BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Rogaczewski Robert (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie)
Title
Foregin Direct Investments of Polish Enterprises in the Federal Republic of Germany
Source
Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, 2019, t. 46, nr 4, s. 53-65, tab., rys., bibliogr. 16 poz.
Keyword
Inwestycje bezpośrednie, Inwestycje zagraniczne, Internacjonalizacja
Direct investments, Foreign investment, Internationalization
Note
JEL Classification: L 21; N10
summ.
Country
Niemcy
Germany
Abstract
Foreign direct investments are one of the forms of internationalization of Polish enterprises. The purpose of this article is to analyze the FDI of Polish enterprises in the Federal Republic of Germany. The article presents the following research hypothesis: the increase in the value of particular characteristics (sales revenue, expenditure on fixed assets, employment rate, value of export and import) will affect the increase in the number of foreign entities. Based on statistical data from the Statistics Poland concerning business activities of Polish enterprises and their foreign subsidiaries in Germany a correlation coefficient was calculated. A positive correlation value means that the increase in the value of individual characteristics will affect the number of foreign units. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Alisch K., Winter W., Arentzen U. (2004), Gabler Wirtschaftslexikon - Classic Edition: Die ganze Welt der Wirtschaft: Betriebswirtschaft, Volkswirtschaft, Recht und Steuern, 4 Bde., Wydawnictwo Gabler, Wiesbaden.
  2. Ausländische Direktinvestitionen in Deutschland - Potenzale Polen, www.gtai.de [20.09.2019].
  3. Bank Polski, AHK, CMS. Polskie firmy na niemieckim rynku - wyzwania, szanse, możliwości (2016). www.media.pkobp.pl [20.08.2019].
  4. Barłożewski K. (2017), Wpływ ekspansji zagranicznej na efektywność przedsiębiorstw. Warsaw: published by. C.H. Beck Publishing House
  5. Czech-Winkelmann S. (2008), Exportieren, kooperieren oder Direktinvestitionen - alternative Marktstrategien, [w:] Czech-Winkelmann S., Kopsch A. (eds.), Handbuch International Business. Strategie, Praxis, Fallbeispiele, Erich Schmidt Verlag, Berlin.
  6. Deutscher Außenhandel - Export und Import im Zeichen der Globalisierung, www.destatis.de [20.11.2019].
  7. Central Statistical Office (2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018). Działalność podmiotów posiadających jednostki zagraniczne, www.stat.gov.pl [01.01.2020].
  8. KfW Bankengruppe (2011). Die zunehmende globale Bedeutung der Schwellenländer, www.kfw. de [20.09.2019].
  9. Kuźmińska A., Mirecka E., Szeląg T. (2010), Międzynarodowe przepływy czynników produkcji. [in:] Rymarczyk J. (eds.), Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze, PWE, Warsaw.
  10. Polish-German Chamber of Industry and Trade (AHK) (2018), Polskie przedsiębiorstwa w Niemczech: perspektywy działalności w Niemczech są jednoznacznie dobre, www.ahk. pl [20.09.2019].
  11. Polish-German Chamber of Industry and Trade (AHK), www.ahk.pl [20.09.2019].
  12. Integrated Report of ORLEN Group 2017, www.orlen.pl [20.09.2019].
  13. Rogaczewski R. (2017), Wybrane aspekty handlu międzynarodowego na przykładzie Polski i Niemiec, [in:] Zastempowski M. (eds.), Acta Universitatis Nicolai Copernici (2) 87-100.
  14. Rymarczyk J. (2012), Logistyka w procesach zarządzania łańcuchem dostaw korporacji transnarodowych, [in:] Gołembska E., Bentyn B. (eds.), Logistyka międzynarodowa wyzwaniem dla gospodarki światowej. Zeszyty Naukowe 2012 (224), UE Publishing House, Poznań.
  15. Wyżnikiewicz B. (2014), Współpraca gospodarcza Polska - Niemcy, Institute of Market Economy Research, Warsaw.
  16. Foreign direct investments on Poland in 2017, www.nbp.pl [20.09.2019].
Cited by
Show
ISSN
2450-7040
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2019.020
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu