "nie". Zagrożenia, szanse i wyzwania rozrywki komputerowej. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
  69. Taper, A. (2011). Gry MMORPG - cechy, możliwości, zagrożenia. Media i Społeczeństwo, (1), 180-193.
  70. Tarca, A. (2019). The IASB and comparability of international financial reporting: Implications of the research evidence. Retrieved from https://www.wu.ac.at/fileadmin/wu/o/eufin2019/The_IASB_ and_comparability_of_international_financial_reporting_-_Implications_of_the_research_evidence. pdf
  71. Tas van der, L. G. (1988). Measuring harmonization of financial reporting practice. Accounting and Business Research, 18(70), 157-169.
  72. Tomić, N. (2017). Effects of micro-transactions on video game industry. Megatrend Revija - Magatrend Review, 14(3), 239-258.
  73. Walińska, E. (2009). Bilans jako fundament sprawozdawczości finansowej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer Business.
  74. Walińska, E. (2010). Bilans - propozycje nowej formuły sprawozdawczej. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 56(112), 267-282.
  75. Wang, C. (2014). Accounting standards harmonization and financial statement comparability: Evidence from transnational information transfer. Journal of Accounting Research, 52(4), 955-992.
  76. Wiatr, M. (2013). Koncepcja bilansu według teorii Wilhelma Osbahra jako kierunku doskonalenia sprawozdawczości finansowej - propozycja modelu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  77. Wierzbińska, Z. (2014). Wycena aktywów i pasywów a oczekiwania informacyjne użytkowników sprawozdań finansowych. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2(4), 151-165.
  78. Winiarska, K. (1994). Rachunek kosztów i wyników w zarządzaniu jednostkami gospodarczymi. Rozprawy i Studia Uniwersytetu Szczecińskiego, CCXXXIX(165).
  79. Wójcik-Jurkiewicz, M., Jurkiewicz, R. (2014). Kierunki zmian w zakresie wiarygodności sprawozdań finansowych. Studia Ekonomiczne, (164), 168-175.
  80. Wójtowicz, T. (2015). Aspekty praktyczne użyteczności sprawozdań finansowych. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 82(138), 151-166.
  81. Yip, R., Young, D. (2012). Does mandatory IFRS adoption improve information comparability? The Accounting Review, (87), 1767-1789.
  82. Young, S., and Zeng, Y. (2015). Accounting comparability and the accuracy of peer-based valuation models. The Accounting Review, 90(6), 2571-2601.
  83. Zackariasson, P., and Wilson, T. (2010). Paradigm shifts in the video game industry. Competitiveness Review, 20(2), 139-151.
  84. Zackariasson, P., and Wilson, T. (2012). The video game industry: Formation, present state, and future. Abington: Routledge.
  85. Zeff, S. (2007). Some obstacles to global financial reporting comparability and convergence at a high level of quality. The British Accounting Review, (39), 290-302.
Cited by
Show
ISSN
2080-5993
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/fins.2019.4.03
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu