BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Sieroń-Galusek Dorota
Title
Animacja jako sztuka pamiętania. Doświadczenia Ośrodka "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów" w Sejnach
Animation as an Art of Remembering. The Case of the "Borderland of Arts, Cultures and Nations" Centre in Sejny
Source
Zarządzanie w Kulturze, 2016, t. 17, z. 2, s. 159-165, bibliogr. 7 poz.
Culture Management
Keyword
Animacja kultury, Instytucje kultury, Dziedzictwo kulturowe
Cultural animation, Cultural institutions, Cultural heritage
Note
summ.
Abstract
Krzysztof i Małgorzata Czyżewscy oraz Bożena i Wojciech Szroederowie stworzyli w Sejnach Ośrodek "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów", w którego autorskim programie zawarto oryginalną propozycję pracy z historią i pamięcią w konkretnym miejscu oraz w realnej społeczności, a jej rezultaty i znaczenie wykraczają daleko poza kontekst lokalny. "Pogranicze" jest dziś jednym z najważniejszych laboratoriów kulturowych, którego metoda i filozofia stanowią inspirację oraz model dla innych tego typu inicjatyw na świecie. Potwierdzają to również liczne nagrody, między innymi: Małe Berło Kultury Polskiej (1999), Nagroda Profesora Aleksandra Gieysztora (2007), Nagroda im. Jerzego Giedroycia (2008) czy przyznana w 2014 roku Nagroda Dana Davida. (...) Nagroda Dana Davida jest jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie humanistyki na świecie. Uhonorowanie nią polskiego animatora i intelektualisty jest dobrą okazją do namysłu nad kierunkiem, w jakim zmierzać powinna polska kultura współczesna; do postawienia pytań: czy podmioty kultury powinny przede wszystkim dostrajać się do wymogów rynkowych, czy może tym, co mogłoby nas wyróżniać, budując przy tym markę polskiej kultury, powinna stać się nowatorska i zarazem autorska formuła ośrodków kultury? Specyfika naszej rodzimej animacji kultury może wykraczać poza rozumienie jej jako oferty czasu wolnego, wskazując raczej na jej wymiar humanistyczny i czyniąc z animatorów praktyków - humanistów. (fragment tekstu)

The author refers to the experience of the "Borderland of Arts, Cultures and Nations" Centre in Sejny, active on the Polish-Lithuanian border, and illustrates how the animation of culture can deal with the "difficult memory" present in Central and Eastern Europe, as well as how this kind of involvement can support people in developing their identity. In this sense, the animator becomes a humanist: comprehensively educated and conscious of the intellectual and personal development of both him/herself and others. Having in mind the uniqueness of such an undertaking, it is also important to notice that the original formula of such a centre - developed according to its leaders' personal ideas - may become a genuine brand of Polish culture. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Aleksadravičius E., Antanas Baranuskas. Szlak wieszcza, tłum. J. Rogoża, T. Błaszczak, Sejny 2014.
  2. Czyżewski K., Linia powrotu, Sejny 2008.
  3. Czyżewski K., Ścieżki pogranicza, Sejny 2001.
  4. Kowalczyk A.S., Od Bukaresztu do Laffitów. Jerzego Giedroycia rzeczpospolita epistolarna, Sejny 2006.
  5. Sieroń-Galusek D., Moment osobisty. Stempowski, Czapski, Miłosz, Katowice 2013.
  6. Snyder T., Rekonstrukcja narodów. Polska, Ukraina, Litwa, Białoruś 1569-1999, Sejny 2006.
  7. Stempowski J., Eseje dla Kassandry, Gdańsk 2005.
Cited by
Show
ISSN
1896-8201
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/159-165
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu