BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Skrzypnik Justyna (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Title
Kulturowy interfejs Google: paradygmat audiowizualności w uniwersum słowa
Google's Cultural Interface: The Paradigm of Audiovisuality in the Universe of Words
Source
Zarządzanie w Kulturze, 2018, t. 19, z. 1, s. 67-76, bibliogr. 21 poz.
Culture Management
Keyword
Wyszukiwarki internetowe
Internet search engine
Note
summ.
Company
Google Inc.
Abstract
Paradygmat audiowizualności współczesnej kultury zdominował refleksję nad usieciowioną rzeczywistością nowych mediów. Ikonosfera internetu, budowana na różnorodnych formach reprezentacji wizualnej, przyrównywana jest wielokrotnie do świata "prostej formy komunikacji, stosowanej już przez pierwsze cywilizacje, przed tysiącami lat"1. Pokusa postrzegania zwrotu piktograficznego2 jako procesu kierującego rozwój kultury oraz jej narzędzi w stronę pierwotnych form kulturowo- -cywilizacyjnych może implikować strukturalistyczne pragnienie uporządkowania historii mediów w swoistą matrycę pojęciową. W jej ramach możliwe byłoby zestawienie z sobą szeregów binarnych opozycji, takich jak: linearność/nielinearność, ciągłość/nieciągłość, myślenie kategoriami abstrakcyjnymi/nastawienie na konkret czy nawet rozwój cywilizacyjny/kulturowy regres i przyporządkowanie szeregów binarnych opozycji naczelnym kategoriom cyrograficzności i ikoniczności. Zapoczątkowana u schyłku XX wieku idea dominacji ikonosfery w kulturze uległa transformacji w dobie upowszechnienia komunikacji sieciowej, tak jak przedefiniowana została sama kategoria obrazu. Sposób funkcjonowania wizualnych reprezentacji świata w sieci jest bowiem znacząco różny od charakteru obrazów w świecie analogowym3. Na rozumienie przedstawień wizualnych w sieci składają się różnorodne formy reprezentacji, kreacji bądź symulacji rzeczywistości, osadzone w kontekście platform medialnych i sieciowych interfejsów, które implikują odmienny dla każdego z nich status obrazów.

Although the Google search engine is considered as the nervous system of the Internet, its role in the new media universe is still undetermined. The search engine, placed between the Web 2.0 medium and the mechanism of content selection, is ambigous, and its website can be easily distinguished from social media news feeds. As for the domination of visual content, SERP can be considered as the last stand of the words in the iconosphere. In the context of the digital content and its representation, the borders between verbal and visual communication are fluid and mistakable, while the relations between them can be discussed in a wider cultural context. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Battelle J., Szukaj. Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję, tłum. M. Baranowski, Warszawa 2007.
  2. Celiński P., Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych, Lublin 2013.
  3. Derrida J., Pismo i telekomunikacja, "Teksty: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja" 1975, nr 3(21), s. 75-92.
  4. Ferenc T., Olechnicki K., Dlaczego warto badać obrazy w sieci [w:] K. Olechnicki, T. Ferenc (red.), Obrazy w sieci. Socjologia i antropologia ikonosfery internetu, Toruń, 2009, s. 3-12.
  5. Flusser V., Ku filozofii fotografii, tłum J. Maniecki, Katowice 2004.
  6. Górska-Olesińska M., Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy, Opole 2009.
  7. Gwóźdź A., Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, Kraków 2004.
  8. Halavais A., Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo, tłum. T. Płudowski, Warszawa 2012.
  9. Kalogeropoulos A., Newman N., "I Saw the News on Facebook". Brand Attribution when Accessing News from Distributed Environments, Oxford 2017.
  10. Kozłowski K., Historia lokalizacji Google w przeglądarce jest jeszcze bardziej przerażająca, http:// antyweb.pl/historia-lokalizacji-google-w-przegladarce-jest-jeszcze-bardziej-przerazajaca/ [odczyt: 20.10.2017].
  11. Kreft J., Za fasadą społeczności, Kraków 2015.
  12. Levinson P., Nowe nowe media, tłum. M. Zawadzka, Kraków 2010.
  13. Manovich L., Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006.
  14. Mitchell W.J.T., Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej, tłum. M. Bryl, "Artium Quaestiones" 2006, nr XVII.
  15. Ong W.J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, Lublin 1992.
  16. Pater-Ejgierd N., Dlaczego sieć przemawia obrazem?, [w:] K. Olechnicki, T. Ferenc (red.), Obrazy w sieci. Socjologia i antropologia ikonosfery internetu, Toruń 2009, s. 28-66.
  17. Stopka T., Co to jest Direct Answers - jak osiągnąć pozycję "zero" w Google?, 2016, http://antyweb. pl/direct-answers/ [odczyt: 20.10.2017].
  18. Szpunar M., Kultura obrazu a ikonosfera Internetu, "Studia Medioznawcze" 2008, nr 3, s. 105-124.
  19. Serafinowicz A., Wyszukiwanie obrazem - Google, TinEye i inni, http://softonet.pl/publikacje/ poradniki/Wyszukiwanie.obrazem-Google.TinEye.i.inni,915 [odczyt: 20.10.2017].
  20. Vise D.A., Malseed M., Google Story / Inside the Hottest Business, Media and Technology Success of Our Time, New York 2005.
  21. Żydek-Bednarczuk U., Tekst w Internecie i jego wyznaczniki [w:] M. Kita (red.), Dialog a nowe media, Katowice 2004, s. 10-19.
Cited by
Show
ISSN
1896-8201
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/20843976ZK.18.006.8498
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu