BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Midor Katarzyna (Silesian University of Technology, Poland), Sujová Erika (Technical University in Zvolen, Slovakia), Cierna Helena (Technical University in Zvolen, Slovakia), Zarebinska Danuta (Atria logic INC, USA), Kaniak Wojciech (Rexroth Bosch Group, Canada)
Title
Key Performance Indicators (KPIs) as a Tool to Improve Product Quality
Source
New Trends in Production Engineering, 2020, vol. 3(1), s. 347-354, rys., tab., bibliogr. 14 poz.
Issue title
Selected Aspects of Production Engineering in Management and Materials Engineering
Keyword
Jakość produktu, Wskaźniki jakościowe, Metoda 5S, Efektywność
Product quality, Qualitative coefficients, 5S method, Effectiveness
Note
streszcz., summ.
Abstract
The literature includes a wide selection and distribution of performance indicators to be used in different areas of the company. The paper highlights the Key Performance Indicators (KPIs) as those that are the most universal and allow the control of intended targets in different areas of the enterprise. KPIs are financial and non-financial process measures used to assess the degree of achievement with regard to strategic and operational objectives in a company. They are also used to measure the effectiveness of all activities undertaken in an organizational unit. The paper presents the possibility of using KPIs to improve the quality of manufactured products, by analyzing the trend of selected indicators. This analysis gave an impulse to undertake improvement actions in the company consisting in the use of quality management method - in this case 5 WHY leading to the initiation of preventive and corrective actions in the occurrence of defective products. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bielawa, A. (2013). Przegląd kryteriów i mierników efektywności przedsiębiorstw nastawionych projakościowo. WNEiZ, 34, pp. 23-36.
  2. Borowiecki, R. (1988). Efektywne gospodarowanie środkami trwałymi w przedsiębiorstwie. Warszawa-Kraków: PWN.
  3. Grycuk, A. (2017). Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) jako narzędzie doskonalenia efektywności operacyjnej firm produkcyjnych zorientowanych na Lean. Przegląd Organizacji, 2, pp. 23-34.
  4. Hamrol, A. (2008). Zarządzanie jakością z przykładami. Warszawa: PWN.
  5. Iwasiewicz, A. (1999). Zarządzania jakością. Warszawa-Kraków: PWN.
  6. Karaszewski, R. (2006). Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością. Toruń: TNOIK.
  7. Koliński, A. (2011). Przegląd metod i technik oceny efektywności procesu produkcyjnego. Logistyka, 5, pp. 1083-1091.
  8. Matisková, D and Balog, M. (2018). Criteria for the Optimization of Production Processes in Machining of Metallic Materials. Management Systems in Production Engineering, 26(4), pp. 227-230.
  9. Osiadacz, J. (2011). Narzędzia identyfikacji potrzeb innowacyjnych w przedsiębiorstwach. Wrocław: PARP.
  10. Parmenter, D. (2010). Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Gliwice: Helion.
  11. Rutkowska, A. (2013). Teoretyczne aspekty efektywności - pojęcie i metody pomiaru. Zarządzanie i Finanse, 1(4), pp 439-453.
  12. Sęp, J. and Pacyna, A. (2011). Metody i narzędzia zarządzania jakością. Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
  13. Skrzypek, E. (2000). Jakość i efektywność. Lublin: UMCS.
  14. Wawak, T. (1998). Ekonomiczne mierniki oceny jakości. Kraków: EJB.
Cited by
Show
ISSN
2545-2843
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.2478/ntpe-2020-0029
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu