BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Skuza Zbigniew (Czestochowa University of Technology, Poland), Prusak Rafał (Czestochowa University of Technology, Poland)
Title
Knowledge Management as a Component of Integrated Management Systems
Source
Multidisciplinary Aspects of Production Engineering, 2018, vol. 1, s. 515-520, rys., tab., bibliogr. 21 poz.
Keyword
Zarządzanie wiedzą, Zintegrowane systemy zarządzania
Knowledge management, Integrated Management System
Note
streszcz., summ.
Abstract
Integrated management systems are increasingly used in modern enterprises. They allow for a more comprehensive approach to a number of important issues, affecting the modification of activities and process improvement. However, the integration itself often does not provide the right effects (apart from economic ones) without leading to real, multifaceted coupling of activities between the components of the system. To obtain such effects, it is necessary to connect the components in one system. Knowledge management can be a helpful element in this activity. Each component of the integrated management systems generates a large number of data and information. Their use is possible only by building on their basis knowledge leading to improvement of activities or innovation. The use of knowledge, especially hidden knowledge that contains unique and inaccessible knowledge for competitors, should be a priority for today's enterprises. The study presents considerations regarding the possibility of including knowledge management in integrated management systems, treating knowledge as a basic element connecting the system. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Adamczak, M. (2018). Marketing partnerski. [online] Available at: www. medina-psicologia.ugr.es [Accessed 2 Feb. 2018).
  2. Boiral, O. (2002). Tacit Management and Environmental Management. Long Range Planning, 35, p. 296.
  3. Dahlgaard, J.J., Kristtensen, K., Kanji, G. K. (2000). Podstawy zarządzania jakością, Warszawa: PWN.
  4. Ejdys, J. (2007). Zarządzanie wiedzą - czynnikiem doskonalenia systemów zarządzania. Problemy jakości, 5/2007.
  5. Ejdys, J. (2011). Model doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania oparty na wiedzy, Białystok: Biblioteka o zarządzaniu.
  6. EN ISO 9001:2015
  7. Gabryś, K. (2001). Wiedza i szkolnictwo wyższe obszarem wyzwań współczesnego procesu internacjonalizacji. In: Bylok F., Słocińska, A., ed., Współczesne oblicza kapitału ludzkiego i intelektualnego. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, p. 73.
  8. Hamrol, A., Mantura, W. (2002). Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Warszawa: PWN.
  9. Kiełtyka, L., Sokołowski, A., Wrzalik, A. (2010). Modelowanie procesów decyzyjnych menedżera wiedzy. In: Kiełtyka, L., ed., Analiza i modelowanie procesów decyzyjnych menedżera z wykorzystaniem systemów rozmytych. Toruń: Wydawnictwo "Dom Organizatora", p. 109.
  10. Ligarski, M. J. (2010). Podejście systemowe do zarządzania jakością w organizacji. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
  11. Lisiecka, K. (2002). Kreowanie jakości. Katowice: Akademia Ekonomiczna Im. Karola Adamieckiego.
  12. Łańcucki, J., Kowalska, D., Łuczak, J.(1995). Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie. Bydgoszcz: Biblioteka Menadżera i Służby Pracowniczej.
  13. Monteiro, F., Birkinshaw, J. (2017). The external knowledge sourcing process in multinational corporations. Strategic Management Journal, 38 (2)/2017.
  14. Myszor, P. Samaddar (2018). AMP: Na CO2 z procesu metalurgicznego należy spojrzeć inaczej niż dotąd. [online] Available at: www.wnp.pl [Accessed 20 Feb. 2018].
  15. Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, 5(1)/1994.
  16. Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Warszawa: Poltext.
  17. Skrzypek, E. (2005). Wpływ zarządzania jakością na konkurencyjność przedsiębiorstwa w UE. Problemy jakości, 11/2005.
  18. Skuza, Z., Prusak, R., Budzik, R. (2011). Contemporary elements of system of quality management in metallurgical enterprises. Metallurgy, vol. 50 (2), p. 137.
  19. Soto-Acosta, P., Popa, S., Palacios-Marques, D. (2017). Social web knowledge sharing and innovation performance in knowledge-intensive manufacturing SMEs. Journal of Technology Transfer, 42(2)/2017.
  20. Tyrańska, M. (2009). Jakość kapitału ludzkiego a efektywność przedsiębiorstwa. Problemy jakości, 5/2009 r.
  21. Walczak, W. (2017). Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw. [online] Available at: http://www.e-mentor.edu.pl [Accessed 16 Dec. 2017].
Cited by
Show
ISSN
2545-2827
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.2478/mape-2018-0065
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu