BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Ragin-Skorecka Katarzyna (Poznan University of Technology, Poland), Stachowiak Agnieszka (Poznan University of Technology, Poland), Wojciechowski Hubert (Poznan University of Technology, Poland), Fertsch Marek (Poznan University of Technology, Poland)
Title
Congestion in Historical City Centres - Discussion on Phenomena and Analysis with Network Thinking Methodology and Grey Sets Theory
Kongestia w historycznych dzielnicach Poznania - charakterystyka zjawiska z wykorzystaniem metodyki myślenia sieciowego i zbiorów szarych
Source
Informatyka Ekonomiczna / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2019, nr 3 (53), s. 86-96, rys., tab., bibliogr. 12 poz.
Business Informatics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Keyword
Logistyka miejska, Zjawisko kongestii w ruchu drogowym, Myślenie systemowe, Technologie informacyjne i telekomunikacyjne
Urban logistics, Traffic congestion, System thinking, Information and Communication Technology (ICT)
Note
JEL Classification: R41
streszcz., summ.
This research was funded by the Poznan University of Technology, Faculty of Engineering Management [project number: 11/145/SBAD/2953].
Abstract
Kongestia jest skutkiem nagromadzenia w mieście przepływów o różnym charakterze (ludzie, towary, odpady). Z jednej strony wynika z jego rozwoju, którego konsekwencją jest intensyfikacja przepływów, z drugiej - jest jednocześnie przykładem głównej bariery funkcjonowania i rozwoju miast. Problem ten zdefiniował cel badania i artykułu, którym jest scharakteryzowanie zjawiska kongestii oraz zidentyfikowanie struktury tego zagadnienia, tak aby w sposób celowy zdefiniować działania umożliwiające złagodzenie kongestii i jej negatywnych skutków. Cel badania zrealizowano z wykorzystaniem metodyki myślenia sieciowego, opierając się na wiedzy powołanej grupy eksperckiej. Wyniki badań poddano obróbce za pomocą zbiorów i arytmetyki szarej. Metodyka badawcza uzasadniona była złożonością i wieloaspektowością problemu badawczego. Wyniki badań wskazały na potencjał transportu dzielonego, a co za tym idzie - znaczenie ICT, a przede wszystkim aplikacji mobilnych w ograniczeniu kongestii w historycznych dzielnicach miast.(abstrakt oryginalny)

Congestion is the result of the accumulation of flows of different nature (i.e. people, goods, waste) in cities, which on the one hand results from their development, the consequence of which is the intensification of flows, on the other is also an example of the main barrier to the functioning and development of cities. This problem defined the purpose of the study and the article which is to characterize the phenomenon of congestion and to identify the structure of this issue, so as to deliberately define actions to alleviate congestion and its negative effects. The aim of the study was achieved using network thinking methodology, based on the knowledge of the appointed expert group. The test results were processed using grey collections and arithmetic. Research methodology was justified by the complexity and multi-faceted nature of the research problem. The research results indicated the potential of shared transport, and thus the importance of ICT, and above all mobile apps in reducing congestion in historical city districts.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Barczak S. (2014), Gold price forecasting using grey model GM (1,1) and selected classical time series models. A comparison of methods. In: Conference Proceedings. The 8th International Days of Statistics and Economics. Libuše Macáková. Melandrium, pp. 66-73.
  2. Bertalanffy L. (1984), Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa.
  3. Cempel C. (2014), Teoria szarych systemów - nowa metodologia analizy i oceny złożonych systemów. Przegląd możliwości. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 63.
  4. Ciesielski M. (1986), Koszty kongestii transportowej w miastach. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Zeszyty Naukowe - Seria II, Zeszyt 87, Poznań.
  5. Deng J.L. (1982). Control problems of grey systems. Systems and Control Letters, vol. 1, no. 5. North Holland, Amsterdam.
  6. Liu S., Lin Y. (2006). Grey Information. Theory and Practical Applications, Springer, USA.
  7. Piekarczyk A., Zimniewicz K. (2010), Myślenie sieciowe w teorii i praktyce, PWE, Warszawa.
  8. Probst G., P. Gomez (1989), Thinking in networks to avoid pitfalls of managerial thinking, Human Systems Management, 8.3 (201).
  9. Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie uznania za pomnik historii "Poznań - historyczny zespół miasta", Dz.U. 2008, nr 219, poz. 1401.
  10. Tundys B. (2008), Logistyka miejska. Koncepcje, systemy, rozwiązania. Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  11. Wilk T., Pawlak P. (2014), Kongestia transportowa, Logistyka, nr 6, Instytut Magazynowania i Logistyki.
  12. Zimniewicz K. (2000), Współczesne metody i koncepcje zarządzania, PWE, Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
1507-3858
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/ie.2019.3.07
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu